arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۲۸۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱

يادي از مهدي اخوان ثالث در سالگرد درگذشتش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چهارم شهريورماه سال‌روز درگذشت مهدي اخوان ثالث است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا ، مهدی اخوان ثالث متخلص به م. امید سال 1307 در مشهد به دنيا آمد. در سال 1327 به تهران‌ آمد و کار خود را با معلمی آغاز کرد و در ادامه به همکاری با مطبوعات، شرکت در کارهای سینمایی و نویسندگی و کار برای برنامه‌های رادیویی پرداخت.

در سال 1330 اخوان «ارغنون»، اولین مجموعه شعر خود، را منتشر كرد و در سال 1338 با انتشار مجموعه شعر «آخر شاهنامه» به شهرت زيادي رسيد.

اخوان ثالث از پیشکسوتان شعر نو فارسی است كه بویژه در عرصه‌ي شعر نو حماسی سردمدار است.

اخوان ثالث معتقد بود که قالب‌های شعر فارسی همیشه زنده و پوياست و شاعر امروزی می‌تواند همچنان‌ که در قالب‌های نیمايی شعر می‌سراید، از قالب‌های کهن نیز استفاده کند. اخوان را می‌توان از نخستین شاعرانی برشمرد که به خوبی به تحلیل شعر نیمایی، بویژه از لحاظ وزن و قالب پرداخته است.

همچنين زبان اخوان، زبانی مستقل و ویژه خود اوست و لحنی حماسی دارد.

تعدادي از شاعران و نويسندگان درباره شعر اخوان ثالث اين‌گونه ابراز نظر كرده‌اند:

جمال میرصادقی، داستان‌نویس، درباره اخوان گفته است: من اخوان را از «آخر شاهنامه» شناختم. شعرهای اخوان جهان‌بینی و بینشی تازه به من داد و باعث شد که نگرش من از شعر به کلی متفاوت شود و شاید این آغازی برای تحول معنوی و درونی من بود.

نادر نادرپور، شاعر، معتقد بود که هنر م. امید در ترکیب شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ او بر گذشته مجموعه‌ای به وجود آورد که خاص او بود و اثری عمیق در هم‌نسلان او و نسل‌های بعد گذاشت.

هوشنگ گلشیری، داستان‌نويس، مهدی اخوان ثالث را رندی می‌داند از تبار خیام با زبانی بیش و کم میانه شعر نیما و شعر کلاسیک فارسی. او می‌گوید، تعلق خاطر اخوان را به ادب کهن هم در التزام به وزن عروضی و قافیه‌بندی، ترجیع و تکرار می‌توان دید و هم در تبعیت از همان صنایع لفظی قدما مانند مراعات نظیر و جناس و غیره.

مهدي اخوان ثالث چهارم شهریورماه سال ۱۳۶۹ در تهران جان سپرد و در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

ارغنون (۱۳۳۰)، زمستان (۱۳۳۵)، آخر شاهنامه (۱۳۳۸)، از این اوستا (۱۳۴۵)، منظومه شکار (۱۳۴۵)، پاییز در زندان (۱۳۴۸)، عاشقانه‌ها و کبود (۱۳۴۸)، بهترین امید (۱۳۴۸)، برگزیده اشعار (۱۳۴۹)، در حیاط کوچک پاییز در زندان (۱۳۵۵)، دوزخ اما سرد (۱۳۵۷)، زندگی می‌گوید اما باز باید زیست... (۱۳۵۷)، تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم (۱۳۶۸) و گزینه اشعار (۱۳۶۸) از جمله آثار منتشرشده‌ي اخوان ثالث هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
0
3
یادش گرامی البته اگه منتشرش کنید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
0
3
یاد شاعر بزرگ سرزمین خراسان گرامی وروانش شادباد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
0
3
یادش گرامی بادوبرحی از اشعار وی از خاطره ها نمی رود. من با شعر زمستان او به شدت ارتباط برقرار می کنمو هر از چندگاهی برایم تداعی می شود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
0
4
زمستان است . نفس کز گرمگاه سینه می آید برون ... یادش به خیر
نظرات بینندگان