arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۳۱ تير ۱۴۰۲

بررسی مزایا و معایب بازی‌های کامپیوتری در مقابل کنسول‌های بازی

با اینکه ویندوز همواره در تلاش بوده تا سیستم عامل خود را برای اجرای بازی‌ها بهینه سازی کند و به پشتیبانی از نرم افزارهای مختلف برای اجرای بازی‌ها بپردازد، اما سیستم عامل مک در چند سال گذشته تا به حال مشکل جدی در اجرای بازی‌ها داشته و بسیاری از بازی‌های عرضه شده روی فروشگاه استیم روی سیستم عامل مک اجرا نمی‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بررسی مزایا و معایب بازی‌های کامپیوتری در مقابل کنسول‌های بازی

هر پلتفرم نقاط ضعف و قوت متمایز کننده‌ای نسبت به سایر پلتفرم‌ها دارد که طیف خاصی از جامعه گیمرها را به خود جذب می‌کند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی مقایسه بازی‌های کامپیوتر با کنسول خانگی بپردازیم و بررسی کنیم که خرید بازی کامپیوتر چه مزایا و معایبی نسبت به کنسول دارد.

نیاز به مشخصات سخت افزاری غیر قابل پیشبینی

امروزه استودیو‌های بازی سازی به دلیل پیشرفت برنامه‌ها و انجین‌های بازی سازی در تلاش هستند تا اثری با گرافیک بالا و با کیفیت توسعه دهند و نیا‌زهای جامعه گیمرها را برآورده کنند. در این بین، اگرچه گیمرها نسبت به عرضه بازی‌های مورد علاقه شان خشنود هستند، اما مشخصات سخت افزاری که پس از گذشت مدت زمانی از توسعه بازی در دسترس گیمرها قرار می‌دهد ممکن است آن‌ها را از تجربه بازی سلب کند و یا درصورت داشتن درآمد و یا پشتیبانی مالی به خرید سخت افزار جدید مجبور کند.

در سمتی دیگر، کنسول‌های بازی با سخت افزار قوی به بازار عرضه می‌شوند و توسعه دهندگان موظف هستند تا بازی‌های خود را به شکلی بهینه سازی کنند که آثار به شکل مطلوب روی کنسول اجرا شود. در مقابل، خرید بازی کامپیوتر گاهی به دلیل مشخصات سخت افزاری پایین ممکن است برای بعضی از گیمرها احتمالی باشد. کاربران کنسول می‌توانند به راحتی و در برخی اوقات تنها با  فریم ریت پایین ثابت به تجربه بازی بپردازند وبا مشکل گیمرهای رایانه روبرو نشوند.

عدم اجرای تمامی بازی ها روی سیستم عامل

 بررسی مزایا و معایب بازی‌های کامپیوتری در مقابل کنسول‌های بازی 

با اینکه ویندوز همواره در تلاش بوده تا سیستم عامل خود را برای اجرای بازی‌ها بهینه سازی کند و به پشتیبانی از نرم افزارهای مختلف برای اجرای بازی‌ها بپردازد، اما سیستم عامل مک در چند سال گذشته تا به حال مشکل جدی در اجرای بازی‌ها داشته و بسیاری از بازی‌های عرضه شده روی فروشگاه استیم روی سیستم عامل مک اجرا نمی‌شوند.

از طرفی، نسخه سازگار بازی‌های مک نیز در فاصله زمانی طولانی‌تری نسبت به ویندوز و کنسول منتشر می‌شود و در مقایسه بازی‌های کامپیوتر با کنسول خانگی، می‌توان نتیجه گرفت که کنسول عملکرد بهتری در سازگاری با بازی‌ها و دریافت بازی‌های جدید دارد.

رزولوشن بالاتر و نرخ فریم بیشتر

اگر از گیمرهایی هستید که به پلتفرم رایانه شخصی دل بسته‌اید و در این بین به تجربه بازی‌ها روی کنسول نیز می‌پردازید، حتما با اصطلاحاتی مانند: آپ اسکیل و نیتیو آشنا هستید. به عنوان نمونه، اگر بازی پلی استیشن 2 و یا سایر کنسول‌های این شرکت را خریده باشید، رزولوشن از همان ابتدای بازی با میزان تعیین شده نمایش داده نمی شود و رزولوشن از کم شروع می‌شود و افزایش می‌یابد.

این روش در کنسول‌ها باعث می‌شود تا فشار کمتری به سخت افزار کنسول وارد شود و نرخ فریم بازی نیز ثابت بماند. اگرچه این روش ممکن است برای بسیاری از گیمر‌هایی که در فواصل دور از تلویزیون به بازی می‌پردازند نامحسوس باشد، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که رزولوشن بعضی از بخش‌ها پایین است و سپس رزولوشن افزایش می‌یابد یا آپ اسکیل می‌شود.

در مقابل کنسول، سخت افزار رایانه‌های شخصی به شکلی قدرتمند ساخته شده‌اند که همواره نیازی به فناوری آپ اسکیل ندارند و خروجی  بازی‌ها روی رایانه بهتر از کنسول است. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که بهینه سازی و پورت قابل قبول بازی برای سایر پلتفرم‌ها بخش قابل توجهی از کار را انجام میدهد و در برخی اوقات کنسول عملکرد بهتری از رایانه دارد.

ضعف در بهینه سازی بازی های رایانه ای

 بررسی مزایا و معایب بازی‌های کامپیوتری در مقابل کنسول‌های بازی

بهینه سازی همواره یکی از بزرگترین دغدغه توسعه دهندگان بوده و هست و در این بین، گیمرها نیز نسبت به این موضوع حساس هستند و علاقه ندارند تا بازی که با قیمت بالایی تهیه می‌کنند، مملو از باگ، کاهش رزولوشن و نرخ فریم پایین باشد.

در چند ماه گذشته، شاهد بازی‌های پورت شده و بی کیفیتی برای رایانه بودیم که از آن‌ها می‌توان به star wars jedi survivor و حتی Lat of Us اشاره کرد که در زمینه کیفیت بصری، جزئیات و همچنین بهینه سازی عملکرد، دچار مشکل جدی بودند و آه از نهاد گیمرها و استریمرها در آوردند.

کنسول‌ها نیز در سمت دیگر داستان، به حدی که فکرش را بکنیم مشکلات بهینه سازی ندارند، اما بعضی از بازی‌ها مانند آخرین نسخه فاینال فانتزی با رزولوشن 720 و با نرخ فریم غیر ثابت 60 نمایش داده خواهد شد که به حالت Performance مربوط می‌شود.

پشتیبانی بهتر ازمانتیور اولترا واید در بازی های رایانه ای

با اینکه خرید بازی کامپیوتر به معنای میزبانی سیستم عامل ویندوز و مک از مانتیورهای اولترا واید و نسبت ابعاد مختلف است، اما کنسول‌های نسل هشت و نه سونی از مانیتورهای اولترا واید پشتیبانی نمی‌کنند و پشتیبانی دو کنسول ایکس باکس نیز در حد قابل قبولی قرار ندارد.

مانیتورهای اولترا واید در کنار نسبت ابعاد صفحه متفاوت نسبت به سایر مدل‌ها با رزولوشن های متفاوتی مانند: 1440* 3440 عرضه می‌شوند که تنها بازی‌های رایانه‌ای از این میزان رزولوشن پشتیبانی می‌کنند و بازی‌های کنسول تنها به رزولوشن 1080 و 1440ویا 2160 بسنده می‌کنند.

عدم دسترسی سریع به بازی های انحصاری

اگر از نسل پنج و ششم به خرید بازی پلی استیشن 2 و خرید بازی پلی استیشن 1 مشغول شده باشید، میدانید که تجربه بازی‌های انحصاری و صبر کردن برای یک اثر جدید و خاص چقدر لذت دارد.

غول‌های صنعت کنسول مانند: مایکروسافت، سونی و نینتندو بازی‌های انحصاری مختص خود را دارند و بنابر این بازی‌ها مخاطب خود را جذب می‌کنند. رقابت توسعه بازی‌ها به شکل جدی و هیجان انگیز است که مایکروسافت به دلیل جلوگیری از اقدام سونی برای تصاحب بازی استارفیلد، بتسدا را خرید.

در این بین، گیمرهای رایانه نیز بازی‌های انحصاری مختص به خود را دارند و گیمرهای کنسول  نمی‌توانند آثاری مانند: دوتا2، کانتر و حتی World of Warcraft را روی کنسول خود تجربه کنند. علاوه بر این، سونی اقرار کرده که روند کند عرضه بازی‌های انحصاری این شرکت برای رایانه‌های شخصی عمدی است و قصد دارد تا عطش گیمرها را افزایش دهد.

دسترسی به تنظیمات گرافیکی

اگر سال هاست که به تجربه بازی ها روی کنسول می پردازید، آگاه هستید که تنظیمات گرافیکی حرفه ای برای شما در دسترس نیست و بازی به شکلی برای کنسول شما بهینه می شود که حداکثر کیفیت و نرخ فریم را همگام با سخت افزار بکار رفته در کنسول به نمایش بگذارد.

این بدان معناست که در صورت خرید بازی ایکس باکس 360 و گذشت چند سال، کیفیت بازی با اندکی رزولوشن افزایش یافته و با کمی تغییر محسوس نمایش داده خواهد شد و نمی توانید همانند گیمرهایی که از رایانه استفاده می کنند، تنظیمات گرافیکی بازی قدیمی و جدید خود را به شکل دستی تغییر دهید و به تجربه بازی بپردازید.

تجربه رایگان بازی های آنلاین

متاسفانه و خوشبختانه، دارندگان کنسول نمی توانند به شکل رایگان از بخش آنلاین بازی هایی که خریده اند استفاده کنند و دسترسی به این بخش نیازمند خرید سرویس اشتراک آنلاین برای کنسول های سونی، مایکروسافت و نینتندو است.

در مقابل، اگر از فروشگاه هایی مانند: استیم و یا اپیک گیمز خرید می کنید، می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای بازی های خود را به شکل آنلاین تجربه کنید و از خرید بازی کامپیوتر خود لذت ببرید.

نظرات بینندگان