arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۷ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات:

مبانی و زیرساخت‌های حجاب باید تقویت شود / برخی از فعالیت‌های ما به طور مستقیم و گاهی غیرمستقیم است

دبیر جدید ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه مردم خودشان باید در مورد عفاف و حجاب نقش‌آفرینی کنند، گفت: مبانی و زیرساخت‌های حجاب باید تقویت شود تا مساله حجاب ثمره خود را نشان دهد، در ستاد عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است‌ که از ظرفیت رسانه‌ای خود برای نشان دادن فعالیت‌های عفاف و حجاب در سراسر کشور استفاده و شبکه‌های مردمی را نشان دهیم، این اتفاق باعث استفاده از تجارب موفق و همچنین خلق ایده‌های نو می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دبیر جدید ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه مردم خودشان باید در مورد عفاف و حجاب نقش‌آفرینی کنند، گفت: مبانی و زیرساخت‌های حجاب باید تقویت شود تا مساله حجاب ثمره خود را نشان دهد، در ستاد عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است‌ که از ظرفیت رسانه‌ای خود برای نشان دادن فعالیت‌های عفاف و حجاب در سراسر کشور استفاده و شبکه‌های مردمی را نشان دهیم، این اتفاق باعث استفاده از تجارب موفق و همچنین خلق ایده‌های نو می‌شود.

حجت الاسلام روح الله حریزاوی -قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی- ظهر امروز شنبه(۱۳خردادماه) در نشست خبری ستاد عفاف و حجاب که در محل این سازمان برگزار شد ضمن تسلیت ایام سوگواری ارتحال جانسوز امام خمینی(ره) و قیام ۱۵خرداد اظهار کرد: سیاست سازمان تبلیغات براساس گفته رهبر معظم انقلاب ضرورت حفظ یکپارچگی جامعه و پرهیز از دو قطبی شدن اجتماع است که این موضوع با جامعه مبلغین در میان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم اقدامات سلبی داشته باشیم و فعالیت ایجابی ما در جهت لزوم تبیین ضرورت حجاب و نشان دادن آفات گسترش بی‌حجابی خصوصا در حوزه خانواده، امنیت اجتماعی و اخلاقی است که در این راستا از گذشته اقداماتی آغاز و همچنان ادامه دارد.

حریزاوی بیان کرد: برخی از فعالیت‌های ما به طور مستقیم و گاهی غیرمستقیم است. در امورمستقیم کارهای تبلیغی و برپایی جلسات را داشته‌ایم اما در فعالیت‌های غیرمستقیم ما برنامه‌هایی همانند برپایی جشن‌های تکلیف و روز اولی‌ها را داریم که در سراسر کشور رخ می‌دهد، این جشن‌ها آثار غیرمستقیم بر روی جامعه خواهد داشت.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: تنوع حوزه فعالیت‌های ایجابی ما زیاد است که در حال حاضر بیست برنامه داریم. همانطور که دشمن برای تخریب باورهای ما هزینه می‌کند و محصولات مختلف را در دست تولید دارد این توقع وجود دارد که در حوزه‌های فرهنگی با سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تری روبرو باشیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته برای افزایش جمعیت کارهای زیادی در حوزه فرهنگی تولید و محصولات زیادی را ارائه کردیم اما حمایت لازم از سوی ستاد جمعیت صورت نگرفت، توقع ما از مسئولین فرهنگی حمایت جدی‌تر از فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای در خصوص عفاف و حجاب و خانواده است.

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی -معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور- با بیان اینکه یافته‌های پژوهشکده باقرالعلوم سازمان تبلیغات اسلامی در مورد عفاف و حجاب نشان می‌دهد که بیش از ۷۵درصد مردم معتقدند که حجاب یک مساله دینی است و ضرورت رعایت آن برای هر مسلمانی واجب است، تصریح کرد: چندین سال پیش از سوی وزارت کشور مقرر شد سازمان تبلیغات اسلامی کشور به عنوان یک دستگاه فرهنگی امور ایجابی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: به موضوع حجاب نه تنها به عنوان یک پوشش باید نگاه کرد بلکه حجاب باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پوشاک، ورزش و فعالیت‌های اجتماعی پرداخته شود، از این رو یک سند مساله‌شناسی با حضور کارشناسان فرهنگی در همین سازمان تدوین شد.

عزت زمانی با اشاره به طرح گوهرشاد که سال گذشته برگزار شد، بیان کرد: قرار بود این طرح ‌ که در مورد عفاف و حجاب است، ملی شود که شبکه استانی و شهرستانی آن توسط سازمان تبلیغات شکل گرفته است، البته این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی و تصویب شورا قرار گرفته است و امید است این طرح ملی شود.

