arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱

پایان ماجرای برداشت شبانه و تخلفات بانکها؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایان ماجرای برداشت شبانه و تخلفات بانکها به نظر می‌رسد که برای برخی مسؤولان خوش و برای بسیاری از بانکها ناخوشایند باشد.
در روزهای پایانی سال90 بانک مرکزی بدون اطلاع بانکها و شبانه مبالغی از حساب آنها برداشت کرد. آن روزها مسؤولان بانکها از این اقدام بانک مرکزی بهت زده شده بودند، اما به نظر می‌رسید پشت پرده این برداشتها بسیار مهمتر از اقدام بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی مدعی شده بود بانکها ارز دولتی را وارد بازار آزاد کرده‌اند.
با این حال موضوع برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها پررنگ‌تر از ادعای بانک مرکزی به نظر می‌رسید، بخصوص اینکه مجلس نیز بیشتر روی تخلف بانک مرکزی متمرکز شد و برداشت شبانه از بانکها را غیرقانونی اعلام و حتی با ارسال گزارش کمیسیون اقتصادی به قوه قضاییه موافقت کرد.
در این میان مدیران بانکی نیز تصریح کرده بودند، هیچ‌گونه بدهی به بانک مرکزی ندارند و تمام حسابهای آنها شفاف است، همچنین قرار شد از این پس بانکها حسابهای خود را به صورت شفاف به بانک مرکزی اعلام کنند.
از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی به مدیران عامل بانکها وعده داده بود تا پایان تیر‌ماه امسال تسویه حساب ارزی با بانکها انجام خواهد شد، چند روز پس از زمان مقرر، این‌بار وی اعلام کرد: این موضوع بزودی حل می‌شود!
در حالی‌که طی روزهای اخیر از دو بانک خبر رسیده که کار بررسی‌های بانک مرکزی از مصارف ارزی بانکها به پایان رسیده و بانک مرکزی باید پول آنها را برگرداند، رئیس کل بانک مرکزی همچنان تصریح می‌کرد این موضوع هنوز نهایی نشده است.
البته رئیس کل بانک مرکزی در مورد علت برداشت بانک مرکزی از حساب بانکها اظهار کرده بود: ما براساس مصوبه‌ای که از هیأت دولت داشتیم، باید 87 ‌هزار و625میلیارد ریال حساب بانکها به دلیل تخلفی که در فروش ارز انجام شده بود، برداشت می‌کردیم، اما از آنجا که فکر می‌کردیم بانکها ممکن است این مبلغ را نداشته باشند، یک‌سوم آن را معادل 30هزار میلیارد ریال از حساب بانکها برداشتیم.
در همین مورد یوسفیان عضو ناظر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز خبر داده بود که بانک مرکزی برای مهار نوسانهای نرخ ارز در سال گذشته 42‌میلیارد دلار ارز به 18‌بانک دولتی و خصوصی فروخت، ولی این بانکها هیچ گزارشی از نحوه هزینه‌کرد دلارهای دریافتی به این بانک ارایه نکرده بودند.
اما حالا پس از چندین ماه به نظر می‌رسد گزارش انحراف مصارف ارز آماده شده باشد و خیلی از ابهامها در خصوص برداشت شبانه از بانکها و میزان انحراف بانکها روشن خواهد شد.
در این باره رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آماده شدن گزارش انحراف مصارف ارزی بانکها توسط بانک مرکزی، از اعلام نتایج بررسی نحوه‌ هزینه‌کرد ارزهای دولتی خبر داد. محمود بهمنی ادامه داد: نام بانک یا بانکهای متخلف در این زمینه به‌طور شفاف اعلام خواهد شد.
بهمنی درباره نوع برخورد با بانکهای متخلف عنوان کرد: جریمه مالی، بازگرداندن رقم مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد به بانک مرکزی و همچنین بررسی مجدد صلاحیت هیأت مدیره بانک متخلف از جمله ابزارهای قانونی برخورد با بانک یا بانکهای متخلف است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در واکنش به اینکه اخیراً روزنامه دولت در گزارشی یکی از بانکهای نیمه‌دولتی را متخلف اصلی ماجرای ارزی دانسته بود، بیان کرد: بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.
نظرات بینندگان