arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲

پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ + هر آنچه باید بدانید

بسیاری از افراد، با توجه به محدودیت‌های زمانی موجود، از طریق گذرنامه موقت برای سفر به کربلا اقدام می‌کنند. برای دریافت گذرنامه موقت باید به یکی از مراکز پلیس 10+ مراجعه کرده و مراحل ثبت نام خود را طی کنند. علاوه بر آن زائران می‌توانند به صورت غیر حضوری نیز از طریق اپلیکیشن پلیس من مراحل ثبت نام خود را پشت سر بگذارند. فرایند صدور گذرنامه از سوی اداره مهاجرت و گذرنامه فراجا حدود 10 تا 14 روز اعلام شده و زائران می‌توانند زودتر از موعد نیز برای دریافت گذرنامه موقت خود اقدام کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با فرا رسیدن زمان پیاده روی اربعین 1402 دل‌های عاشق به سمت حرم مطهر امام حسین(ع) روانه می شود. سالانه میلیون‌ها نفر برای شرکت در این رویداد بزرگ اقدام می‌کنند. پیش از آغاز پیاده روی اربعین باید به شکل کامل با نکات مربوط به سفر به عراق و جزئیاتی که در مسیر خود به آن‌ها نیاز خواهید داشت، آشنا شوید. در ادامه به بررسی شرایط و نکات تکمیلی سفر به کربلا در اربعین پرداخته خواهد شد.

پیاده روی اربعین 1402 + هر آنچه باید بدانید

زمان شروع پیاده روی اربعین 1402

بنا بر اعلام رسمی ستاد مرکزی اربعین، مراسم پیاده روی اربعین از اوایل ماه صفر (27 مرداد ماه) آغاز شده و تا 25 ماه صفر (20 شهریور) ادامه خواهد داشت. متقاضیان شرکت در این مراسم می‌توانند تا چند روز پس از اربعین مقدمات بازگشت خود به کشور را فراهم کنند. عملیات پیاده روی اربعین حسینی در یک بازه زمانی 25 روزه از 27 مرداد تا 20 شهریور ادامه خواهد داشت.

هزینه ویزای عراق در سال 1402

قیمت ویزای عراق به نسبت شرایط و مشخصات افراد متفاوت است؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که ویزای زیارتی برای ایرانیان رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه برای آن وجود ندارد؛ اما به طور کلی قیمت ویزای عراق برای افراد مختلف به شرح زیر است:

  • ویزای کوتاه مدت انفرادی: 60 دلار 30 روزه
  • ویزای کوتاه مدت گروهی (5 نفر و بیش‌تر): 60 دلار 30 روزه

توجه داشته باشید که برای سفر زیارتی به کربلا داشتن ویزا ضرورتی ندارد؛ اما باید پاسپورت یا گذرنامه زیارتی داشته باشید که دریافت پاسپورت حداکثر 400 هزار تومان و هزینه صدور گذرنامه اربعین نیز حدود 50 هزار تومان است. این دو گذرنامه هر کدام 5 سال اعتبار دارند.

هزینه پیاده روی اربعین 1402

هزینه پیاده روی اربعین یکی از مهم‌ترین مسائلی است که پیش از اقدام برای سفر به عراق باید به بررسی آن پرداخته شود. بر خلاف ادعای برخی از افراد، پیاده روی اربعین رایگان نبوده و برای متقاضیان هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت. حداقل هزینه مربوط به راه‌پیمایی اربعین از حدود 1 میلیون 500 هزار تومان آغاز می‌شود و می‌تواند هزینه بیش‌تری نیز داشته باشد.

به طور کلی هزینه‌های مربوط به سفر اربعین را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

هزینه های مربوط به پاسپورت

هزینه شناسه

1000 تومان

هزینه عوارض شهرداری

3750 تومان

خدمات پلیس +10 و پست

37000 تومان

تعرفه صدور گذرنامه

100.000 تومان

نرخ کرایه شهرهای مختلف عراق نیز با یکدیگر تفاوت دارید که میزان حدودی آن برای یک نفر با دستگاه ون به شرح زیر است:

مهران به کربلا

14000 تا 15000 دینار

مهران به نجف

17000 تا 18000 دینار

نجف به کربلا

3000 تا 35000 دینار

نجف به کاظمین

9000 تا 10000 دینار

کربلا به کاظمین

7000 تا 8000 دینار

علاوه بر این هزینه‌ها می‌توان به هزینه مسیر شلمچه تا نجف نیز پرداخت که این هزینه بسته نوع وسیله نقلیه می‌تواند مبلغی بین 120 تا 200 هزار تومان باشد. هزینه صدور گذرنامه اربعین در سال 1402 نیز 50 هزار تومان است. برخی از افراد نیز با خرید بلیط هواپیما تهران نجف به کشور عراق سفر کرده و از شهر نجف پیاده روی خود را آغاز می‌کنند که هزینه‌ آن بسته به تاریخ و شرایط می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید از طریق سایت یوتراوز بلیط مورد نظر را با هزینه معقول تهیه کنید.

شرایط ثبت نام پیاده روی اربعین 1402

اگر قصد ثبت نام مراسم پیاده روی اربعین 1402 را دارید، باید با شرایط ثبت نام و راهنمای پیاده روی اربعین 1402 آشنایی کاملی داشته باشید. به طور کلی شرایط ثبت نام در پیاده روی اربعین به شرح زیر است:

  • متقاضی سفر اربعین باید مشخصات خود را در سامانه سماح ثبت کند.
  • گذرنامه فرد متقاضی باید دارای حداقل 6 ماه اعتبار بوده و در صورتی که اعتبار گذرنامه فرد از 6 ماه کم‌تر باشد، باید برای تمدید آن اقدام کند. افرادی که از گذرنامه برخوردار نیستند، می‌توانند از برگه تردد موقت برای حضور در پیاده روی اربعین استفاده کنند.
  • بنا بر اعلام دولت عراق، ثبت نام زنان باردار تنها با مجوز پزشک معالج امکان‌پذیر بوده و افرادی که به بیماری‌های خاص نیز مبتلا هستند شرایط ثبت نام در پیاده روی اربعین 1402 را ندارند.

مدارک لازم برای پیاده روی اربعین

برای دریافت گذرنامه موقت اربعین، باید از مدارک مورد نیاز آن اطلاع داشته باشید. این مدارک به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی یا برگه تایید کارت ملی
  • اجازه همسر برای بانوان متاهل
  • رضایت پدر برای افراد مجرد و زیر سن قانونی
  • گواهی فوت همسر یا برگه طلاق
  • ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت (دائم یا تحصیلی) برای آقایان
  • برگه اشتغال به تحصیل برای دانشجویان

مراحل دریافت گذرنامه موقت اربعین

بسیاری از افراد، با توجه به محدودیت‌های زمانی موجود، از طریق گذرنامه موقت برای سفر به کربلا اقدام می‌کنند. برای دریافت گذرنامه موقت باید به یکی از مراکز پلیس 10+ مراجعه کرده و مراحل ثبت نام خود را طی کنند. علاوه بر آن زائران می‌توانند به صورت غیر حضوری نیز از طریق اپلیکیشن پلیس من مراحل ثبت نام خود را پشت سر بگذارند. فرایند صدور گذرنامه از سوی اداره مهاجرت و گذرنامه فراجا حدود 10 تا 14 روز اعلام شده و زائران می‌توانند زودتر از موعد نیز برای دریافت گذرنامه موقت خود اقدام کنند. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت epolice.ir نیز برای دریافت گذرنامه موقت اربعین اقدام کنید. این گذرنامه تا تاریخ 3 مهر ماه سال 1402 اعتبار داشته و تنها یکبار امکان استفاده دارد. علاوه بر آن متقاضیان باید پیش از تاریخ 28 ماه صفر برای ورود به کشور عراق اقدام کنند. این گذرنامه برای سفرهای زمینی و هوایی قابل استفاده است.

پیاده روی اربعین 1402 + هر آنچه باید بدانید

سامانه سماح چیست ؟

در راستای رفاه حال زائران برای دریافت روادید عراق، سازمان حج و زیارت، سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه سماح در نظر گرفته است. از طریق ثبت نام در این سامانه، تعداد زائران مرد و زن و هم‌چنین استان‌های محل سکونت آن‌ها به شکل کامل مشخص می‌شود. بهره‌مندی از گذرنامه و خرید بیمه کربلا از جمله مواردی است که برای ثبت نام در وب سایت سماح ضرورت دارد. در قدم اول شما باید وارد سامانه samah.haj.ir شده و مشخصات خود را به شکل کامل وارد کنید. این مشخصات شامل مواردی از جمله: کد ملی، تاریخ تولد و سایر اطلاعات مربوطه می‌شود. در قدم بعد اطلاعات مرتبط با اعزام، تاریخ اعزام و ... را به شکلی کامل وارد کرده و پس از پرداخت حق بیمه سفر کربلا، می‌توانید کارت زائر خود را از این سامانه دریافت کنید. زائرانی که قصد سفر به کربلا با خودروی شخصی خود را دارند، باید شماره پلاک خودروشان را در این سامانه وارد کنند. توجه داشته باشید که در ثبت نام گروهی زائران در سایت سماح، پس از ثبت نهایی امکان افزودن زائر جدید وجود ندارد، به همین دلیل بهتر است نسبت به تکمیل بودن اطلاعات خود اطمینان کامل داشته باشید.

