arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۰۷ تير ۱۴۰۲
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت و گو با «انتخاب»:

در شرایط فعلی، انتظار اینکه حرف کارشناسی در لوایح و مصوبات زده شود بیهوده است / پیام جناح اصولگرا این است کشور متعلق به ماست / آنچه در کشور شاهدیم نتیجه ی یکدست سازی ست

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره ناکارآمد طرح‌های مجلس و ایجاد مشکل برای مردم گفت: کار از این حرف‌ها گذشته است، آنقدر درون مجلس و دولت مشکل وجود دارد که قابل حساب نیست. دولتی‌ها مدت‌هاست که مسیر علم و مدیریت کارآمد را کنار گذاشته‌اند. عملکرد مجلس و ریاست جمهوری به حاشیه رفته و جریان اقتدار‌گرا در کشور با پشتوانه قدرت همه چیز را از معنا خالی کرده است. انتخابات نیز به همین سرنوشت دچار شده است. از دور دوم احمدی‌نژاد مشخص بود که کشور از مدار کارآمدی خارج شده است. هفت قطعنامه علیه کشور در دوران احمدی‌نژاد مشخص کرد که چه مسیری را می‌روند. پیام جناح اقتدار‌گرا نیز از آن زمان روشن بود که می‌گفت کشور متعلق به ماست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح‌ها و لوایح مجلس طی چند سال اخیر در موارد پررنگی باعث ایجاد دردسر برای عموم شده است. مشخص‌ترین نمونه ی آن که اخیرا شاهد آن بودیم، به مسئله ی تغییر ساعت ادارات برمی‌گردد که نه تنها به نتیجه‌ی مشخصی دست نیافت بلکه منجر به ایجاد مشکل برای کارمند و ارباب رجوع شد. این طرح نیز با وجود انتقادات بسیار تا حدی از گردانه خارج شد اما کسی پاسخ نمی‌دهد تکلیف ایجاد دردسر برای مردم طی یک ماه اخیر گردن کیست؟

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در آغاز درباره ناکارآمد طرح‌های مجلس و ایجاد مشکل برای مردم به «انتخاب» گفت: کار از این حرف‌ها گذشته است، آنقدر درون مجلس و دولت مشکل وجود دارد که قابل حساب نیست. دولتی‌ها مدت‌هاست که مسیر علم و مدیریت کارآمد را کنار گذاشته‌اند. عملکرد مجلس و ریاست جمهوری به حاشیه رفته و جریان اقتدار‌گرا در کشور با پشتوانه قدرت همه چیز را از معنا خالی کرده است. انتخابات نیز به همین سرنوشت دچار شده است. از دور دوم احمدی‌نژاد مشخص بود که کشور از مدار کارآمدی خارج شده است. هفت قطعنامه علیه کشور در دوران احمدی‌نژاد مشخص کرد که چه مسیری را می‌روند. پیام جناح اقتدار‌گرا نیز از آن زمان روشن بود که می‌گفت کشور متعلق به ماست. تیم رئیسی که به مجلس رفت و به نمایندگان گفتمئ ما همین هستیم و باید با همین وضعیت کشور را اداره کنیم، پیام اش این بود که مجلس کاره ای نیست و شما اینجا هستید که دست جناح دیگر به مجلس نرسد. اصل، حفظ انحصاری قدرت است و دیگر تخصص و کارآمدی و نگاه علمی به لوایح برای آن ها مهم نیست.

وی در ادامه افزود: مجلس اگر مجلس بود که کابینه و رئیس جمهور را استیضاح می‌کرد. البته انتظاری از نماینده‌ای که با 2 درصد آرا به مجلس رفته برای کار جدی نداریم. اصلا انتظار اینکه حرف کارشناسی در لوایح و قوانین زده شود در شرایط فعلی بیهوده است. الان اجماعی بر سر وضعیت بد وجود دارد و از اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه می‌گویند که ناکارآمدی داریم.

صوفی گفت: تا الان اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که تلاششان را برای حل بحران های بعد از اصولگرایان می‌کنند. زمانیکه دو قوه دست اصلاح‌طلبان بود بهبود شاخص‌های اقتصادی را مشاهده کردیم و جای بحثی نیست. روحانی هم توانست تا حدی آثار بد دوران احمدی‌نژاد را در 4سال اول برطرف کند. اما زمان هرچه جلوتر می‌رود، وضعیت سخت‌تر می‌شود. وقتی کشور از نخبگان خالی شود و منابع انسانی افت کند، برای اصلاح امور، مسیر سخت می‌شود اما جلو ضرر را هر زمان بگیرید منفعت است. البته همه می‌دانند که انتخابات‌های اخیر برای یکدست‌سازی بود و نتیجه‌ی آن را دیدیم. سیاست یکدست‌سازی فقط در یک مورد از عملکرد‌هایش باعث افزایش روزانه 5 میلیارد تومان نقدینگی شد.

نظرات بینندگان