arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲

دبیرکل سابق ناتو: ممکن است برخی اعضای ناتو به اوکراین نیرو اعزام کنند

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو که مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین بود، ادعا کرده است که برخی از کشورهای عضو ممکن است داوطلبانه سربازان خود را به اوکراین بفرستند و این در صورتی است که تضمین‌های امنیتی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات در نشست آتی به این کشور ارائه نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو که مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین بود، ادعا کرده است که برخی از کشورهای عضو ممکن است داوطلبانه سربازان خود را به اوکراین بفرستند و این در صورتی است که تضمین‌های امنیتی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات در نشست آتی به این کشور ارائه نشود.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، راسموسن که به عنوان مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری کنونی اوکراین و پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین خدمت کرده، گفت که باید قبل از نشست سران ناتو در ماه آینده در ویلنیوس لیتوانی، ضمانت‌های کتبی از جمله برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات غربی، انتقال سلاح و آموزش نظامی مشترک به کی‌یف داده شود.

به گزارش گاردین، او روز چهارشنبه گفت: «اگر ناتو نتواند بر سر راه روشن رو به جلو برای اوکراین توافق کند، این احتمال وجود دارد که برخی کشورها به صورت جداگانه اقدامی انجام دهند.»

راسموسن پس از سفر به اروپا و ایالات متحده در هفته‌های اخیر برای جلب کمک برای حمایت نظامی از اوکراین، استدلال کرد که در صورت درخواست کی‌یف، استقرار نیروهای خارجی براساس قوانین بین‌المللی «قانونی» خواهد بود.

در حالی که ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو اخیرا تایید کرده که برخی از تضمین‌های امنیتی در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت، او تاکید کرد که تضمین‌های کامل تنها می‌تواند به کشورهای عضو ارائه شود. این نهاد نظامی برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ متعهد شد که به اوکراین عضویت دهد و کی‌یف به طور رسمی در سپتامبر گذشته درخواست پیوستن را ارائه کرد، اما از آن زمان تاکنون پیشرفت کمی در این زمینه حاصل شده است.

چندین عضو ناتو به طور فزاینده‌ای درباره آینده اوکراین در این اتحادیه نظامی سخن گفته‌اند و از دیگر کشورهای غربی می‌خواهند مسیر روشنی را برای عضویت کی‌یف ترسیم کنند. در همین اواخر، گروهی از کشورهای اروپای شرقی ناتو موسوم به «بخارست ۹» بیانیه‌ای صادر کرد و از این اتحادیه خواست که در رویداد ویلنیوس «یک مسیر سیاسی جدید را که منجر به عضویت اوکراین در ناتو خواهد شد» به جریان بیندازد و همچنین یک «بسته پشتیبانی قوی‌تر، چند ساله و جامع‌تر» داشته باشد.

گرچه واشنگتن بارها تایید کرده است که اوکراین روزی به جمع ناتو خواهد پیوست، اما تمرکز بیشتر را بر درگیری فعلی با روسیه قرار داده است و امید دارد که بعدا موضوع عضویت اوکراین را حل کند. با این حال، جولیان اسمیت، سفیر ایالات متحده در ناتو روز چهارشنبه به روزنامه گاردین گفت که مقامات اکنون «به دنبال مجموعه‌ای از گزینه‌ها هستند تا نشان دهند که اوکراین در حال پیشرفت در روابط خود با ناتو است.» با این حال او مشخص نکرد که چه چیزی ممکن است در پیش باشد.

نظرات بینندگان