arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

صالحي: هر ديدگاهي، موضع رسمي ايران نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ايران در مصاحبه با روزنامه جمهوريت تركيه با اشاره به اينكه ايران و تركيه مي‌توانند در مورد سوريه دست به دست يكديگر داده و صلح و ثبات را به منطقه بازگردانند، گفت: اگر دو كشور مراقب نباشند احتمال كشانده شدن دو كشور به اوضاعي بدتر وجود دارد، زيرا گروه‌هاي افراطي نزديك دو كشور هستند.

صالحي تصريح كرد: در منطقه سياست «تفرقه بينداز و حكومت كن» دنبال مي‌شود و يكي از عواقب خلأ حاكميتي در سوريه پراكنده شدن عناصر راديكال در منطقه است. وزير امور خارجه ايران هشدار داد كه عناصر افراطي در تلاش براي آماده كردن زمينه اشغال منطقه توسط امريكا هستند. صالحي در پاسخ به سوال جمهوريت درباره اظهارنظرهاي متقابل و تند آنكارا و تهران عليه يكديگر گفت: موضع‌گيري‌هاي رسمي بين دو كشور تنها از سوي مقامات ذي‌ربط اتخاذ مي‌شوند. اين مقامات در تركيه رييس‌جمهور، نخست‌وزير و وزير امور خارجه و در ايران مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور و وزير امور خارجه هستند و هر گونه بيانيه از سوي افرادي غير از اين افراد و در موقعيت‌هاي مختلف بيانگر ديدگاه رسمي ايران نيست.

صالحي افزود: برخي اوقات اين قبيل اظهارات ناشي از كاستي اطلاعات است. ممكن است اطلاعات اندكي در دست‌تان باشد، اما كافي نباشد و شما بر اساس اين اطلاعات ناقص اظهاراتي كه با واقعيت تطبيق ندارند، بيان كنيد. اين امر در هر كشوري ممكن است اتفاق بيفتد.

صالحي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره اظهارنظرها درباره روابط تهران- آنكارا گفت: ما از چيزهايي كه به روابط‌مان لطمه بزند خوشحال نمي‌شويم. در رسانه‌هاي تركيه نيز ارزيابي‌هايي غيرقابل قبول در مورد ايران مطرح مي‌شود. اما آنچه در اينجا مهم است اين است كه روابط سياسي‌مان با تركيه به قدري ريشه‌دار است كه از اين قبيل اظهارات هرگز لطمه نمي‌بيند.

صالحي افزود: ما با تركيه خيلي شفاف و صادقانه صحبت مي‌كنيم. ممكن است در برخي موارد اختلاف نظرهايي مطرح باشد، اما نقاط مشترك‌مان به قدري زياد است كه روابط‌مان را مي‌توانيم روي آنها بنا كنيم.

وزير خارجه ايران با اشاره به روابط گذشته تركيه و سوريه گفت: اين روابط خيلي خوب بود، اما حالا تبديل به دشمني شده و اين در حالي است كه نبايد اين‌گونه مي‌شد. بايد اين روابط را ترميم كرد. صالحي خاطرنشان كرد براي گفت‌وگو درباره شهروندان ربوده شده ايراني در سوريه به آنكارا رفته بود. وي در پاسخ به جمهوريت درباره اينكه برخي مقامات ايران دولت تركيه را در اين خصوص متهم كرده‌اند نيز گفت براي متهم كردن كسي به آنكارا نيامده و هدف وي آزادسازي ربوده‌شدگان است.


منبع: خبرگزاری فارس
نظرات بینندگان