arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

افزایش مصرف داروهای آنتی بیوتیک در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از مصرف بالای داروهای آنتی بیوتیک در کشور خبر داد و گفت: اکنون میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما ۳.۶ یا ۴.۱ قلم دارو است که باید به آن توجه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از مصرف بالای داروهای آنتی بیوتیک در کشور خبر داد و گفت: اکنون میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما ۳.۶ یا ۴.۱ قلم دارو است که باید به آن توجه شود.
 
به گزارش انجمن داروسازی بالینی ایران، یونس پناهی روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: یکی از شعارهای جدی دولت‌ها همواره پوشش همگانی سلامت است برای اینکه این امر تأمین شود از یک ادبیاتی با عنوان بهره وری نظام سلامت استفاده می‌شود که وقتی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم یکی از جدی ترین چالش‌ها کارآمدی این نظام است.
 
وی افزود: اگر در کشور به دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت باشیم باید ۱۰ مورد را اصلاح کنیم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.
 
پناهی بیان کرد: در سازمان غذا و دارو کمیته‌ای برای مصرف دارو وجود دارد که به اهمیت مصرف منطقی دارو تاکید می‌شود اکنون میانگین تعداد اقلام دارویی موجود در یک نسخه در کشور ما ۳.۶ یا ۴.۱ قلم دارو است. در کشور ما مصرف برخی از داروها نیز مانند آنتی بیوتیک ها بالا است که باید به آن توجه شود.
 
وی ادامه داد: بحث مصرف غیرعلمی و غیرکاربردی کورتیکواستروئید از دیگر موارد است همچنین بحث مرجعیت علمی مهم است در این بحث تولید علم و فناوری اهمیت بالایی دارد چراکه سرعت تولید علم در کشورهای منطقه بالاست. اقتصاد دانش بنیان نیز نکته بعدی در مرجعیت علمی است.
 
پناهی اضافه کرد: بحث ترجمان دانش نیز در بحث مرجعیت علمی مهم است نیروی انسانی نیز از دیگر موارد مهم به شمار می‌آید که باید قدردان نخبگان باشیم. حضور داروسازان در مراکز تحقیقاتی باید زیاد شود.
 
وی تاکید کرد؛ باید در تهدیدات حوزه سلامت به بار بیماری‌ها توجه شود و برای این امر برنامه داشت.
 
پناهی با تاکید بر استفاده از علوم جدید گفت: باید به علوم جدید روی بیاوریم؛ ژن درمانی، هوش مصنوعی، مهندسی بافت و…، از جمله موارد مهم است که باید آن را مورد توجه قرار داد.
 
وی افزود: بهبود شاخص سلامت و کاهش هزینه‌های سلامت یکی از مأموریت‌های مهم داروسازان است برای کاهش بار بیماری باید القائات را کم کنیم و توصیه مراقبت‌های پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهیم.
 
در ادامه، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: با توجه به نیاز در مراکز درمانی تعداد داروسازان بالینی کم است اکنون ۳۱ هزار داروساز بالینی داریم که سالیانه تعدادی به این افراد اضافه می‌شود.
 
وی افزود: بر اساس مصوبه اخیر برنامه هفتم توسعه باید سالانه ۲۵ درصد به این ظرفیت اضافه شود لذا نیاز است بازار کاری ایجاد شود تا این افراد تربیت و جذب شوند.
 
محمدی بیان کرد: اکنون ۲۱۰ داروساز و ۲۴۰ دانشجو داریم اما ظرفیت مورد نیاز در مراکز درمانی بسیار بیشتر است.
 
رشد بالای صنعت دارو و داروسازی در ایران
 
رییس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این همایش از رشد بالای صنعت داروسازی در ایران خبر داد و گفت: صنعت داروسازی در کشور ما رشد شگرفی داشته است اما با توجه به پیشرفت های بالا، باز هم با معظل دارو مواجه هستیم.
 
محمد رئیس زاده از توجه رئیس جمهور برای تامین دارو خبر داد و افزود: توجه شخص رییس جمهور به حوزه سلامت یک توجه جدی است که برای رفع دغدغه ها در این حوزه دستور پیگیری داده اند.
 
وی ادامه داد: بحث داروسازی بالینی بحث جدی است که در کشور ما آنگونه که باید جایگاه ندارد و جایگاه داروسازی بالینی در کشور پایین است. هدف ما از صنعت عظیم دارو درمان و مداوای بیمار است که باید جدی دیده شود.
 
رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: شرکت های بیمه گر یا تولیت سلامت باید حجم عظیم دارو را محاسبه کند که درست تجویز شود، همچنین تداخلات دارویی و اثرات سو آن را بررسی کند.
 
رئیس زاده همچنین با تاکید بر اهمیت جایگاه داروسازان بالینی در کشور ادامه داد: جایگاه قانونی داروسازی بالینی باید نهادینه و تقویت شود ما نیز در این باره آمادگی همکاری کامل داریم.
 
وی تصریح کرد: در کنار مدیریت بحث دارو، باید بحث های تخصصی دارو را نیز دنبال کرد که این بار علمی بزرگ بر دوش داروسازان بالینی است.
 
حسین خلیلی رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران نیز گفت: این همایش بزرگترین گردهمایی ملی داروسازان کشور است که هرساله بیش از ۲ هزار نفر در این همایش شرکت می کنند.
 
وی افزود: امسال با مشارکت ۱۰۰ نفر ۵۴ کارگاه عمومی و تخصصی تدوین شده و همچنین ۱۳۳ سخنران از اساتید برجسته دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در این همایش ارائه مطلب خواهند داشت.
 
جمشید سلام زاده رئیس‌ انجمن داروسازی بالینی ایران نیز با بیان اینکه همایش های داروسازی بالینی همه ساله به صورت منظم برگزار می شود اظهار داشت: در این همایش همکاران داروساز با جدید ترین روش های دارودرمانی ها و داروها آشنا می شوند.
 
وی افزود: در این همایش بر مباحث اصلی مانند نحوه مدیریت بیماری ها و نقش داروساز برای مشاوره بیماران همچنین توصیه ها درباره داروهای مصرفی، نکات مهم برای عوارض و تداخل داروها، راهنمایی بیمار و مشاور به آنان در داروخانه ها تمرکز می شود.
 
سلام زاده درباره وضعیت داروسازی بالینی در ایران گفت: این رشته در بین رشته ها رشته نوپایی است و قدمت ۳۰ ساله دارد وضعیت رشته داروسازی بالینی در ایران ایده آل نیست زیرا تعداد متخصص داروسازی بالینی کم است لذا نظام سلامت باید برای تخصیص ردیف های استخدامی و ترفیع جایگاه این افراد تعریف مشخص تری انجام دهد.
 
وی بیان کرد: همین تعداد کم متخصص بالینی به واسطه علاقه خود نسبت به رشته خود مقبولیت خوبی در تیم پزشکی ایجاد کرده اند که نقطه قوتی در این زمینه است.
 
دوازدهمین همایش داروسازی بالینی از امروز به مدت ۳ روز در سالن همایش رازی برگزار می شود.
نظرات بینندگان