پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دیجیاتو: شبکه اجتماعی مبتنی بر دعوتنامه بلواسکای (Bluesky) یک سال پس از راهاندازی، حالا 2 میلیون کاربر دارد. اوایل تابستان امسال تعداد دانلود اپلیکیشن این شبکه اجتماعی از مرز 1 میلیون عبور کرده بود.
درحالحاضر برای مشاهده پستهای بلواسکای به حساب کاربری نیاز دارید؛ اما این شرکت در بیانیه خود همچنین توضیح میدهد که اواخر ماه جاری میلادی این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد: «اخبار هیجانانگیز بیشتر: در اواخر این ماه، یک رابط وب عمومی منتشر خواهیم کرد. با این کار میتوانید بدون واردشدن به حساب کاربری، پستهای Bluesky را مشاهده کنید.»
همانطور که در بیانیه Bluesky توضیح داده شده است، با این ویژگی پستهای این شبکه اجتماعی بسیار بیشتر از قبل در دسترس قرار خواهند گرفت و این امر بهویژه برای مشاهده لحظهای اخبار مفید خواهد بود. همچنین به این موضوع اشاره شده است که تمام پستهای بلواسکای همیشه از طریق API بهصورت عمومی در دسترس بودهاند، اما افراد عادی نمیتوانستند در وب آنها را بخوانند.
شرکتهای حوزه فناوری برای جلوگیری از وابستگی کاربران به یک پلتفرم واحد از رویکردی به نام Federation استفاده میکنند که در آن دادهها بهجای یک شرکت واحد، توسط سرورهای مستقل نگهداری میشوند. با این رویکرد تمام افراد بر دادههای خود مالکیت دارند و در صورت ازکارافتادن یک سرویس، کاربران میتوانند پستها و مخاطبین خود را حفظ کنند. بلواسکای نیز قصد دارد از اوایل سال آینده به این رویکرد روی بیاورد:
«تصور کنید 10 سال تلاش کردهاید تا مخاطبان خود را بسازید و در یک شبکه اجتماعی دوستانی پیدا کنید، اما زمانی که آن پلتفرم را ترک کنید، اساساً تمام روابط خود، پستهای ذخیرهشدهتان و موارد دیگر را پشتسر میگذارید [و از دست میدهید]. به همین دلیل بزرگترین اولویت ما درحالحاضر راهاندازی فدراسیون است که برای اوایل سال آینده برنامهریزی شده. این یکی از ویژگیهای اصلی Bluesky است که با وجود آن، همیشه آزاد خواهید بود تا بهجای آنکه درگیر مشکلات شرکتهای خصوصی یا الگوریتمهای جعبهسیاه شوید، انتخاب خود را داشته باشید (و از پلتفرم خارج شوید) و هرکجا که بروید، دوستان و ارتباطاتتان شما نیز همراه شما خواهند آمد.»