arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۱

ابهام در رقم نقدينگي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديركل اقتصادي بانك مركزي با اشاره به رشد 6/24 درصدي نقدينگي در پايان خرداد‌ماه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل اعلام كرده كه حجم نقدينگي در پايان بهار به 376 هزار و 730ميليارد تومان رسيده است.

بنا بر اعلام ابوالفضل اكرمي در اين مدت پايه پولي 5/5 درصد رشد داشته و ضريب فزاينده با 3/1 درصد رشد به 669/4 رسيده است. وي مهم‌ترين دلايل رشد نقدينگي را عمدتا ناشي از خطوط اعتباري و اضافه‌ برداشت‌ بانك‌ها از منابع بانك مركزي دانسته است.

با اين وجود آمار سپرده‌هاي بانك مركزي نشان مي‌دهد تا پايان ارديبهشت‌ماه سال جاري فقط يك بخش از نقدينگي يعني سپرده‌هاي بانكي بيش از 408 هزار ميليارد تومان بوده است. حتي حجم سپرده‌ها با كسر سپرده قانوني هم به رقم 362 هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه فاصله چنداني با كل رقم نقدينگي اعلام شده آن هم براي يك ماه بعد ندارد. با اين وجود مشخص نيست آيا بقيه اجزاي نقدينگي مانند اسكناس و مسكوك معادل 15هزار ميليارد تومان است؟

در اين ارتباط احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس گفته است: نرخ رشد نقدينگي در سه‌ماهه نخست سال جاري به رقم بي‌سابقه 7 درصد رسيد، درحالي كه اين رقم در سال‌هاي قبل در بالاترين رقم به 7/4 درصد براي سه ماه رسيده بود. وي افزود: از عوامل مهم افزايش تورم در جامعه افزايش نقدينگي، رشد سرعت گردش پول و افزايش پايه پولي است كه در حال حاضر همه اين موارد با هم در جامعه افزايش يافته است.

نظرات بینندگان