arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

ایران دو تبعه اتریشی و یک دانمارکی را آزاد کرد / اتریش: دو زندانی ایرانی- اتریشی که آزاد شده اند، مسعود مصاحب و کامران قادری هستند / از تلاش عمان و بلژیک در این زمینه تشکر می‌کنیم

وزارت خارجه اتریش اعلام کرد که دو تبعه اتریشی زندانی در ایران آزاد شدند. مسعود مصاحب و کامران قادری دو زندانی ایرانی- اتریشی هستند که آزاد شده اند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه اتریش اعلام کرد که دو تبعه اتریشی زندانی در ایران آزاد شدند.

به گزارش «انتخاب»، اتریش همچنین از تلاش های وزرای خارجه عمان و بلژیک در این زمینه تشکر کرده است.

مسعود مصاحب و کامران قادری دو زندانی ایرانی- اتریشی هستند که آزاد شده اند.

الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش روز جمعه با صدور بیانیه‌ای نوشت: از اینکه بالاخره می‌توانیم کامران قادری و مسعود مصاحب را پس از سال‌ها حبس در ایران بازگردانیم، بسیار آسوده‌خاطر شده‌ام. وی در ادامه گفت: آن‌ها اکنون در راه بازگشت به اتریش بوده و خانواده‌های‌شان مشتاقانه منتظر آن‌ها هستند.

او ادامه داد: سال‌ها تلاش‌ دیپلماتیک ما برای آزادی آن‌ها مثمرثمر واقع شده است. می‌خواهم تشکر ویژه‌ای از حاجا لحبیب، همتای بلژیکی و سید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان به خاطر حمایت‌های ارزشمندشان داشته باشم. ما همکاری نزدیک، ملاحظه‌کارانه و مطمئن با شرکای‌مان داشتیم. تسلیم‌ناپذیری ما نتیجه داشته است.

وی در انتها گفت: امروز روزی احساسی برای تمامی ما است. من مایلم تا از تیم خود وزارت خارجه و سفارت اتریش در تهران به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان تشکر کنم. ما به ویژه برای خانواده های این افراد، خوشحال هستیم. آن‌ها بالاخره می‌توانند در کمال آزادی در کنار همسرها، پدرها و پدربزرگ‌های‌شان باشند.

همچنین دولت بلژیک اعلام کرد سه شهروند اروپایی، دو اتریشی و یک دانمارکی که در ایران زندانی بودند، آزاد شدند.

یک سخنگوی دولت بلژیک اعلام کرد که این سه تبعه اروپایی نیز در ازای بازگشت اسدالله اسدی به ایران آزاده شده‌اند.

بر اساس توافق انجام شده میان ایران و بلژیک با وساطت عمان روز جمعه اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان پس از تحمل پنج سال حبس در ازای آزادی اولیویه ونده کاستیل، شهروند بلژیکی که در ایران زندانی بود به کشور بازگشت.

دیپلمات ایران در کشور اتریش در یک ژوئیه ۲۰۱۸ در آلمان با ادعای دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت شد.

بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به نام «اسدالله اسدی» در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. همزمان دادستانی آلمان هم مدعی شد که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

در ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ حکم استرداد اسدی از آلمان به بلژیک اجرا و اسدی در بلژیک به مدت پنج سال زندانی شد.

در زمانی که اسدی در آلمان و سپس در بلژیک در زندان بود، وضعیت وی بسیار ناخوشایند و خلاف قوانین داخلی و بین‌المللی بوده است.

سرانجام وی روز جمعه با وجود اینکه فشارهای زیادی از سوی گروهک تروریستی منافقین برای عدم اجرای قانون استرداد محکومان در جریان بود با وساطت عمان به میهن بازگشت.

نظرات بینندگان