arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

قیمت لوله برق فلزی به چه عواملی بستگی دارد؟

بدون شک، یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای محافظت از سیم کشی برق در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی، استفاده از لوله برق فلزی است. همانطور که از نام آن نیز مشخص است، این لوله برق از مواد فلزی با کیفیتی ساخته شده است که در برابر رطوبت، گرما و یا حتی ضربات فیزیکی نیز  مقاومت می کند. لوله های برق فلزی در مدل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند که آنها را برای کاربردهای الکتریکی مختلف در محیط های مسکونی و تجاری ممکن می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بدون شک، یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای محافظت از سیم کشی برق در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی، استفاده از لوله برق فلزی است. همانطور که از نام آن نیز مشخص است، این لوله برق از مواد فلزی با کیفیتی ساخته شده است که در برابر رطوبت، گرما و یا حتی ضربات فیزیکی نیز  مقاومت می کند. لوله های برق فلزی در مدل ها و اندازه های مختلفی وجود دارند که آنها را برای کاربردهای الکتریکی مختلف در محیط های مسکونی و تجاری ممکن می کند.

بسته به هدف و قصد شما از لوله کشی، تنوع بسیار زیادی از لوله های برق فلزی وجود دارند که هر کدام از آن ها قیمت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. به طوری کلی، عوامل بسیار زیادی هستند که بر روی قیمت لوله برق فلزی تاثیر گذار است.

اگر شما نیز علاقه دارید تا در مورد لوله فولادی گالوانیزه برق و عوامل تاثیر گذار بر قیمت آن ها بیشتر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق این مطالب بپردازیم.

 

ویژگی های لوله برق فلزی

قبل از آن که به اصلی ترین بخش مقاله، یعنی بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله برق فلزی بپردازیم، باید در ابتدا با یک سری از ویژگی های این لوله ها آشنا شویم. از مهم ترین و اصلی ترین این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر تغییرات دمایی : لوله های برق فلزی به دلیل استحکام و دوام خود در برابر تغییرات جوی توانسته اند مشتریان و طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کنند. آن ها می توانند شرایط آب و هوایی مختلف مانند دمای بالا و باران های شدید را بدون آسیب تحمل کنند. اگر قصد لوله کشی برق در مناطقی با تغییرات جوی بالا را دارید، پیشنهاد می کنیم فقط از لوله گالوانیزه برق استفاده کنید. بسیاری از اوقات پیش آمده است که متاسفانه افراد در این موقعیت ها از لوله های برق پلاستیکی استفاده کرده اند و این مورد باعث آسیب به سیم کشی آن ها شده است.
  2. مقاومت در برابر آتش گرفتن : لوله برق فلزی به طور کامل غیر قابل اشتعال است و این ویژگی آن ها را به انتخاب ایمن تری برای سیم کشی برق تبدیل می کند. در مقابل، لوله های پلاستیکی برق می توانند به راحتی آتش بگیرند و آسیب شدیدی به تجهیزات برقی وارد کنند.
  3. حفاظت مکانیکی : علاوه بر مقاومت در برابر تغییرات دمایی، بحث مقاومت فیزیکی لوله های برق فلزی نیز از مهم ترین ویژگی های آنان است. لوله برق فلزی طوری طراحی و ساخته شده است که بتواند در برابر فشار و ضربه مقاومت کنند.
  4. طول عمر: تقریبا به راحتی می توان گفت که لوله های فلزی از تمام دیگر جنس لوله های موجود در بازار(به خصوص لوله های پلاستیکی)، طول عمر بیشتری دارند. از آنجایی که آن ها از فلز ساخته شده اند، احتمال پوسیدگی و خرابی آن ها بسیار کمتر از انواع دیگر لوله برق است.
قیمت لوله برق فلزی به چه مواردی بستگی دارد؟

