arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱

اختلاف حساب 384 میلیون دلاری در بدهی برقی عراق به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر وزیر برق عراق به ایران، اختلاف حساب ۳۸۴ میلیون دلاری در صادرات برق به این کشور را عیان کرد؛ درحالیکه مجید نامجو این رقم را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرده ،وزیر برق عراق این عدد را ۱۶ میلیون دلار می‌داند. در عین حال رئیس کمیته برق مجلس با اسنتاد به برگزاری جلسات با کارشناسان توانیر بدهی محاسبه شده از سوی کارشناسان را ۵۰۰ میلیون دلار عنوان می‌کند.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت، پس از اظهارات وزیر برق عراق در تهران، اختلاف حساب میلیون دلاری ایران وعراق در زمینه مطالبات صادرات برق ایران به همسایه غربی آشکار شد، اختلافی ۳۸۴ میلیون دلاری.

پس از سخنان تعجب برانگیز وزیر برق عراق در این باره وزیر نیروی کشورمان، گفت: در حالی که ایران ماهانه ۸۰ میلیون دلار صورت وضعیت هزینه برای طرف عراقی صادر می‌کند در اخذ مطالبات اختلاف حساب‌ها طبیعی است که وزیر برق عراق نیز دستور داده است این مسیر کوتاه شده تا اختلاف حساب‌ها برطرف شود.

به گفته وی در حال حاضر مطالبات ایران از عراق بابت صادرات برق ۴۰۰ میلیون دلار است که سعی می‌شود در مذاکرات با طرف عراقی اختلاف حساب‌ها برطرف شود و هیئتی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شود که قطعا وزیر برق عراق برای حل این مشکل کمک خواهد کرد.

حسین امیری خامکانی در گفت‌‍‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت درباره میزان بدهی برقی عراق به ایران که وزیر برق عراق مدعی بدهکاری ۱۶ میلیون دلاری ولی وزیر نیروی کشورمان این رقم را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است، گفت: در جلساتی که با مسئولان توانیر و مسئولان وزارت نیرو برگزار کردیم عدد کارشناسان ۵۰۰ میلیون دلار بود.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه نحوه محاسبه وزارت نیرو و وزارت برق عراق به چه شکل بوده است که چنین اختلافی در محاسبات روی داده است را باید مسئولان وزارت نیرو پاسخ دهند.

وی ادامه داد: حتی در جلسات برگزار شده کمیسیون انرژی با مسئولان وزارت نیرو این پیشنهاد مطرح شد که پس دریافت بدهکاری ۵۰۰ میلیون دلاری عراق به ایران این مبلغ به طلبکاران وزارت نیرو پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی صنعت برق طلب فراوانی از وزارت نیرو دارد، افزود: در شرایط کنونی بخش خصوصی در حال اجرای پروژه‌های گوناگونی در سراسر کشور است و نیاز به سرمایه در گردش در این بخش وجود دارد و پس‌گیری مطالبات از عراق ضرورت دارد.

احتمالاً به وزیر عراق گزارش اشتباه داده‌‎اند

امیری خامکانی با تأکید بر اینکه باید اختلاف حساب‌‎ها میان عراق و ایران حل شود، احتمال داد که به وزیر برق عراق گزارش اشتباه رسیده باشد.

رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو و وزارت خارجه باید بدهی برقی عراق به ایران را پیگیری کنند، یادآو شد: قطعاً هم مجلس و هم دولت اجازه نخواهند داد که حقی از ایران ضایع شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
0
5
از غرامت جنگ چه خبر؟؟؟از ریزگردها چه خبر؟؟؟ راستی اگه طلبی از عراق داریم چرا پیگیری نمیشه؟؟.....داریم؟؟؟
نظرات بینندگان