arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۴ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱

جزئیاتی از طرح جدید ایران برای بحران سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع مطلع اعلام کردند که تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه، از بخش‌های مهم طرح ایران برای حل بحران سوریه است که در حاشیه اجلاس «نم» در تهران مطرح می‌شود.
 
روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد که ایران در حاشیه شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران طرحی فراگیر برای حل موضوع سوریه مطرح خواهد کرد و اگر با استقبال طرف‌های مختلف روبه‌رو شود جزئیات آن را اعلام می‌کند.

اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها از فردا در سطح کارشناسان آغاز و نشست سران 9 و 10 شهریورماه برگزار خواهد شد.

الاخبار نوشت: علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران به الاخبار اعلام کرد که این طرح متکی بر پیشنهادهای قبلی از جمله طرح کوفی عنان و تصمیم‌های اتحادیه عرب و غیره است و مشترکات زیادی با طرح‌های قبلی دارد.

بر اساس این گزارش، طرح ایران همه طرف‌های دخیل در وضعیت سوریه را در نظر گرفته و مبنی بر این است که نیات همه طرف‌ها حسنه است.

الاخبار نوشت: خیلی روشن است که ایرانی‌ها جزئیات این طرح را همچنان اعلام نشده باقی نگاه می‌دارند و تنها دایره محدودی از سران ایران از آن مطلع هستند.

الاخبار افزود: اما منابع مطلع ایرانی می‌گویند که تهران طرح مصر را که اخیرا در نشست مکه (همبستگی اسلامی) مطرح کرد اساس قرار داده و طرح خود را بدان افزوده و بر این اساس است که ایران و ترکیه که به طرف‌های درگیر سوریه نزدیک‌ترند، اصل باشند و طرفین را به خروج از بحران سوق بدهند و مصر و عربستان دو عضو ناظر و ضامن طرح باشند.

این منابع افزودند که طرح ایران آنقدر که تلاش می‌کند دو طرف درگیری را برای گفت‌وگوی باز در تهران گرد هم آورد، تلاش نکرده است که آن را صرفا به شکل بند بند و گام به گام تدوین کند. ایران امیدوار است که از طریق این مذاکرات و گفت‌وگوها راه حل مقبولی برای همه به دست آید.

بر اساس اعلام این منابع، «تشکیل دولت وحدت ملی با حضور همه طرف‌های سوریه بخشی از طرح ایران خواهد بود اما از جانب ایرانی‌ها که حاضر نیستند هیچ خدشه‌ای به رئیس جمهور [سوریه] وارد شود هیچ اشاره‌ای به رئیس جمهور [سوریه] نخواهد شد یا موضوعی مطرح نخواهد شد.

به گفته این منابع، ایران از طرح این ابتکار، به دنبال تحقق دو هدف است: اول خالی کردن زیر پای غرب و تبدیل پرونده سوریه از مسئله‌ای بین‌المللی به مسئله‌ای منطقه‌ای و دوم اینکه ثابت کند ایران بخشی از حل مشکل سوریه است نه بخشی از مشکل که می‌توان این کار را از طریق تبدیل ابتکار ایرانی به ابتکار کشورهای عدم تعهد انجام داد. این آن چیزی است که ایران به دنبال آن است.

صالحی پنجشنبه‌شب گذشته در برنامه‌ «دیروز امروز فردا» از وجود طرح مذکور خبر داد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه را حمایتی اصولی خواند و افزود: ما حاضر نیستیم که اصولمان را زیر پا بگذاریم. سوریه یکی از حلقه‌های عمده مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و مقابله با این رژیم و بازگرداندن حق مردم فلسطین از اصول سیاست خارجی ایران است. ما در تحقق این سیاست از چند ابزاری از جمله حمایت از کشورهای خط عمده مقاومت استفاده می‌کنیم.


منبع: خبرگزاری فارس

نظرات بینندگان