پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمار توقيف خودروهاي متخلف در كشور نشان ميدهد كه پليس همه تلاش خود
را براي اجراي صحيح قانون در كشور به خرج ميدهد. اما توقيف 27 هزار خودرو
در ماه به اين دليل نيست كه رفتار عمومي رانندگان در سال هاي گذشته عوض
نشده، با نگاهي سطحي به وضع فعلي جادههاي كشور به خوبي ميتوان تغيير
رفتار را در بين رانندگان احساس كرد، اما عده اي كه رفتارهاي مخاطره آميز
در جاد ههاي كشور انجام ميدهند يا برخورد قاطعانه پليس را باور ندارند،
يا به قانونمند بودن عادت نكردهاند، با نگاه به ميزان خودروهاي توقيفي در
گذشته و مقايسه آن با تعداد فعلي كاملا به اين موضوع واقف مي شويم كه به
نسبت سال هاي گذشته رانندگي ها خيلي تغيير كرده ولي چون اكثريت افراد توقع
دارند كه همه رانندگان مقررات را رعايت كنند، افراد قانونشكن خيلي به چشم
مي آيند و ناهنجاري آنها بيشتر مشهود است و در مطالبات اجتماعي از پليس
راهور ناجا برخورد با اين افراد بيشتر درخواست ميشود .
از سوي ديگر جلب مشاركت مردمي در امور ترافيكي و اعتمادسازي
ازاولويتهاي كاري پليس راهور براي انجام فعاليتهاي فرهنگي است. انسان،
راه و وسيله نقليه از موضوعات ترافيكي هستند و اگر اين فرض را داشته باشيم
كه سازندگان راه و وسيله نقليه انسان و كاربران نيز انسان هستند، موضوع
ترافيك، انساني و اجتماعي ميشود. با اين حساب كار فرهنگي مهمترين كاري
است كه بايد در اين زمينه انجام داد. بحث ترافيك و فرهنگ ترافيك يكسويه
نيست، اگر رانندهاي مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت ميكند اين عمل او
هيچ منتي بر جامعه نيست چرا كه اين كار به حفظ سلامتي جان راننده و
سرنشينان همراه اوست. رعايت فرهنگ ترافيك معادلهاي دو سويه است كه هر دو
سوي آن به نفع افراد است. فردي كه با رعايت نكردن مقررات قانون شكني
ميكند، جان خود و ديگران را به خطر مي اندازد و اين كار نه تنها موجب
تضييع حقوق شهروندي است بلكه در دين و اخلاق و عرف نيز اين حركات پسنديده
نيست.
پليس راهور ناجا در سالهاي اخير با استفاده از امكانات و تجهيزات به
روز، رفتارهاي ترافيكي را كنترل كرده و به صورت شبانه روز با استفاده از
دوربين هاي ثبت تخلفات و مونيتورينگ كه بر خلاف عامل انساني ابزاري خستگي
ناپذير هستند رانندگان و راه هاي كشور را كنترل ميكند.
اما صرف كار كردن دوربين يا خاموش بودن آن در جاده ها موضوع مهمي براي
پليس راهور ناجا نيست. چرا كه سرعت ميانگين خودروها در مسير بين دو دوربين
به صورت خودكار محاسبه مي شود و اگر ميانگين سرعت خودرويي در فاصله بين دو
دوربين بيشتر از حد مجاز باشد خودرو توسط دوربين ثبت مشخصات شده و به عنوان
سرعت غير مجاز در سامانه پليس ثبت مي شود.