arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۱ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

تشکر عراق از امریکا بابت اجازه برای تأمین هزینه‌های حجاج ایرانی از پول‌های تهران در بانک‌های عراق / فواد حسین خطاب به بلینکن: حل مشکل بدهی‌های بغداد به ایران بر فرایند برق‌رسانی در عراق تاثیر مستقیم دارد

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او، پنجشنبه، در حاشیه نشست وزیران ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در ریاض با یکدیگر گفتگو کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فارس: «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی او، پنجشنبه، در حاشیه نشست وزیران ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در ریاض با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.

بنابر گزارش امروز (جمعه) شبکه «السومریه» به نقل از وزارت امور خارجه عراق، دو طرف در این دیدار درباره مسائل بسیاری با یکدیگر رایزنی کرده‌اند و وزیر خارجه عراق بر «اهمیت تداوم اقدام مشترک و همکاری [با آمریکا] در قالب توافق چارچوب راهبردی» تاکید و در عین حال از «تلاش‌های آمریکا به عنوان رهبر ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با سازمان تروریستی داعش» قدردانی کرده است.

طبق این بیانیه، آنتونی بلینکن و فؤاد حسین همچنین درباره پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهمتام مشترک با یکدیگر گفت‌و‌گو و در عین حال بر لزوم اقدام در جهت کاهش تنش و برقراری آرامش در منطقه تاکید کرده‌اند.

اما در بخش دیگری از بیانیه اشاره شده است که وزیران خارجه عراق و آمریکا به بدهی‌های گازی و برقی بغداد به دولت ایران و چگونگی تعامل با تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های جهانی و بانک‌های عراقی پرداخته‌اند.

فؤاد حسین در این دیدار «بر لزوم حل این مشکل به علت تاثیر مستقیم  آن بر فرایند برق‌رسانی در عراق» تاکید کرده و در عین حال از آمریکا بابت اجازه برای حل مسئله  تأمین هزینه‌های حجاج ایرانی از پول‌های تهران در بانک‌های عراق تشکر کرده است.

وزارت امور خارجه عراق پیشتر نیز با صدور بیانیه‌ای خبر داده بود که فؤاد حسین و همتای ایرانی در گفت‌وگویی تلفنی درباره روابط دوجانبه و رسیدگی به نقل‌وانتقالات مالی از حساب ایران در بانک تجارت عراق به یکی از بانک‌های سعودی با هدف تأمین هزینه‌های زائران ایرانی در موسم حج آینده رایزنی کرده‌‌اند.

وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که وزیر خارجه این کشور «به کاهش صادرات گاز از طرف ایران به نیروگاه‌های برق عراق اشاره کرده؛ مسئله‌ای که منجر به کاهش تولید برق شده و بازتاب منفی بر زندگی روزمره داشته است.»

در ادامه این بیانیه آمده بود: «وزیر خارجه ایران تاکید کرد که مشکل گاز فنی است و تصمیمی از سوی دولت برای کاهش صادرات گاز به نیروگاه‌های برق عراق در کار نیست.»

نظرات بینندگان