وی اضافه کرد: در مورد لایحه عفاف و حجاب آمادگی کار عمومی را داریم و حاضریم در امور دینی ‌مردم پای کار بیاییم و امید است موانعی بر سر ما ایجاد نشود. در مورد عفاف و حجاب باید قوانینی وجود داشته باشد اما اینکه چه قانونی و چگونه اجرایی شود مهم است. 

در بخش پایانی این نشست حجت‌الاسلام محمد جنتی -مدیرکل امور مبلغین و مساجد و دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات- با بیان اینکه مردم خودشان باید در مورد عفاف و حجاب نقش‌آفرینی کنند، بیان‌ کرد: سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه حمایت از برنامه‌های فرهنگی در این حوزه را دارد، البته فراموش نشود هر برنامه‌ای قرار است اتفاق بیافتد باید روایت خوبی از آن‌ مطرح شود.

وی ادامه داد: مبانی و زیرساخت‌های حجاب باید تقویت شود تا مساله حجاب ثمره خود را نشان دهد. در ستاد عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است‌ که از ظرفیت رسانه‌ای خود برای نشان دادن فعالیت‌های عفاف و حجاب در سراسر کشور استفاده و شبکه‌های مردمی را نشان دهیم. این اتفاق باعث استفاده از تجارب موفق و همچنین خلق ایده‌های نو می‌شود.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات خاطرنشان کرد: ما به دنبال ایجاد رویدادهای ایده‌پردازی و هم‌اندیشی برای تولید اتفاقات جدید هستیم، از این رو برای این امر می‌خواهیم چند شبکه که می‌توانند در امر حجاب اثرگذار باشند را دعوت و رویدادهایی را طراحی کنیم که به همین‌ منظور برنامه‌هایی برای صاحبان فکر و کنشگران مختلف اعم از نویسندگان، فعالان رسانه‌ای، مبلغین و گروه‌های اجتماعی اثرگذار، بانوان رسانه‌ای و کنشگر و دختران جوان و طلبه‌ای که اثرگذاری بیشتری دارند خواهیم داشت تا ایده‌پردازی و تولید فکر صورت بگیرد.

جنتی اظهار کرد: قطعا ایده‌های خوب و موثر در این جلسات شکل می‌گیرد، اندیشه حجاب اگر خوب تبیین شود می‌تواند بسیاری از مخاطبین خود را از بانوان و آحاد ملت ایران قانع کند. برای مجموعه نویسندگان، اصحاب رسانه، بانوان رسانه‌ای و… رویدادی برگزار و افراد به دور هم جمع خواهند شد.

به گفته وی، مجموعه کارهای خوبی که در گذشته رخ داده مثل روزه اولی‌ها و جشن ‌فرشتگان(جشن تکلیف) افزایش پیدا خواهد کرد.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات با بیان اینکه مساله حجاب مساله‌ای نیست که اختلاف بین مردم‌ را بیشتر کند، گفت: یکی از برنامه‌های این ستاد تولید و انتشار محصولات متنوع برای فضای مجازی و رسانه‌ای خواهد بود. همچنین حمایت از شبکه‌های فعال استانی با محوریت رویداد گوهرشاد از دیگر برنامه‌های ستاد خواهد بود، تقویت و اعزام مبلغان در موضوع خانواده، سبک زندگی و حجاب در ‌مساجد،‌ محافل مذهبی و هیات‌ها در دستور کار است و به همین منظور ده هزار نفر طلبه و فعال تبلیغی ساماندهی خواهیم کرد.

جنتی از راه‌اندازی مرکز واکنش سریع محتوایی رصد محور و پژوهش بنیان در مقام پاسخگویی به شبهات مساله حجاب خبر داد و گفت: این ‌مرکز متناسب با سوالات مطرح شده شبهات را شناسایی و پاسخگویی را متناسب با آنها خواهد داشت. 

وی افزود: توسعه ویترین کتاب در موضوع عفاف و حجاب جزو برنامه‌های دیگر این ستاد خواهد بود که در دستورکار قرار دارد،. وقتی محتوای اثرگذار به دست ‌مردم برسد قطعا اثرگذاری خود را خواهد داشت. امروز متاسفانه ضعف ما در تبیین مساله حجاب مشهود است و این نقص باید برطرف شود.

دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات با اشاره به اینکه مساله فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی و ترویجی در سواحل و تفرجگاه‌ها جزو برنامه‌های ما است، تصریح کرد: نمایشگاه‌های تخصصی عفاف و حجاب و زیست عفیفانه در دستور کار ستاد است. این نمایشگاه‌ها در مسیرهای پرتردد مردم برپا خواهد شد.

نظرات بینندگان