arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۲۰۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۲

اردوغان: ترکیه الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد

رئیس‌جمهور ترکیه بر حمایت مجدد خود از حفظ تمامیت ارضی اوکراین از جمله شبه‌جزیره «کریمه» تأکید و اعلام کرد که ترکیه الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره آن را «نامشروع» می‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس‌جمهور ترکیه بر حمایت مجدد خود از حفظ تمامیت ارضی اوکراین از جمله شبه‌جزیره «کریمه» تأکید و اعلام کرد که ترکیه الحاق کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد و همواره آن را «نامشروع» می‌داند.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز چهارشنبه گفت که مجددا حمایت خود را از حفظ تمامیت ارضی اوکراین از جمله شبه‌جزیره کریمه اعلام می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: تامین امنیت و رفاه تُرک‌های تاتار کریمه به عنوان یکی از ملل بومی شبه‌جزیره کریمه از اولویت‌های ترکیه به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد که ترکیه الحاق کریمه را به رسمیت نشناخته و همچنان آن را نامشروع می‌داند، لذا رویکرد ترکیه در قبال تمامیت ارضی اوکراین ادامه دارد.

به گزارش آناتولی، اردوغان گفت: من حمایت خود را از تمامیت ارضی اوکراین از جمله کریمه مجددا اعلام می‌کنم و امیدوارم که فضای صلح هر چه زودتر به منطقه ما بازگردد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: به تعهدات خود در مورد لزوم پایان دادن به جنگ اوکراین با صلحی عادلانه و پایدار پایبند هستیم.

وی تصریح کرد: پایان جنگ (میان روسیه و اوکراین) و برقراری صلح و ثبات در حوضه دریای سیاه نه تنها برای منطقه، بلکه برای تمام جهان مفید خواهد بود.

مقامات ترکیه می‌گویند که به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، هزاران تن از تاتارهای کریمه به دلیل فشارهای دولت روسیه مجبور به ترک این شبه‌جزیره شده‌اند.

در همین رابطه، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که بازداشت تاتارهای کریمه در خانه‌های خود و در مساجد به اتهام عضویت در یک «سازمان تروریستی» همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان