arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۰۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

مرسی "طنطاوی" را برکنار کرد/ مصر در آستانه کودتا؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور مصر وزیر دفاع این کشور را برکنار و متمم قانون اساسی را که به نظامیان این کشور اختیارات گسترده‌ای داده بود، لغو کرد.

 خبرگزاری مصری "منا" اعلام کرد که "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر روز یکشنبه "حسین طنطاوی" را از سمت وزیر دفاع برکنار و وی را بازنشسته کرد.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، "عبدالفتاح السیسی" جایگزین طنطاوی به عنوان وزیر دفاع مصر شد.

همچنین تلویزیون مصر اعلام کرد که مرسی "سامی عنان" رئیس ستاد مشترک ارتش مصر را نیز از سمت خود برکنار کرد و "صبحی سید احمد" را جایگزین وی کرد.

از سوی دیگر "محمد العصار" به عنوان معاون وزیر دفاع مصر منصوب شد.

همچنین تلویزیون مصر اعلام کرد که  رئیس جمهور مصر، متمم قانون اساسی که اختیارات گسترده‌ای را به نیروهای مسلح این کشور می‌داد، لغو کرد.

متمم قانون اساسی، پس از دور نخست انتخابات ریاست جمهوری مصر و توسط شورای نظامی حاکم بر مصر تصویب شده بود.

بر اساس متمم قانون اساسی اکثر اختیارات ریاست جمهوری و همچنین اختیار قانونگذاری به نظامیان محول می‌شود.

محمد مرسی همچنین "محمود محمد مکی" را به عنوان معاون رئیس جمهور تعیین کرد.

همچنین براساس بند یک ماده 53 متمم قانون اساسی، رئیس جمهوری مصر اختیار اعلام جنگ با کشور دیگر را پس از موافقت شورای عالی نظامی مصر با این امر خواهد داشت.

بند دو ماده 53 نیز اظهار می‌کند که رئیس جمهوری مصر اختیار استفاده از نیروهای مسلح برای برقراری ثابت و امنیت در کشور در صورت بروز ناآرامی و هرچ و مرج در کشور پس از موافقت شورای عالی نظامی مصر با این امر را دارد.

بالطبع ورود ارتش به عرصه برای برقراری آرامش براساس اختیارات داده شده به آن در قانون اساسی خواهد بود و استفاده از زور و قدرت و بازداشت و اختیارات قضایی را دارد.

کودتا؟

برخی تحلیلگران اقدام اخیر مرسی را کودتای او با هماهنگی آمریکا می دانند. این تحلیلگران معتقدند که آمریکا با نشان دادن چرا سبز به اخوان المسلمین برای حکومت آینده سوریه ، از کودتای مرسی حمایت کرده است.

از سوی دیگر، برخی نیز کمم میلیاردی اخیر امیر قطر به مصر و همچنین سفر مرسی به عربستان را در اتخاذ این تصمیم بی تاثیر نمی دانند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
0
33
که عشق آسان نمود اول / ولی افتاد مشکلها
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
10
55
سلام
با توجه به سخنان مرسی در باره اولویت های روابط خارجی و دیدار اول خارجی از عربستان و دیدار امروز امیر قطر ، احتمال دریافت حکم از طرف اربابان ،مبنی بر ،بر کناری و لغو قانون متمم ، جهت نشان دادن روحیه انقلابی از گروه اخوان میباشد . گول نخوریم پیوند اخوان با سلفی ها بالاتر از این میباشد .
ابوالفضل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
52
67
مرسی به قول معروف باپنبه سربرید
نظرات بینندگان