arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

سفر مخفیانه رئیس سیا به چین

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه گذشته میلادی به صورت مخفیانه به چین سفر کرده است. این سفر که نخستین بار روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز آن را گزارش داد در شرایطی منتشرشده که رسانه‌ها پیشتر از تلاش واشنگتن برای آب کردن یخ روابط با چین خبر داده‌اند. این دو اقتصاد بزرگ دنیا علاوه بر پرونده بالن در چندین مسئله دیگر نیز اختلاف نظر دارند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه گذشته میلادی به صورت مخفیانه به چین سفر کرده است.

یک رسانه آمریکایی گزارش داده ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه گذشته میلادی به صورت مخفیانه به چین سفر کرده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با گزارش این خبر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت این بلندپایه‌ترین سفر یک مقام دولت «جو بایدن» به پکن بعد از سرنگونی یک بالن شناسایی چین توسط ارتش آمریکا ست. 

این سفر که نخستین بار روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز آن را گزارش داد در شرایطی منتشرشده که رسانه‌ها پیشتر از تلاش واشنگتن برای آب کردن یخ روابط با چین خبر داده‌اند. این دو اقتصاد بزرگ دنیا علاوه بر پرونده بالن در چندین مسئله دیگر نیز اختلاف نظر دارند. 

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت: «ماه گذشته، برنز به پکن سفر کرد و در آنجا با همتایان چینی دیدار کرده و بر ضرورت باز کردن خطوط ارتباطی در کانال‌های اطلاعاتی تأکید کرد.»

 روزنامه واشنگتن‌پست حدود دو هفته پیش گزارش داده بود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به «وانگ یی»مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب حاکم چین گفته واشنگتن قصد دارد از تنش‌های میان دو کشور بر سر بالن جاسوسی چین عبور کند. 

 واشنگتن‌پست در آن خبر که روز ۲۲ اردیبهشت منتشر شده بود به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید نوشته بود این می‌تواند نشانه‌ای احتمالی از آب شدن یخ در روابط بین پکن و واشنگتن باشد.

سالیوان و وانگ یی در هفته جاری در وین دیدار کرده و طی دو روز به مدت ۸ ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این در حالی است که مقام‌های چین و آمریکا پیشتر مدعی شده بودند گفت‌وگوهای دو مقام به صورت فوری جمع‌بندی شده است. 

تنش‌های شدید در روابط میان چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا اواخر سال گذشته میلادی با دیدار جو بایدن و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین در بالی در ماه نوامبر تا حدودی فروکش کرد. 

این دیدار توانست برخی از نگرانی‌های ایجادشده پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت میلادی را رفع کند. 

ورود یک بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا و اسقاط آن توسط یک جنگنده آمریکایی در نزدیکی سواحل کارولینا تنش‌ها در روابط را به اوج خود رساند. 

نظرات بینندگان