حال که به طور کامل با یک سری از ویژگی های لوله برق فلزی آشنا شده ایم، نوبت به بررسی یک سری از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت لوله های برق فلزی می رسد. از مهم ترین و اصلی ترین عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جنس : نوع فلزی که برای ساخت لوله برق استفاده می شود می تواند به طور قابل توجهی بر قیمت آن تأثیر بگذارد. هرچه کیفیت و مقاومت فلز مورد استفاده شما بیشتر باشد، طبیعتا قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. به طور مثال، لوله برقی که از جنس فولاد زنگ نزن باشد قیمت بیشتری نسبت به لوله برق های مسی دارد.
  2. نحوه ساخت لوله : این که در فرایند ساخت لوله فلزی از چه تکنولوژی و روشی استفده شده باشد، میتواند تاثیر زیادی بر قیمت لوله داشته باشد. دو مورد از مهم ترین روش های تولید لوله های برق فلزی شامل روش گرم و سرد است:
  • لوله برق گالوانیزه سرد: لوله برق خم سرد نوعی از لوله بوده که در آن فرایند خم شدن بدون نیاز به حرارت و گرما، و با کمک دستگاه های خاصی صورت می گیرد. از آن جایی که خم کردن لوله های برق با این روش بسیار ساده تر و راحت تر است، بسیاری از افراد علاقه زیادی نسبت به استفاده از آن ها دارند.
  • لوله برق گالوانیزه گرم: لوله برق خم گرم نوعی لوله برق فلزی است که در آن، فرایند خمش و تغییر شکل لوله در آن با کمک حرارت صورت می گیرد. به طور کلی، قیمت مورد نیاز برای خرید لوله های خمش گرم از لوله های خمش سرد کمتر بوده چرا که کار کردن با آن ها دشوار تر است.
  1. قطر لوله : قطر لوله نیز می تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. لوله های با قطر بزرگتر معمولاً به دلیل افزایش مقدار مواد مورد نیاز برای ساخت، قیمت بیشتری نسبت به لوله های کوچکتر دارند.
  2. طول : علاوه بر قطر لوله، طول لوله برق فلزی یکی دیگر از عواملی است که می تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. مانند مورد بالا، لوله های بلندتر به مواد بیشتری برای تولید نیاز دارند بنابراین هزینه تهیه آن ها طبیعتا بیشتر از طول های کوتاه تر است.
  3. ضخامت : در مورد ضخامت لوله نکات بسیار جالبی وجود دارد. هنگامی که از لوله هایی با ضخامت بیشتر استفاده کنید، نه تنها باید از مواد اولیه بیشتری استفاده کنید، بلکه فرایند تولید آن ها نیز زمان بر خواهد بود و همین امر می تواند باعث افزایش چندین برابری قیمت آن ها گردد.
  4. پوشش روی لوله : برخی از لوله های برق فلزی دارای یک یا چند لایه پوشش محافظتی هستند که استفاده از آن ها می تواند باعث افزایش قیمت آن ها گردد. استفاده از این پوشش ها می تواند به جلوگیری از خوردگی، اشکال های فیزیکی، و کاهش بالقوه هزینه های نگهداری در طول زمان کمک کند.
  5. شرکت سازنده لوله : میزان قابل اعتماد بودن و معروف بودن سازنده لوله برق فلزی نیز می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. همچنین، برخی از تولیدکنندگان ممکن است به دلیل استانداردهای کیفیت بالاتر یا مواد استفاده شده، هزینه بیشتری را برای محصولات خود درخواست کنند.
  6. تقاضای بازار: در نهایت، تقاضای بازار نیز یکی از مواردی است که می تواند در قیمت لوله های فلزی برق نقش داشته باشد. اگر تقاضا برای نوع خاصی از لوله برق بالا باشد، طبیعتا این احتمال وجود دارد که فروشندگان از فروش لوله با قیمت قبلی خودداری کنند و بنابراین مجبور به هزینه کردن بیشتری برای خرید همان مقدار لوله خواهید بود.

 

خرید لوله برق فلزی

احتمالا همانطور که خودتان نیز تا اینجای مطلب متوجه شده اید، انتخاب لوله مناسب برای نیازهای الکتریکی شما نیازمند دانش تخصصی بوده که بسیاری از افراد و یا حتی سازندگان نیز ممکن است آن را نداشته باشند. یک انتخاب اشتباه در خرید لوله برق فلزی، نه تنها می توان باعث کاهش عملکرد فرایند برق کشی شود، بلکه می تواند باعث افزایش بسیاری از هزینه های نگهداری شود. حتی در گاهی اوقات، استفاده از لوله برق فلزی نامناسب می تواند باعث بروز خطرات ایمنی غیر قابل جبرانی شود. در فرایند انتخاب باید موارد زیادی مانند اندازه مجرا، ضخامت دیواره، شعاع خمش و وجود گازها یا مایعات خطرناک را در نظر بگیرید. بنابراین، همیشه و همیشه قبل از خرید لوله های برق، افراد و خریداران باید حتما با یک یا چندین فرد متخصص در این زمینه مشورت های لازم را به عمل آورند تا در خرید خود دچار اشتباه نشوند.

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که مطمئن نیستید کدام نوع از لوله های برق فلزی را برای فعالیت خود نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم با متخصصان حرفه ای و متبحر در مجموعه پارس پایاپایپ تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند. تیم کارشناسان مجموعه پارس پایاپایپ (p-payapipe.com)، علاوه بر فروش لوله برق فلزی، این آمادگی را دارند که شما را در پیدا کردن لوله برق مناسب برای لوله کشی برق خود راهنمایی کنند.

نظرات بینندگان