arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲

خلاصه 12 قانون زندگی جردن پیترسون + دانلود پادکست جردن پیترسون

جردن پیترسون کیست؟ 12 کتاب قانون زندگی جردن پیترسون حاوی چه مفاهیمی است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیش از اینکه بدانیم کتاب 12 قانون زندگی جردن پیترسون چیست، شاید بهتر باشد که با خود جردن پیترسون، زندگی و سابقه پژوهشی و تحصیلی او آشنا شویم و بدانیم که جردن پیترسون کیست؟ پیترسون یک روانشناس، استاد دانشگاه و نویسنده کانادایی است که در 12 ماه ژوئن سال 1962 در شهر آلبرتای کانادا متولد شد. پیترسون از همان دوران کودکی علاقه زیادی به مطالعه داشت و شاید بتوان علت این اتفاق را در شغل مادرش جستجو کرد. مادر او یک کتابدار بود به همین خاطر پیترسون از همان دوران کودکی به دنیای کتاب‎ها علاقه زیادی پیدا کرد. پیترسون یک خواهر و یک برادر دارد و زمانی که دبیرستان را به پایان رساند، بخاطر آشنایی‎های قبلی خود برای ادامه تحصیل به کالج گرند پریر رفت.

خلاصه 12 قانون زندگی جردن پیترسون + دانلود پادکست جردن پیترسون

جردن پیترسون

سوابق آکادمیک جردن پیترسون

اگر پادکست جردن پیترسون را گوش داده باشید یا قصد شنیدن آن را دارید، احتمالا دوست دارید که چیزهایی در مورد سوابق آکادمیک این مرد نیز بدانید. جردن پیترسون در سال 1952 مدرک لیسانس علوم سیاسی خود را از دانشگاه آلبرتا گرفت. سپس در همان دانشگاه مدرک فوق‎لیسانس روانشناسی را نیز اخذ کرد.

در سال 1991 مدرک دکتری روانشناسی بالینی را از دانشگاه مک‎گیل گرفت و بعد از آن به آمریکا رفت. او در سال‎های 1993 تا 1998 در ماساچوست آمریکا حضور داشت و در دانشگاه هاروارد تدریس می‏کرد. او در دانشگاه هاروارد دستیار دانشکده روانشناسی بود و بعد از مدتی استادیار شد. در سال 1998 بود که به کانادا بازگشت و سمت استاد تمام دانشگاه رشته روانشناسی در دانشگاه تورنتو را به خود اختصاص داد.

چرا پادکست جردن پیترسون تا به این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟

جردن پیترسون فقط به خاطر پادکست‎هایی که از او منتشر شده است، به شهرت نرسیده. او طی سال‎های متمادی تحصیلات تا به الان تحقیقات زیادی در زمینه‎های گوناگون از جمله علوم اجتماعی، روانشناسی، شخصیت‏شناسی، اخلاق، مذهب، سیاست و مواردی از این قبیل داشته است. نتیجه این تحقیقات صدها مقاله دانشگاهی است به طوری که تا سال 2022 بیش از 18 هزار بار در مقالات دیگر به تحقیقات او ارجاع داده شده است. او همچنین در 10 سال گذشته از طریق کانال یوتیوب خود با مخاطبان خود به شکل آنلاین در تماس بوده است و ویدیوهای سخنرانی‎های عمومی و دانشگاهی خود را در این بستر به اشتراک می‎گذارد.

در حال حاضر، شهرت جردن پیترسون بیشتر به خاطر سه کتاب پرفروش او یعنی «نقشه‎های معنا»، «دوازده قانون زندگی» و «فراتر از نظرم: دوازده قانون دیگر برای زندگی» است. او همچنین سخنرانی‎های زیادی در مورد روش‎های زندگی بهتر ارائه کرده است که به صورت پادکست جردن پیترسون و کلیپ‎های اینستاگرامی پخش شده و مورد توجه قرار گرفته‎اند.

در حال حاضر نقل‎ قول‎های زیادی از او در فضای مجازی یافت می‏شود که از جمله آن‎ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما بهای هر کاری که انجام می‎دهید و نمی‎دهید را پرداخت خواهید کرد. شما نمی‎توانید از زیر بار پرداخت بها شانه خالی کنید. تنها کاری که قادر به انجام آن هستید این است که کدام زهر را بخورید. فقط همین!
  • زمانی که چیزی برای گفتن دارید، سکوت دروغ خواهد بود.
  • اگر هر روز وظایف خودتان را به خوبی انجام دهید دیگر نگران آینده‎تان نخواهید بود.
  • هدف از زندگی این است که بزرگ‎ترین باری که می‎توانید آن را تحمل کنید را پیدا کرده و آن را تحمل کنید.

کتاب 12 قانون زندگی جردن پیترسون

معرفی کتاب 12 قانون زندگی جردن پیترسون

اگر دقت کرده باشید، تعداد زیادی از پادکست جردن پیترسون در رابطه با کتاب 12 قانون زندگی اوست. اما این کتاب چیست و چرا تا این حد مورد توجه قرار گرفته؟ چه محتوایی در این کتاب است که آن را تا این اندازه خاص و متفاوت کرده است؟

جردن پیترسون کتاب 12 قانون زندگی را در سال 2018 و به شکل اشتراکی از طریق انتشارات پنگوئن آلن رین انگلستان و رندوم هاوس کانادا منتشر کرد. او که در کتاب «نقشه‎های معنا»ی خود از داستان‎های اساطیری و تاریخی برای آموزش مفاهیم مدنظر خود استفاده کرده بود، در کتاب 12 قانون زندگی نیز همین روال را ادامه داد. او در این کتاب در مورد مسائلی همچون مشکلات خانوادگی، سختی‎های مربوط به ازدواج، خجالت، مشکلات شخصیتی مانند مقایسه خود با بقیه، علت از بین رفتن قدرت مردانه و مواردی از این قبیل صحبت می‎کند و سعی دارد که این مشکلات را ریشه‎یابی کند.

یکی از سوالاتی که برای اکثر افراد پیش می‎آید این است که اگر کتاب نقشه‎های معنا و 12 قانون زندگی هر دو به یک طریق به موضوعات واحدی می‎پردازند، پس تفاوت آن دو در چیست؟ در واقع تفاوت و برتری کتاب 12 قانون زندگی نسبت به کتاب نقشه‎های معنا در ساده نویسی آن است. پیترسون تلاش کرده تا در کتاب 12 قانون زندگی، مفاهیم مدنظر خود را با زبان ساده و همه‎فهم در اختیار همه قرار دهد. همین موضوع سبب شد که پادکست جردن پیترسون تا به این اندازه مورد توجه قرار بگیرد و ویدیوهای او در یوتیوب به بیش از 9 میلیون بازدیدکننده برسد.

در حال حاضر کتاب 12 قانون زندگی جردن پیترسون در بین کتاب‎های پرفروش آمریکا، انگلستان و کانادا قرار دارد و خوشبختانه ترجمه‎های فارسی خوبی نیز از این کتاب موجود است. همچنین پادکست جردن پیترسون نیز موجود است که می‎توانید آن را در اختیار داشته باشید. در ادامه خلاصه‎ای از این کتاب را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

خلاصه 12 قانون زندگی جردن پیترسون + دانلود پادکست جردن پیترسون

پادکست جردن پیترسون

کتاب 12 قانون جردن پیترسون چگونه به داشتن یک زندگی معنادارتر کمک می‎کند؟

بسیاری از ما در زندگی‎مان کسی را نداشتیم که ما را هدایت کند و مسیر صحیح زندگی را به ما نشان دهد. در چنین شرایطی بهتر است که از کتاب‎ها کمک بگیریم. «12 قانون زندگی» در واقع نقش همین کمک‎کننده را ایفا خواهد کرد. 12 قانون زندگی، قوانینی را برای شما شرح می‏دهد تا با استفاده از آن‎ها بتوانید بر مشکلات و چالش‎های زندگی فائق آیید و موانع زندگی خود را از بین ببرید یا با آن‎ها کنار بیایید. این کتاب به شما کمک می‎کند تا شلوغی‎ها و هرج و مرج موجود در زندگی را کنار زده و واقعیت و معنی زندگی را دریابید.

