arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱

چشم پزشک بزرگ ایرانی مقیم آمریکا به کما رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پروفسور علی اصغر خدادوست بزرگترین جراح چشم پزشک ایرانی مقیم آمریکا به کما رفت.

به گزارش خبرنگار وب دا ، پروفسور خدادوست که به طور متناوب توسط اساتید و شخصیت‌های برجسته‌ای در چشم پزشکی به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده ‌است ، به علت عارضه قلبی در یکی از بیمارستانهای  آمریکا ، بستری و پس از عمل جراحی بای پس به کما رفت.
 شهرت این استاد چشم پزشک 77 ساله  ایرانی علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه‌ است.

گفتنی است : علی اصغر خدادوست در سال ۱۳۱۴ در شیراز متولد شد دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و به عنوان آموزگار در دبستان داوری داراب مشغول به کار معلمی شد.در سال ۱۳۳۳ در امتحان ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت نمود و با درجه ممتازبین داوطلبان پذیرفته و در این دانشکده مشغول به تحصیل شد. دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز در سال ۱۳۴۱ از طرف دولت برای گذراندن دوره تخصصی در ایالات متحده انتخاب شد.
 
دکتر خدا دوست به عنوان اولین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در سال ۱۳۴۱ پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر شناخته شد. ایشان در این دوران علاوه بر تحصیل درعلوم بالینی به طور فعال مشغول تحقیقات در علوم پایه بود و مقالات متعددی در مجلات مختلف به چاپ رسانید. پس از پایان دوران، ایشان یک سال به عنوان مربی و یک سال به عنوان استادیار در بخش چشم پزشکی همان دانشگاه مشغول به کار شد و در سال ۱۳۴۷ علیرغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیرازبه عنوان استاد مشغول فعالیت شد.
 
از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ وی هر دو سال یک بار به عنوان استاد مدعو شش ماه را دربخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز برای ادامه برنامه‌های تحقیقاتی گذراند و در این دوران چندین مرتبه به عنوان مدرس در کشورهای متعددی از جمله چین ترکیه سوریه عمان پرو اکوادور و ایتالیا دعوت شد. دکتر خدادوست در سال ۱۳۵۹ عازم آمریکا شد و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار گردید.
 
وی در سال ۱۳۶۱ به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱ مرکز چشم پزشکی کنتیتکت در شهر نیوهیون را تاسیس کرد و به عنوان مسئول آن مشغول به کار شد. از سال ۱۳۵۹ ایشان به طور مکرر سالی دوبار به وطن خود باز گشته و در فعالیت‌های بالینی وآموزشی در بیمارستانهای مختلف تهران و شیراز شرکت کرده‌است.
 این چشم پزشک برجسته ایرانی که در شیراز، بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست را بنا کرده است در حال حاضر در حالت کما به سر می برد.
نظرات بینندگان