arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

زنی در حال قدم زدن در ساحل کالیفرنیا دندان یک ماستودون باستانی را پیدا کرد

زنی در آمریکا در حال قدم زدن در یکی از سواحل کالیفرنیا بود که به یک شیء غیرعادی و بیرون‌زده از ماسه‌ها برخورد کرد: دندانی از یک ماستودون باستانی. ماستودون‌ها یا پستانک‌دندان‌ها، گونه‌ای منقرض‌شده از راسته فیل‌سانان متعلق به سرده ماموت هستند و از بستگان دور فیل‌های امروزی و ماموت‌های منقرض‌شده محسوب می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: زنی در آمریکا در حال قدم زدن در یکی از سواحل کالیفرنیا بود که به یک شیء غیرعادی و بیرون‌زده از ماسه‌ها برخورد کرد: دندانی از یک ماستودون باستانی.

ماستودون‌ها یا پستانک‌دندان‌ها، گونه‌ای منقرض‌شده از راسته فیل‌سانان متعلق به سرده ماموت هستند و از بستگان دور فیل‌های امروزی و ماموت‌های منقرض‌شده محسوب می‌شوند.

ماجرای پیدا شدن دندان یکی از این جانوران در دهانه نهر آپتوس در ساحل ایالتی «ریو دل مار» واقع در خلیج مونتری شهر «سانتا کروز» کالیفرنیا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

«جنیفر شوه»، یابنده این دندان می‌گوید: «من در یک طرف نهر بودم و خانمی از آن طرف در حالی که با من صحبت می‌کرد گفت این چیست که زیر پایت قرار دارد؟ یک شیء عجیب و غریب به نظر می‌رسید و حالتی تقریباً سوخته داشت.»

خانم شوه نمی‌دانست دقیقا چه چیزی پیدا کرده؛ به همین خاطر چند عکس از آن شیء ۳۰ سانتی‌متری گرفت و با ارسال آن‌ها در فیس‌بوک از بقیه درخواست کمک کرد.

وین تامپسون، مشاور بخش دیرینه‌شناسی در موزه تاریخ طبیعی سانتا کروز، با دیدن عکس‌ها تشخیص داد که این شیء در واقع فسیل دندان یک ماستودون بالغ اقیانوس آرام است و از خانم شوه خواست که با او تماس بگیرد. 

با این حال وقتی آن‌ها به ساحل برگشتند، دندان (احتمالا بر اثر جریان جزر و مد آب) مفقود شده بود و با جستجوی آخر هفته نیز پیدا نشد.

در پی این اتفاق، آقای تامپسون فراخوانی را برای دریافت کمک برای پیدا کردن دندان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد و دو روز بعد فردی به نام جیم اسمیت با موزه تماس گرفت.

لیز بروتون، مدیر بخش بازدیدکنندگان موزه می‌گوید: «از دریافت آن تماس بسیار هیجان‌زده شدم. جیم به ما گفت که در یکی از دویدن‌های معمول خود در کنار ساحل، آن را دیده اما تا زمانی که تصویری از دندان را در خبرها ندیده بود، نمی‌توانست مطمئن باشد چه چیزی را پیدا کرده است.»

آقای اسمیت این دندان را به موزه اهدا کرد و قرار است آخر هفته به نمایش عموم گذاشته شود.

کارشناسان می‌گویند سن دندان مشخص نیست، با این حال به لحاظ دیرینه‌شناسی ماستودون‌ها از حدود ۵ میلیون تا ۱۰ هزار سال پیش در کالیفرنیا وجود داشتند. 

خانم بروتون می‌گوید: «با اطمینان می‌توانیم بگوییم این نمونه کمتر از ۱ میلیون سال سن دارد که از نظر استانداردهای فسیلی نسبتاً "جدید" حساب می‌شود.»

وی اضافه کرد پدیدار شدن فسیل‌‌ها به هنگام طوفان‌های زمستانی، در این منطقه امری عادی به شمار می‌رود و ممکن است این دندان در ناحیه‌ای بالاتر به داخل اقیانوس کشیده شده و اینجا به ساحل افتاده باشد.

ماستودون اقیانوس آرام در کنار ماستودون آمریکایی آخرین و معروف‌ترین گونه‌های ماستودون محسوب می‌شوند. این دو گونه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ سال پیش در ناحیه آمریکای شمالی منقرض شدند. شکار بی‌رویه توسط انسان‌های پیشاتاریخی شامل بومیان سرخپوست باستانی یکی از اصلی‌ترین عوامل انقراض این جانوران محسوب می‌شود.

زنی که این دندان را پیدا کرده، می‌گوید از اینکه یافته‌اش می‌تواند به کشف اسرار باستانی در مورد منطقه ساحلی اقیانوس آرام کمک کند «هیجان‌زده» است. 

این سومین مورد کشف از فسیل‌های ماستودون در این ناحیه به شمار می‌رود. پیش‌تر در سال ۱۹۸۰ یک دندان به همراه یک جمجمه‌ توسط یک نوجوان در این ناحیه پیدا شده بود.

فلیسیا ون استولک، مدیر اجرایی موزه می‌گوید: «ما از این کشف جالب و پیامدهای آن برای درک بهتر از زیست باستانی منطقه‌مان هیجان‌زده هستیم.»

نظرات بینندگان