arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۳۲۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

پوتین: روسیه در ماه ژوئیه تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس در ماه آینده میلادی خبر داده است. امری که ناظران آن را تازه‌ترین دور از بالا گرفتن تنش‌ها میان مسکو و ناتو ارزیابی کرده‌اند. این تصمیم در جریان دیدار پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در شهر توریستی سوچی روسیه اعلام شده و قرار است مسکو «پس از آماده شدن تاسیسات ویژه در بلاروس» این تسلیحات را ماه آینده میلادی در خاک این کشور مستقر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس در ماه آینده میلادی خبر داده است. امری که ناظران آن را تازه‌ترین دور از بالا گرفتن تنش‌ها میان مسکو و ناتو ارزیابی کرده‌اند.

کاخ کرملین روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو در ماه ژوئیه اقدام به استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس خواهد کرد.

این تصمیم در جریان دیدار پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در شهر توریستی سوچی روسیه اعلام شده و قرار است مسکو «پس از آماده شدن تاسیسات ویژه در بلاروس» این تسلیحات را ماه آینده میلادی در خاک این کشور مستقر کند.

بنابر گزارش دفتر ریاست جمهوری روسیه، پوتین به الکساندر لوکاشنکو گفته است: «همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود. آماده‌سازی تاسیسات مربوطه در ۷ تا ۸ ژوئیه به پایان می‌رسد و ما فوراً فعالیت‌های مربوط به استقرار انواع تسلیحات مناسب در قلمرو شما را آغاز خواهیم کرد.»


در مقابل لوکاشنکو نیز از رئیس جمهور روسیه تشکر کرده است.

رئیس جمهوری روسیه در ماه مارس اعلام کرده بود که قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کند. مسکو و مینسک پیشتر با طرح استقرار موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد زمینی روسیه در بلاروس توافق کرده بودند.

ناظران می‌گویند اقدام اخیر هشداری آشکار به ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده در مورد حمایت آن از اوکراین است. با گذشت بیش از ۱۵ ماه از بزرگترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، روسیه آمریکا و متحدان غربی‌اش را به انجام جنگ نیابتی با هدف به زانو درآوردن روسیه متهم می‌کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید


در مقابل کشورهای عضو ناتو می‌گویند تا زمانی که روسیه با اهداف کشورگشایانه خاک اوکراین را اشغال کرده است، از اوکراین حمایت مالی و تسلیحاتی خواهند کرد تا از خود دفاع کند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به دفعات نسبت به عضویت کشورش در ناتو ابراز امیدواری کرده و گفته است کی‌یف تا زمانی که آخرین سرباز روس از اوکراین اخراج نشود، آرام نخواهد گرفت.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ ایالات متحده و روسیه سخت تلاش کردند تا زرادخانه هسته‌ای عظیم شوروی را که در جمهوری‌های تازه استقلال یافته مانند اوکراین، قزاقستان و بلاروس مستقر شده بودند، به روسیه بازگردانند. اقدامی که اکنون به صورت معکوس در بلاروس در حال انجام است.

نظرات بینندگان