تسنیم: الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره اینکه عدهای معتقدند مدارس سمپاد با عدالت آموزشی سازگار نیست، اظهار کرد: اگر به مفهوم دقیق عدالت توجه کنیم یعنی دانشآموزانی که توانمندی رسیدن به کرسیهای ارزشمند علمی را دارند، دستیابی به این مسیر برایشان فراهم باشد و اینها همان افرادی هستند که در مدارس سمپاد پذیرش میشوند.
وی ادامه داد: در نبود مدارس سمپاد، کرسیهای ارزشمند علمی مخصوص افرادی خواهد شد که از آموزشهای باکیفیت غیرانتفاعی بهرهمند میشوند و اگر مدارس سمپاد نباشد درصد بالای رتبههای کنکور از مدارس غیرانتفاعی هستند و کمتر از انگشتان یک دست از مدارس نمونه دولتی و دولتی هستند.
یاوری درباره رای دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون ورودی در پایه دهم مدارس سمپاد گفت: در مدارس سمپاد برای دوره متوسطه اول و دوم، جذب دانشآموز داریم و افرادی که در آزمون ورودی دوره متوسطه اول پذیرفته میشوند طی دورهای 6 ساله آموزشهای منسجم دریافت میکنند.
وی افزود: شکایتی از سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان شد که بر اساس آن، دیوان عدالت اداری حکم داد برای گذر از دوره متوسطه اول به متوسطه دوم باید مجدد دانش آموزان در آزمون ورودی شرکت کنند و این کار با اعتراض مواجه شد که با همکاری دیوان عدالت اداری مقرر شد دانشآموزانی که اکنون در مدارس سمپاد هستند از آزمون ورودی پایه دهم معاف شوند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: معتقدیم برگزاری آزمون در پایه دهم، برنامههای تربیتی مدارس سمپاد را مختل میکند با این حال ملزم به اجرای رأی دیوان عدالت اداری هستیم و آنها به ما گفتند راه برای تجدیدنظرخواهی باز است.
وی درباره تحصیل رایگان دانشآموزان دهک یک تا چهار در مدارس سمپاد مطرح کرد: امسال دولت به ما قول داد دانشآموزان دهکهای یک تا چهار از پرداخت هزینههای تحصیل در مدارس سمپاد معاف باشند، مدارس سمپاد بر اساس مبالغ دریافتی از خانوادهها، هزینههای جاری خود را تأمین میکنند البته در گذشته تخفیفهای خوبی به خانوادهها ارائه میکردیم با این حال تصمیم دولت، خیال خانوادهها را راحت کرد تا اگر جزو دهکهای یک تا چهار هستند نگران هزینههای تحصیل مدارس سمپاد نباشند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این پرسش که آیا هزینه مدارس سمپاد بسیار بالا است، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس سمپاد باید نیمی از شهریه مدارس غیرانتفاعی را دریافت کنند اما به جهت رعایت حال خانوادهها معمولا این مبلغ تا یک سوم و حتی کمتر است به عنوان مثال در تهران شهریه مدارس سمپاد حتما از یک سوم شهریه مدارس غیرانتفاعی کمتر است و با ارائه تخفیف به خانوادههایی که به دلایل مختلف نیاز به مساعدت بیشتری دارند تلاش میکنیم دانشآموزان از دهکهای پایین تر وارد مدارس سمپاد شوند.
یاوری عنوان کرد: با تصمیم دولت امسال شاهد رشد 45 درصدی حضور دانشآموزان دهکهای یک تا چهار در مدارس سمپاد بودیم و این عدد قابل توجهی است.
وی درباره دلایل شکلگیری مدارس سمپاد تاکید کرد: هدف نخست حمایت از دانشآموزان با ضریب هوشی بالاتری است چون آنها ویژگیهای مثبت و منفی خاص خود را دارند به عنوان مثال کمالگراتر از سایر دانشآموزان هستند به همین جهت بیشتر منتقد میشوند یا اگر نمونههایی از دانشآموزان با استعداد را در کنار خود مشاهده نکننده به غرور کاذب دست پیدا میکنند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: هدف دوم، تحقق عدالت آموزشی است؛ در سال جاری از 40 رتبه برتر کنکور 15 نفر جزو مناطق دو و سه آموزشی یعنی مناطق کم برخوردار بودند و 14 نفر آنها، دانشآموز مدارس سمپاد بودند در حقیقت سمپاد مسیری برای ورود دانشآموزانی است که توانایی مالی کافی برای ورود به مدارس غیردولتی ندارند یا در منطقهای زندگی میکنند که مدرسه غیرانتفاعی برتر وجود ندارد؛ سومین هدف نیز تربیت افراد نخبه برای ساخت آینده کشور است.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار است فارغالتحصیلان مدارس سمپاد جزو سرمایههای کشور باشند پس چرا باید هزینه تحصیل پرداخت کنند، عنوان کرد: مدارس سمپاد اصلا بودجه دولتی ندارند البته ساختمان و مکان مدرسه متعلق به دولت است و بسیاری از مدارس از نیروهای رسمی آموزش و پرورش استفاده میکنند اما در برخی موارد، معلمان از هزینه جاری مدرسه هزینه خود را دریافت میکنند.
