arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۳ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

آزمایش تحقیقاتی بحث‌برانگیز در نروژ در پی غرق شدن یک نهنگ متوقف شد

یک پروژه تحقیقاتی بحث‌برانگیز در نروژ که در مورد شنوایی نهنگ‌ها در حال انجام بود، در پی غرق شدن یک نهنگ به حالت تعلیق درآمده است. در این پروژه تحقیقاتی که از سال ۲۰۲۱ در هر تابستان توسط موسسه تحقیقات دفاعی نروژ (FFI) انجام می‌شود، نهنگ‌های بزرگ‌باله کوچک یا مینکی در مجمع‌الجزایر لوفوتن زنده‌گیری می‌شوند و قبل از رهاسازی مجدد در طبیعت، تحت آزمایش‌های شنوایی قرار می‌گیرند. این پروژه پیش از این توسط شماری از مدافعان حقوق حیوانات و همینطور دانشمندانی که این پروژه را خطرناک قلمداد می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته بود. بنابر اعلام موسسه تحقیقات دفاعی نروژ در شب بین ۲ و ۳ ژوئن، آب و هوای بد و طوفانی در محل آزمایش پروژه باعث شکسته شدن یک توری حائل شد که در نتیجه نهنگ در آن به تله افتاد و تلف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک پروژه تحقیقاتی بحث‌برانگیز در نروژ که در مورد شنوایی نهنگ‌ها در حال انجام بود، در پی غرق شدن یک نهنگ به حالت تعلیق درآمده است.

در این پروژه تحقیقاتی که از سال ۲۰۲۱ در هر تابستان توسط موسسه تحقیقات دفاعی نروژ (FFI) انجام می‌شود، نهنگ‌های بزرگ‌باله کوچک یا مینکی در مجمع‌الجزایر لوفوتن زنده‌گیری می‌شوند و قبل از رهاسازی مجدد در طبیعت، تحت آزمایش‌های شنوایی قرار می‌گیرند.

هدف از این آزمایش‌ها، که با همکاری بنیاد ملی پستانداران دریایی ایالات متحده انجام می‌شود، جمع‌آوری اطلاعات علمی است تا دانشمندان دریابند نهایت میزان صدایی که باید توسط انسان در اقیانوس تولید شود چقدر است.

این پروژه پیش از این توسط شماری از مدافعان حقوق حیوانات و همینطور دانشمندانی که این پروژه را خطرناک قلمداد می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته بود.


بنابر اعلام موسسه تحقیقات دفاعی نروژ در شب بین ۲ و ۳ ژوئن، آب و هوای بد و طوفانی در محل آزمایش پروژه باعث شکسته شدن یک توری حائل شد که در نتیجه نهنگ در آن به تله افتاد و تلف شد.

هرچند نهنگ‌ها می‌توانند برای مدت طولانی زیر آب باقی بمانند، با این حال برای تنفس پیوسته باید به سطح آب بیایند.

در اثر این حادثه، که قبل از شروع رسمی آزمایشات امسال رخ داد، این پروژه برای مدت نامعلومی متوقف شده و مسئولان در حال بررسی و تعمیر محل آزمایش هستند. این پروژه قرار بود تا تابستان ۲۰۲۴ ادامه یابد.

پیتر کوادشیم، پژوهشگر ارشد در موسسه تحقیقات دفاعی نروژ ، در این باره گفت: «هدف ما محافظت از نهنگ‌های مینکی و سایر نهنگ‌ها در برابر صدای مضر تولید شده توسط انسان است.»


او اضافه کرد: «ما به کار خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. سلامت حیوانات، اولویت اصلی ما در این آزمایش است.»

آقای کوادشیم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه علت این حادثه را آب و هوای بد عنوان کرد و گفت امیدوار است این پروژه «در چند روز آینده» از سر گرفته شود.

یک نهنگ در سال اول این پروژه یعنی در سال ۲۰۲۱ وارد محل آزمایش شد، اما به سرعت فرار کرد. در سال ۲۰۲۲ نیز نهنگ مینکی دیگری زنده گیری شد، اما بلافاصله رها شد زیرا علائم استرس را از خود نشان می‌داد.

مؤسسه رفاه حیوانات ایالات متحده (AWI) از مقامات نروژی و آمریکایی خواسته است تا «این پروژه را فورا و برای همیشه تعطیل کنند.»

این موسسه در بیانیه خود آورده است: «محققان برای سه سال نتوانسته‌اند هیچ داده‌ای را به دست آورند و با تحت فشار قرار دادن چندین نهنگ در یک محفظه بزرگ توری باعث مرگ یک نهنگ شده‌اند.»

پیشتر نیز در سال ۲۰۲۱، ۵۰ دانشمند بین‌المللی در اعتراض به آزمایشات نامه‌ای به دولت نروژ نوشته‌ بودند.

دنی گرووز، سخنگوی سازمان حفاظت از نهنگ‌ها و دلفین‌ها، نیز در این باره گفت: "ما هشدار داده ایم که این آزمایش‌های بی‌رحمانه و بیهوده منجر به کشته شدن نهنگ‌ها می‌شود... هیچ نهنگی نباید با قرار گرفتن در قفس و کاشت الکترود در زیر پوست خود روبرو شود. این آزمایش‌ها باید برای همیشه متوقف شوند.»

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان