arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲

طالبان: جامعه جهانی از کشاورزانی که از تخریب مزارع خشخاش آسیب دیده‌اند حمایت کند

سخنگوی هیئت حاکمه افغانستان از جامعه جهانی خواست تا از کشاورزان افغان که از تخریب مزارع خشخاش آسیب دیده‌اند، حمایت مالی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی هیئت حاکمه افغانستان از جامعه جهانی خواست تا از کشاورزان افغان که از تخریب مزارع خشخاش آسیب دیده‌اند، حمایت مالی کند.

 پس از انتشار گزارش سازمان انگلیسی «AlcisGeo» مبنی بر کاهش بی‌سابقه کشت خشخاش در افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی هیئت حاکمه از جامعه جهانی خواست تا به کشاورزانی که در پی تخریب مزارع خشخاش متحمل خسارت شده‌اند، کمک مالی کند.

مجاهد افزود هیئت حاکمه افغانستان با جدیت به دنبال محو کشت خشخاش در این کشور است و به تلاش‌ها دراین‌باره ادامه خواهد داد.

AlcisGeo روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از افغانستان نشان می‌دهد نتایج ممنوعیت طالبان برای کشت خشخاش فراتر از انتظارات بوده و کاهش کشت خشخاش در افغانستان به سطحی رسیده که پیش از سال 2001 میلادی تاکنون مشاهده نشده است.

بر اساس این گزارش، بررسی و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای کاهش خیره کننده 99 درصدی کشت خشخاش در ولایت هلمند، از ولایت‌های عمده تولید کننده تریاک در افغانستان، را نشان می‌دهد.

دیوید منسفیلد، کارشناس برجسته تجارت مواد مخدر در افغانستان که با AlcisGeo نیز همکاری می‌کند، دراین‌باره گفته بود: تصاویر با وضوح بالا از ولایت هلمند نشان می‌دهد که سطح کشت خشخاش به کمتر از یک هزار هکتار کاهش یافته است، در حالی که این رقم در سال گذشته 129 هزار هکتار بود.

گزارش نهاد انگلیسی همچنین هشدار می‌دهد در پی ممنوعیت و نبود شرایط مطلوب و کمک‌های مکفی برای کشت جایگزین خشخاش برای کشاورزان افغان، بسیاری از کشاورزانی که معیشت آنها از این طریق بود به شدت آسیب دیده و ممکن است به ایجاد موج جدیدی از مهاجرت دامن بزند.

نظرات بینندگان