یاوری ادامه داد: ما علاقهمند هستیم که مسئولان به ما کمک کرده و بودجه بیشتری اختصاص دهند اما باید به مقدورات کشور توجه کرد؛ هماکنون آموزش و پرورش محدودیت نیرو و بودجه دارد البته تلاش میشود که هیچ دانشآموزی به دلیل محدودیت اجتماعی از خدمات مدارس سمپاد بازنماند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: 700 مدرسه سمپاد در دوره متوسطه اول و دوم در کشور داریم که حدود 130 هزار دانشآموز دارند همچنین در هر شهری که 3 هزار دانشآموز در پایه ششم و نهم دارند، موظف به تأسیس مدارس سمپاد هستیم.
آموزش و پرورش برای تأمین معلم مدارس سمپاد را در اولویت قرار میدهد
وی درباره کمبود معلم در مدارس سمپاد گفت: مناطق آموزش و پرورش به ما لطف دارند و مدارس سمپاد را در اولویت تخصیص معلم قرار میدهند بنابراین مدرسه بدون معلم نداریم البته کیفیت متفاوت است، همانطور که دانشآموزان طیفی متفاوتی از خیلی قوی تا نسبتا قوی هستند در مورد معلمان نیز اینگونه است و کیفیت ها متفاوت است.
استفاده از روشهای دوپینگی برای ورود به مدارس سمپاد
یاوری درباره خطای آزمون ورودی مدارس سمپاد مطرح کرد: هر آزمون، خطایی دارد و ممکن است دانشآموزان خوبی باشند که در روز آزمون به دلایل مختلف عملکرد خوبی نداشته باشند یا اینکه دانشآموزان بدون استعداد کافی در روز آزمون با روشهای متفاوت دوپینگی وارد مدارس شوند اما تعداد این افراد اندک است.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان، فردی با سفارش وارد مدارس سمپاد نمیشود و تنها ملاک آزمون ورودی است؛ از مسئولان مختلف در بخشهای مختلف که قوانین ما را نمیشناسند، انواع سفارشها را داریم حتی برخی افراد حاضرند مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند تا فرزندشان وارد مدارس سمپاد شود اما حتی به یک مورد هم جواب مثبت ندادیم.
یاوری در پاسخ به این پرسش که اکنون فارغالتحصیلان مدارس سمپاد در کجا هستند، گفت: متاسفانه با توجه به خلا قانونی که وجود دارد، آموزش و پرورش بعد از پایان دوره دبیرستان، مسئولیتی در قبال دانشآموزان مدارس سمپاد ندارد به همین دلیل پایگاههای اطلاعات ما، آمار موثقی در این مورد ندارند و نمیتوانم بگویم چند درصد فارغالتحصیلات مدارس سمپاد در کشور هستند یا چه مسئولیتی دارند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ادامه داد: براساس نمونههای آماری، مهاجرت در میان فارغ التحصیلان مدارس سمپاد مشابه هر جمع نخبگانی دیگر در کشور بوده و بالا است اما همان درصدی که داخل ایران باقی میمانند در مسئولیت خود در حوزههای متفاوت از ادبیات و هنر تا علم و تکنولوژی و پزشکی، اثرگذار هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که هدف شما پرورش سرمایهها برای آینده کشور است اما با درصد بالایی از مهاجرت آنها مواجه هستید آیا این در تناقض با اهداف شما نیست، گفت: بله همینطور است و علت عمده این مشکل، شکافی است که در سالهای گذشته بین مدارس سمپاد با بنیاد نخبگان و وزارت علوم ایجاد شد البته گفتگوهایی را با بنیاد نخبگان داشتیم تا دانشآموزان بعد از فارغ التحصیلی از مدارس سمپاد وارد دانشگاه دانشپژوهان جوان شوند و پس از تحت پوشش برنامههای بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرند.
یاوری در پاسخ به این پرسش که آیا 100 درصد فارغالتحصیلان مدارس سمپاد در کنکور پذیرفته میشوند، گفت: خیر! اینگونه نیست به هرحال دانشآموزان در طول زمان، انگیزه درس خواندن خود را از دست میدهند و تیزهوش بودن به هیچ عنوان برای موفقیت کافی نیست و نیاز است همراه با تلاش و کوشش باشد البته 65 درصد مدالآوران جهانی در المپیادهای جهانی علمی از دانشآموزان مدارس سمپاد هستند همچنین حدود 70 درصد رتبههای تک رقمی و زیر 3 هزار کنکور، دانشآموزان مدارس سمپاد هستند.