arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

گروسی درمورد اجرای توافق ایران و آژانس: پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما نه به اندازه‌ای که امیدوار بودم / برای اولین بار دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در فردو و نطنز نصب کردیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در شروع نشست فصلی شورای حکام آژانس در رابطه با اجرای توافق آژانس-ایران گفت که «پیشرفت‌هایی حاصل شده است».

به گزارش «انتخاب»؛ گروسی به ۳۵ کشور عضو شورای حکام گفت: «در گزارش می بینید که روند اجرای بیانیه مشترک [ایران و آژانس] آغاز شده و پیشرفت هایی حاصل شده است، اما نه به اندازه ای که من امیدوار بودم.»

وی ادامه داد: «اما این بخشی از آن چیزی است که ما پیش بینی کرده بودیم و آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک روند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک [ایران و آژانس] بدون تاخیر بیشتر می شود.»

مدیرکل آژانس افزود: «آژانس در اوایل ماه مه دوربین‌های نظارتی را در کارگاه‌هایی مونتاژ روتور سانتریفیوژها نصب کرد. علاوه بر این، به منظور نظارت بر غنی سازی با خلوص بالا، در تاسیسات اعلام شده، آژانس برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت در نطنز نصب کرده است».

گروسی اضافه کرد: «این به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی‌سازی در این تاسیسات را شناسایی کنیم. اما این گوشه‌ای از آن چیزی است که ما متصور بودیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت در پرونده ادعایی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران هم گفت: ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان را ارائه کرده است.

وی با بیان این  که «ارزیابی ما درباره این مکان همچنان پابرجاست» گفت: تکرار می کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

نظرات بینندگان