arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری ۱۶ خرداد ۱۴۰۲؛ از واکنش قوه قضاییه به ادعای برهنه کردن افراد برای بازرسی در زندان‌ها تا توضیح گروسی درمورد اجرای توافق ایران و آژانس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

تکذیب لغو پروازهای باکو به تهران
خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان با رد خبر لغو پروازهای باکو به تهران به نقل از مقامات فرودگاه بین‌المللی حیدر علی اف اعلام کرد: پروازها به ایران طبق معمول انجام می‌شود. 

قتل رئیس اورژانس همدان
هادی نجفی فرمانده انتظامی شهرستان همدان از قتل رئیس اورژانس شهرستان همدان خبر داد و گفت: قاتل در کمتر از سه ساعت دستگیر شد. او گفت: ساعت 22:30 دقیقه شب گذشته درگیری منجر به قتل در باغ‌های دیزج (کوی ولیعصر) به مرکز فوریت‌های پلیس 110 واصل شد که مامورین در محل حضور یافتند. وی اضافه کرد: در این سانحه رئیس اورژانس شهرستان همدان به قتل رسید و قاتل با هویت مشخص که همسایه باغ مقتول است از صحنه جرم متواری شد.

معاهده صلح ارمنستان - آذربایجان، احتمالا تا پایان ۲۰۲۳
آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان طی مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور بیان کرد: مذاکرات با شدت پیش می‌روند. اگر ما این شدت را حفظ کنیم و حمایت راسخی را از سوی جامعه بین‌المللی برای کسب پیشرفت دریافت کنیم، آن وقت شانسی برای رسیدن به یک توافق صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال ۲۰۲۳ میسر خواهد بود. 

برای ترویج بی‌حجابی پول می‌دهند
 احمد وحیدی وزیر کشور گفت: دست‌های بیگانه برای ترویج بی بندوباری و فساد هزینه می‌کنند و به افراد پول می‌دهند تا در خیابان با وضع نامناسب تردد کنند، امروز جریان، مقابله حق و باطل است ولی جمهوری اسلامی با پشتیبانی مردم، گام به گام به جلو پیش رفته و به یک نقطه کانونی در منطقه تبدیل شده است.

طرح «تروریستی اعلام شدن سپاه» در پارلمان اوکراین 
طرحی با حمایت ده‌ها تن از نمایندگان اوکراینی به ورخوونا رادا (پارلمان اوکراین) ارائه شده که مطابق با آن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان گروه تروریستی شناخته خواهد شد. رئیس کمیته روابط خارجی رادا یکی از حامیان این طرح است. 

واکنش قوه قضاییه به ادعای برهنه کردن افراد برای بازرسی در زندان‌ها
خبرگزاری رسمی قوه قضاییه درمورد بازرسی های بدنی در زندان ها نوشت: اینگونه بازرسی‌ها با رعایت موازین قانونی، شرعی و حفظ حریم خصوصی افراد انجام می‌شود و بدیهی است که در این راستا بازرسی زندانیان زن صرفا توسط مامورین زن صورت می‌گیرد. همچنین برخلاف ادعا‌های مطرح شده، در این بازرسی‌ها، هیچگونه تصویری ثبت و ضبط نمی‌شود و با رعایت تمام پروتکل‌ها، بازرسی بدنی انجام می‌شود. طرح ادعا‌هایی مبنی بر روال بازرسی‌ها با برهنه کردن افراد در ادامه پروژه سیاه‌نمایی از ایران در خارج از کشور است که متاسفانه در داخل نیز عده‌ای با بیگانگان همنوایی می‌کنند و همان سخنان تکرار می‌شود. 

سه‌شنبه و چهارشنبه، بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان شامل سفارت در ریاض، سرکنسولگری در جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه رسما بازگشایی می‌شود. 

تولید ۴۰ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۴
وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در سی‌وپنجمین نشست خود با هدف بهبود ثبات بازار نفت ضمن تأکید بر تداوم توافقنامه همکاری و منشور همکاری اوپک ‌و غیر اوپک تصمیم گرفتند با ادامه و تعدیل کاهش‌های اعمال شده درکل سال ۲۰۲۴ میلادی در مجموع ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه نفت تولید کنند .

نشانه بانیان مسجد ضرار از نظر ذوالنور
حجت‌الاسلام‌ ذوالنوری نایب رئیس مجلس با بیان اینکه امروز کسانی مقابل رهبری ایستاده‌اند که حکم انتصابشان را حضرت امام(ره) امضا کرده است گفت: اگر کسی از رهبری فاصله دارد، اما دَم از امام زد، از بانیان مسجد ضرار است.

سرانه مصرف مرغ ۶ کیلوگرم کم شده
مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: سرانه مصرف مرغ تا قبل از  مردمی‌سازی یارانه‌ها، حدود ۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بود که در سال بعد از آن، این مقدار حدود ۱۲ درصد به لحاظ وزنی مصرف یا تولید گوشت کاهش پیدا کرد و مصرف سرانه هم حدودا ۲۶ کیلوگرم شد. 

طالبان: ایران روی نیروهای خود تمرکز کند، مرزبانان ما آموزش‌دیده اند
ذبیح الله مجاهد گفت: نیروهای ما به‌ویژه نیروهایی که در مناطق مرزی فعالیت می‌کنند، بسیار آموزش دیده‌اند، متأسفانه این حوادثی که بارها رخ می‌دهد و چندبار تکرار شده، دلیل‌اش آن نیست که نیروهای ما بی‌توجهی کرده و یا آموزش دیده نیستند.

دلیل کناره گیری علی جنتی
علی جنتی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد کناره گیری اش از وزارت گفت: حرکتی که خودم و رئیس جمهور به آن اعتقاد داشتیم، مورد رضایت رهبری نبود؛ گفتم وقتی ولی فقیه از حرکت من رضایت ندارند، برای چه ادامه دهم؟ 

«مایک پنس» کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری شد
منابع خبری گزارش داده‌اند که «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا نامزدی خودش را برای شرکت در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد.در این مرحله، او با سایر سیاستمدارن حزب جمهوری‌خواه برای معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تلاش خواهد کرد و باید در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴، شریک سابق خود، دونالد ترامپ را به چالش بکشد. 

توضیح گروسی درمورد اجرای توافق ایران و آژانس
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. او گفت: «در گزارش می بینید که روند اجرای بیانیه مشترک [ایران و آژانس] آغاز شده و پیشرفت هایی حاصل شده است، اما نه به اندازه ای که من امیدوار بودم.» مدیرکل آژانس افزود: «آژانس در اوایل ماه مه دوربین‌های نظارتی را در کارگاه‌هایی مونتاژ روتور سانتریفیوژها نصب کرد. علاوه بر این، به منظور نظارت بر غنی سازی با خلوص بالا، در تاسیسات اعلام شده، آژانس برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه غنی سازی سوخت فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت در نطنز نصب کرده است».

نظرات بینندگان