arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

فضانوردان چینی برای اولین‌بار موفق به رشد سلول‌های خونی در فضا شدند

دانشمندان چینی اولین آزمایش در نوع خود برای تولید و رشد سلول‌های بنیادی خون در فضا را با موفقیت انجام دادند. این سلول‌ها ابتدا در تاریخ ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) توسط فضاپیمای باری Tianzhou ۶ به ایستگاه فضایی چین منتقل شدند و آزمایش دانشمندان پس از اتصال آن به ایستگاه فضایی آغاز شد. اکنون این سلول‌های بنیادی هفته گذشته پس از حضور نیم ماهه در ماژول آزمایشگاهی Wentian ایستگاه فضایی تیانگونگ، توسط فضاپیمای Shenzhou ۱۵ به زمین بازگردانده شده‌اند. به گفته «لی شیائوهوا»، محقق مؤسسه فناوری پیشرفته شنژن از آکادمی علوم چین که این آزمایش را رهبری می‌کند، شواهدی از تغییر سلول‌های بنیادی چندقابلیتی به سلول‌های بنیادی خون در فضا مشاهده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان چینی اولین آزمایش در نوع خود برای تولید و رشد سلول‌های بنیادی خون در فضا را با موفقیت انجام دادند.

طبق گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این سلول‌ها ابتدا در تاریخ 10 مه (20 اردیبهشت) توسط فضاپیمای باری Tianzhou 6 به ایستگاه فضایی چین منتقل شدند و آزمایش دانشمندان پس از اتصال آن به ایستگاه فضایی آغاز شد. اکنون این سلول‌های بنیادی هفته گذشته پس از حضور نیم ماهه در ماژول آزمایشگاهی Wentian ایستگاه فضایی تیانگونگ، توسط فضاپیمای Shenzhou 15 به زمین بازگردانده شده‌اند.


دانشمندان چینی، سلول‌های بنیادی چندقابلیتی انسانی (سلول‌های جنینی که می‌توانند تمام سلول‌های اصلی انسان‌ها را ایجاد کنند) را در ماژول کشت سلولی Tianzhou 6 قرار دادند. پس از اتصال، سلول‌ها را در محفظه آزمایش بیوتکنولوژی ماژول آزمایشگاهی Wentian قرار دادند.

گام بعدی مشاهده این سلول‌ها در هنگام تمایز آن‌ها به سلول‌های بنیادی خون بود. به گفته «لی شیائوهوا»، محقق مؤسسه فناوری پیشرفته شنژن از آکادمی علوم چین که این آزمایش را رهبری می‌کند، شواهدی از تغییر سلول‌های بنیادی چندقابلیتی به سلول‌های بنیادی خون در فضا مشاهده شده است.

او توضیح می‌دهد:

«این سلول‌ها دچار بلوغ و تمایز بیشتری می‌شوند تا خوشه‌ای از سلول‌های بنیادی خون شبیه به یک خوشه انگور را تشکیل دهند. ما به اولین هدف آزمایش خود که تولید سلول‌های بنیادی خون انسان در فضا است، دست یافته‌ایم. سلول‌های بنیادی در مدار شرایط خوبی داشتند و داده‌های جمع‌آوری شده با انتظارات ما مطابقت داشته است.»

ادامه بررسی رشد سلول در فضا

او همچنین اشاره کرد که با مأموریت‌های Tianzhou 7 و Tianzhou 8 نیز تحقیقاتی در مورد رشد سلول‌های بنیادی در فضا انجام خواهد شد. اما قبل از آن، آن‌ها سلول‌های تولیدشده در فضا را با گروه کنترلی که در زمین رشد کرده‌اند، مقایسه می‌کنند تا ژن‌های خاصی را پیدا کنند که بر روند رشد سلول‌ها در فضا تأثیرگذار بوده‌اند.

در چند وقت گذشته، دانشمندان دیگری نیز سلول‌های بنیادی را به فضا فرستاده‌اند تا اثرات میکروگرانش بر آن‌ها را آزمایش کنند. در ماه نوامبر، مؤسسه سلول‌های بنیادی «دانشگاه سن‌دیگو سنفورد» سلول‌های بنیادی خون خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستاد تا نحوه پیری سلول‌های انسان در محیطی با جاذبه صفر را آزمایش کند.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان