arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۱

سخنگوی اجلاس سران: 41 کشور در عالی ترین سطح شرکت می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها اعلام كرد:‌ 100 كشور تاكنون بصورت رسمی برای حضور در این اجلاس اعلام آمادگی كرده اند كه از این تعداد 41 كشور در عالی ترین سطح شركت خواهند كرد.

به گزارش ایرنا، 'محمدرضا فرقانی' روز شنبه در نشستی خبری كه در ساختمان كوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، درباره 41 كشوری كه در عالی ترین سطح در اجلاس سران عدم تعهد شركت می كنند، افزود: از این تعداد، حضور 35 كشور در سطح سران، پنج كشور در سطح معاون اول رییس جمهوری و یك كشور در سطح رییس مجلس قطعی شده كه این آمار مبتنی بر اعلام رسمی و كتبی كشورها است.

وی در عین حال اظهار داشت:‌ اعلام آمادگی كشورها برای حضور در اجلاس همچنان ادامه دارد.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد اضافه كرد: تاكنون 21 كشور در سطح وزیران امور خارجه، پنج كشور در سطح فرستاده ویژه رییس جمهوری، دو كشور در سطح وزیر(غیر از وزیر امور خارجه) و بقیه كشورها در بقیه سطوحی همچون قائم مقام وزیر خارجه، معاون وزیر، مدیر كل، سفیر و نماینده كشورها در سازمان ملل شركت خواهند كرد.

فرقانی گفت: طی روزهای آینده قرار است تعداد بیشتری از كشورها آمادگی خود را اعلام كنند.

فرقانی با بیان اینكه طی دو هفته اخیر رسانه ها تلاش خوبی برای اطلاع رسانی درباره اجلاس جنبش غیرمتعهدها داشته اند، از آنان قدردانی كرد و گفت: حدود یك هفته دیگر اجلاس شروع و نشست كارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سپس اجلاس سران برگزار خواهد شد.

** وزارت امور خارجه در حال انجام كار محتوایی

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها با بیان اینكه كار محتوایی اجلاس توسط وزارت خارجه در حال انجام است، اظهار داشت: اجلاس دارای دو بسته محتوایی شامل سند اجلاس و بیانیه تهران است.

فرقانی با بیان اینكه سند اولیه اجلاس آماده شده و از طریق دفتر هماهنگی های جنبش عدم تعهد در نیویورك به تهران ارسال شده است، توضیح داد: همكاران وزارت خارجه مشغول آماده كردن سند هستند كه در اجلاس كارشناسان، وزرای امور خارجه و سران نهایی خواهد شد.

وی یادآور شد : سند اجلاس در 688 پاراگراف، سه ضمیمه و 166 صفحه تنظیم شده است كه در اجلاس سران به تصویب خواهد رسید.

وی درباره سه ضمیمه سند اجلاس اظهارداشت: ضمیمه اول فهرست كشورهای عضو جنبش، ضمیمه دوم اصول بنیادین جنبش در 10 بند و ضمیمه سوم، نقش جنبش در سطح بین المللی با توجه به شرایط كنونی است.

*** كمیته های سیاسی و اقتصادی به ریاست كوبا و مصر

مدیركل بین الملل دفتر رییس جمهوری اضافه كرد: بیانیه اجلاس توسط كشور میزبان (تهران) به اجلاس ارائه و پس از تصویب نهایی به عنوان بیانیه تهران منتشر خواهد شد.

فرقانی در ادامه توضیحات خود گفت: اجلاس در نشست های كارشناسی ارشد و وزرای خارجه دارای سه كمیته سیاسی به ریاست كوبا است و كمیته اقتصادی - اجتماعی نیز به ریاست مصر تشكیل می شود.

*** سومین كمیته اجلاس؛ كمیته فلسطین

وی از كمیته فلسطین به عنوان سومین كمیته نام برد و افزود: این كمیته به ریاست فلسطین با 13 عضو برگزار می شود و مسایل مربوط به فلسطین را بررسی خواهد كرد.

*** 1163 خبرنگار برای پوشش اجلاس ثبت نام كردند

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها با بیان این كه خبرنگاران خارجی استقبال خوبی برای پوشش اخبار اجلاس تهران داشته اند، گفت: تاكنون 1163 خبرنگار، عكاس، فیلمبردار و گزارشگر برای انعكاس خبری این اجلاس ثبت نام كرده اند.

فرقانی گفت: انتشار تمبر یادبود اجلاس توسط اداره پست در حال انجام است كه نخستین تمبر هولوگرامی كشور نیز به شمار می رود. همچنین تمبر یادبود رهبران كشورهای شركت كننده در اجلاس ارائه و به سران اهدا می شود.

**اسامی كشورها هفته آینده اعلام می شود

وی در پاسخ به سوالی درباره اسامی كشورهای شركت كننده در عالی ترین سطح اظهارداشت: با توجه به سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر نام كشورها را اعلام نمی كنیم چرا كه برخی كشورها برخلاف عرف بین المللی به دنبال فشار آوردن به كشورهایی هستند كه قصد شركت در اجلاس تهران را دارند.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها یادآور شد: در نشست خبری پیشین اعلام شد بان كی مون دبیر كل سازمان ملل متحد در این اجلاس حضور می یابد كه در پی آن وی تحت فشار بسیاری برای شركت نكردن در اجلاس قرار گرفت.

فرقانی همچنین گفت: در كنفرانس خبری هفته آینده كه یك روز پیش از برگزاری اجلاس برپا می شود، اسامی كشورها نیز اعلام خواهد شد.

***هنوز مرسی برای شركت در اجلاس اعلام آمادگی نكرده است

فرقانی در مورد شركت 'محمد مرسی' رییس جمهوری مصر اظهار داشت: وی اعلام آمادگی كرد و به حضور در اجلاس تمایل داشت اما هرگونه تصمیم گیری را موكول به آینده كرد كه منتظریم مصر آن را اعلام كند.

مدیر كل بین الملل دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا در این اجلاس درباره عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل تصمیم گیری می شود؟، اظهار داشت: جنبش غیرمتعهدها حامی فلسطین است و همواره در بیانیه ها و اعلامیه های رسمی این موضوع مطرح شده است.

فرقانی اظهار داشت: این كه موضوع عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل در كمیته فلسطین اجلاس جنبش غیرمتعهدها مطرح می شود یا خیر، بستگی به طرح موضوع توسط رییس این كمیته دارد، اگر موضوع مطرح شد، جنبش از عضویت دایم فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهد كرد.

***فرودگاه مهرآباد مختص پروازهای هیات های شركت كننده در اجلاس

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها همچنین گفت: با توجه به حضور هیات های عالی رتبه با هواپیماهای اختصاصی ضروری است كه عملیات پروازها تحت كنترل باشد.

فرقانی افزود: برای برقراری امنیت و ایجاد تسهیلات باید تمهیدات لازم اندیشیده شود به همین دلیل سازمان هواپیمایی تصمیم گرفت فرودگاه مهرآباد تهران فقط به پروازهای مربوط به هیات های شركت كننده در این اجلاس اختصاص یابد.

وی با بیان این كه تهران از 7 تا 11 شهریور ماه تعطیل است، یادآور شد: اطلاع رسانی در مورد تعطیلی پروازها از قبل انجام شد تا مردم برنامه های خود را با این تصمیمات هماهنگ كنند.

فرقانی یادآور شد: در مدت برگزاری اجلاس جنبش غیرمتعهدها، پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) برقرار خواهد بود.

***بانك مشترك، در حد یك ایده

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در پاسخ به سوالی درباره بانك مشترك كشورهای عضو این جنبش گفت: این موضوع در حد یك ایده مطرح است كه بانك مشترك با پول نم داشته باشیم، این ایده می تواند در طول سه سال آینده توسط رییس جنبش مطرح شود تا در مورد آن كار كارشناسی انجام و تصمیم گیری شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست دوم مشورتی سوریه در حاشیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها اظهار داشت: كشورهای عضو در اجلاس وزیران امور خارجه می توانند هر موضوعی را مطرح كرده و كمیته های مشورتی شكل دهند.

مدیركل بین الملل دفتر رییس جمهوری در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این كه ساختمان اجلاس سران آماده شده است، توضیح داد: متولیان امر در حال حاضر مشغول اقدامات نهایی برای نقاشی و تزیین سالن اجلاس سران هستند كه تا پایان مرداد و اول شهریور، كار آماده سازی اجلاس پایان می یابد.

**پوتین مهمان ویژه اجلاس

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها تصریح كرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از طرف 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری به عنوان مهمان ویژه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها دعوت شده است.

فرقانی افزود: تاكنون هیچ خبری مبنی بر حضور وی در اجلاس به دست ما نرسیده است.

** سودآوری ارزی اجلاس برای كشور

وی درمورد هزینه های این اجلاس خاطرنشان كرد: ما كمترین هزینه را برای برگزاری این اجلاس متحمل می شویم زیرا تقریبا ساخت و ساز جدیدی انجام نشده است و از امكانات موجود استفاده می شود.

سخنگوی ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها، تنها هزینه برای برگزاری این اجلاس را بازسازی و تعمیر ساختمان اجلاس سران عنوان كرد و اظهارداشت: البته با توجه به عمر 15 ساله این ساختمان، اگر اجلاس جنبش غیرمتعهدها هم در تهران برگزار نمی شد، نیاز به مرمت داشت.

فرقانی ادامه داد: تعداد محدودی از كشورهای شركت كننده در این اجلاس مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند كه فقط هزینه مهمانان بر عهده كشورمان است و هزینه بقیه كشورها بر عهده خودشان است، البته باید گفت كه این امر در همه جای دنیا عرف است.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد زیاد هیات های خارجی و اعضای آنها، به طور قطع برگزاری اجلاس درآمد ارزی قابل توجهی برای كشور به دنبال خواهد داشت.

وی، درآمد ارزی برگزاری اجلاس را یكی از دلایل تمایل كشورها برای میزبانی اجلاس دانست.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها از پنجم تا دهم شهریور در تهران برگزار می شود.
نظرات بینندگان