مرزهای زمینی برای سفر اربعین کدامند ؟

بنا بر آمار حدود 90 درصد از زائران ایرانی، از طریق مرزهای زمینی به کشور عراق سفر می‌کنند. سه مرز اصلی برای سفر زمینی به عراق شامل مرزهای مهران، شلمچه و چزابه می‌شود. مرز مهران در جنوب غربی استان ایلام قرار داشته و فاصله آن تا شهر ایلام حدود 85 کیلومتر است. زائران می‌توانند از طریق این مرز وارد منطقه زرباطیه شده و سپس از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه و شامیه وارد شهر نجف شوند. منطقه مرزی شلمچه نیز در غرب خرمشهر قرار داشته و نزدیک‌ترین نقطه مرزی به بصره عراق محسوب می‌شود. فاصله مرز شلمچه تا خرمشهر حدود 15 کیلومتر بوده و تا بصره فاصله‌ای 20 کیلومتری دارد. زائران از طریق این مرز می‌توانند وارد شهر بصره شده و پس از عبور از سماوه به نجف می‌رسند. تنگه چزابه نیز سومین مرز پر رفت و آمد در پیاده روی اربعین 1402 است که در فاصله 17 کیلومتری شمال غربی شهر بستان در استان خوزستان قرار دارد. بر اساس بررسی‌ها و آمار بدست آمده از زائران سال‌های گذشته، حدود 70 درصد از زائران مرز مهران را به عنوان مسیر خود برای سفر به کشور عراق انتخاب کرده‌‌اند. حدود 19 درصد نیز از طریق مرز چذابه اقدام کرده و 8 درصد افراد نیز از مسیر شلمچه عبور کرده‌اند.

عمود چیست ؟

هم‌زمان با فرارسیدن موعد اربعین، در مسیر نجف و کربلا موکب‌های متعددی وجود دارد که هر کدام خدمات مختلفی را به زائران ارائه می‌دهند. این موکب‌ها در راستای رفاه حال زائران تاسیس شده‌اند. یکی از اصطلاحات رایجی که زائران باید با آن آشنایی داشته باشند، عمود است. عمود به تیر چراغ برق‌هایی گفته می‌شود که در مسیر پیاده روی اربعین در جاده اصلی نجف تا کربلا قرار دارند و شماره مشخصی روی آن‌ها درج شده است. عمودهای جاده اصلی از عدد 1 تا 1452 مشخص شده که عمود آخر یعنی؛ عمود 1452 در مقابل حرم حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد. فاصله میان هر عمود حدود 50 متر است. به طور کلی از دو مسیر مختلف می‌توان برای خروج از نجف به سمت کربلا اقدام کرد. در مسیر اول می‌توان از قبرستان وادی‌السلام عبور کرده و در کوچه‌های نجف به اتوبان نجف – کربلا رسید. مسیر دوم نیز از انتهای بازار بزرگ نجف به سمت شرق پل‌های ثوره‌العشرین رفته و پس از آن مسیر از شمال تیرهای چراغ برق آغاز می‌شود که با شماره‌های 1 تا 182 عددگذاری شده‌اند. پس از گذشتن از عمود 182 و خروج از نجف، عدد گذاری در جاده مجددا از شمار 1 آغاز می‌شود. عمودهای جاده اصلی از عدد 1 تا 1452 مشخص شده است. نکته مهمی که در مورد این عمودها وجود دارد آن است که در مقابل بسیاری از عمودها موکب‌های احداث شده است تا از این طریق خدمات مختلف از جمله پذیرایی، استراحت، درمانی، بهداشتی، فرهنگی و ... به زائران ارائه شود.

پیاده روی اربعین 1402 + هر آنچه باید بدانید

پیاده روی اربعین چقدر طول می کشد؟

به طور کلی پیاده روی اربعین بسته به آن‌که مسیر پیاده روی خود را از چه نقطه‌ای آغاز کنید، از نظر زمانی تفاوت‌هایی دارد؛ اما به طور کلی قسمت اصلی پیاده روی اربعین به فاصله بین دو شهر نجف و کربلا مربوط می‌شود که این فاصله حدود 85 کیلومتر است و طی کردن مسیر آن به شکل پیاده می‌تواند تا 3 روز طول بکشد. با توجه به آن‌که پیاده روی اربعین 1402 در فصل گرم سال انجام می‌شود، بهترین زمان برای آغاز پیاده روی اوایل صبح حدود ساعت 4 تا 6 صبح بوده و می‌توانید تا پیش از غروب پیاده روی خود را به اتمام برسانید. در مسیر پیاده روی نجف ماشین‌های گذری نیز برای رفاه زائران در نظر گرفته شده و افراد می‌توانند در صورت بروز مشکل یا خستگی مفرط از این طریق به سمت کربلا حرکت کنند.

سخن پایانی

همه ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر بسیاری از افراد برای زیارت از حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل به کشور عراق سفر می‌کنند. پیاده روی اربعین از آن دست مراسماتی است که عاشقان امام حسین همواره به دنبال شرکت در آن بوده‌اند. برای حضور در پیاده روی اربعین 1402 باید به شکلی کامل با شرایط و جزئیات آن آشنایی داشت که در این مطلب به شکل کامل به این موضوع پرداخته شد. در نهایت موضوع مهمی که وجود دارد، انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به نجف و آغاز پیاده روی اربعین است. اگر شما نیز قصد شرکت در پیاده روی اربعین را دارید، می‌توانید با هزینه‌ای معقول از طریق سایت یوتراوز برای خرید بلیط هواپیما اربعین اقدام کرده و در این مراسم پر فیض شرکت کنید.

نظرات بینندگان