ممکن است تا به این جای زندگی خود شاهد حجم زیادی از بی‎نظمی و بی‎ساختاری در زندگی خود بوده‎اید. علت تمام این اتفاقات این است که شما قوانین زندگی را نمی‎دانید و به همین خاطر نمی‎توانید با چالش‎های زندگی کنار بیایید. جردن پیترسون در این کتاب سعی می‎کند تا با استفاده از داستان‎های تاریخی و اساطیری به همراه افسانه‎های کلاسیک و معروف مفاهیمی بسیار عمیق از جمله یافتن مفهوم زندگی را به شما نشان دهد.

یکی از این داستان‎های کلاسیک و قدیمی پینوکیو، یک عروسی چوبی است که آرزو دارد روزی بتواند همه نخ و طناب‎هایی که به او بسته شده است را باز کند و کنترل زندگی خودش را، خودش بر عهده بگیرد نه اینکه بازیچه دست دیگران باشد. اما واقعیت این است که پینوکیو برای اینکه بتواند به یک پسر مستقل تبدیل شود بایستی بهایی بپردازد و این یک حقیقت غیر قابل اجتناب است. پینوکیو بایستی با خطرات و مشکلات زیادی مواجه شود و همه این سختی‎ها را تحمل کند تا بالاخره بتواند افسار زندگی خودش را در دست بگیرد.

جردن پیترسون در این کتاب تلاش کرده تا با استفاده از افسانه‎ها و داستان‎ها راه‎حلی را برای مشکلات مشترک تمام انسان‎ها ارائه کند. این راه‎حل می‎تواند به ایجاد نظم در زندگی کمک بسیاری کند. در همین راستا از نظرات فیلسوفانی مانند سقراط و ارسطو نیز استفاده کرده است.

اگر به پادکست جردن پیترسون گوش داده باشید یا کتاب 12 قانون زندگی را بخوانید متوجه می‏شوید که این روانشناس با زبان طنازانه خود نکات ریزی را به ما یادآوری می‎کند. برای مثال به ما می‎گویند که بایستی فرزندمان که مشغول اسکیت‎سواری است را تنها بگذاریم. همچنین بیان می‎کند که سرنوشت بسیار تلخی در انتظار افرادی است که بیش از اندازه معمول انتقاد می‎کنند. او پیشنهاد می‎کند که هر وقت یک گربه را در خیابان می‎بینید، بایستی او را نوازش کنید و بی‎تفاوت از کنار آن رد نشوید. پیترسون تلاش می‎کند تا حکمت مورد نیاز برای یک زندگی عاقلانه را به شما هدیه دهد.

خلاصه 12 قانون زندگی جردن پیترسون + دانلود پادکست جردن پیترسون

پادکست جردن پیترسون

معرفی 12 قانون معروف پیترسون

شما می‎توانید 12 قانون زندگی را در پادکست جردن پیترسون به طور کامل و شرح و بسط در دسترس داشته باشید. با این حال ما در اینجا این 12 قانون را به شکل خلاصه برای شما شرح خواهیم داد:

قانون اول: صاف بایستید و شانه‎های‎تان را عقب نگه دارید

ذهن و بدن شما دو واحد جدا از یکدیگر نیستند. استفاده از زبان بدن مناسب که یکی از آن‎ها همین صاف ایستادن است، به شما کمک می‎کند تا احساس تسلط و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. او در بیان این قانون از استعاره‎های مختلفی استفاده می‎کند که به درک بیشتر مطلب کمک خواهد کرد.

قانون دوم: با خودتان شبیه به کسی که مسئولیت او را بر عهده گرفته‎اید رفتار کنید

در این قانون پیترسون بیان می‎کند که شما شایسته دریافت کمک از سوی خودتان هستید و بایستی به خودتان احترام بگذارید. او یادآوری می‎کند که شما دقیقا به همان اندازه‎ای که برای خودتان مهم هستید، برای دیگران نیز مهم خواهید بود.

قانون سوم: با کسانی دوست شوید که بهترین‎ها را برای شما می‎خواهند

شاید تکراری به نظر برسد اما رفتار و کردار اطرافیان و دوستان شما روی رفتار و ذهنیت‎تان تاثیر می‎گذارد. دوستانی برای شما مناسب هستند که در زمان مناسب شما را تشویق و تنبیه کنند. به علاوه اینکه قرار گرفتن در کنار افراد باهوش نیاز به شجاعت و قدرت زیادی دارد.

قانون چهارم: خودتان را با دیروز خود مقایسه کنید

در پادکست جردن پیترسون و کتاب او به این نکته اشاره می‏شود که بعد از بلوغ، انسان به یک موجود منحصربه‎فرد تبدیل می‎‏شود که مشکلات روانی، عاطفی و مالی مخصوص به خود را دارد. بنابراین فقط باید خودتان را با دیروز خودتان مقایسه کنید و نه شخص دیگری.

قانون پنجم: اجازه ندهید فرزند‎تان کاری کند که از آن‎ها متنفر شوید

پیترسون اشاره می‏‎کند که والدین بایستی فرزندان خود را برای دنیای واقعی آماده کنند. در غیر این صورت فرزندان‏شان از جامعه طرد می‏شوند و این می‎تواند احساس بسیار بدی را در والدین ایجاد کند.

قانون ششم: پیش از انتقاد از جهان، خانه‎تان را مرتب کنید

پیترسون در این قانون از انتقاد زیاد انتقاد می‎کند و بیان می‎کند که برای یک زندگی کامل بایستی در ابتدا خانه خودتان را مرتب و کامل نگه دارید. او می‎پرسد که آیا برای رسیدن به اهداف خود سخت کار می‎کنید؟ آیا از فرصت‎های زندگی‎تان استفاده کرده‎اید؟

قانون هفتم: چیزهای معنادار را دنبال کنید

پیترسون در این قانون بیان می‎کند که پیدا کردن و دنبال کردن یک چیز معنادار در زندگی باعث می‏شود که فرد شادتری باشید و انرژی مقابله با رنج‎ها را نیز پیدا خواهید کرد.

قانون هشتم: حقیقت را بیان کنید یا لااقل دروغ نگویید

دستکاری در جهان با استفاده از کلمات همان دروغ گفتن است و می‎تواند تضادهایی را در زندگی‎تان ایجاد کند. بنابراین اگر کار اشتباهی انجام داده‎اید، آن را بپذیرید.

قانون نهم: خیال کنید شخصی که در حال شنیدن حرف‎هایش هستید، چیزی می‎داند که شما آن را نمی‎دانید

در این قانون از کتاب، پیترسون می‎گوید که به جای قضاوت کردن گوش دهید و به این شکل مکالمات خسته‎کننده نخواهید داشت.

قانون دهم: در حرف‎های‎تان دقیق باشید

پیترسون اعتقاد دارد که اگر نتوانید ناراحتی خود را به شکل صریح بیان کنید، آن مشکل به قوت خود باقی خواهد ماند.

قانون یازدهم: کودکان را حین اسکیت‎سواری آزار ندهید

پیترسون اعتقاد دارد که بیش از حد نگران بودن یا مراقبت‎ کردن از کودکان آینده آن‎ها را به خطر می‎اندازد. او همچنین در این قانون در مورد برابری جنسیتی نیز توضیحاتی ارائه می‎کند.

قانون دوازدهم: گربه خیابانی را نوازش کنید

منفی‎نگری شدید بیش از اینکه بتواند از شما حفاظت کند، به شما آسیب وارد می‎کند. در این قانون پیترسون از شما می‎خواهد که توجه خود را روی لحظات زندگی قرار دهید و گربه خیابانی را نوازش کنید.

خلاصه 12 قانون زندگی جردن پیترسون + دانلود پادکست جردن پیترسون

جردن پیترسون

پادکست جردن پیترسون را از کجا دانلود کنیم؟ + سخن پایانی

جردن پیترسون در آثار و کتاب‎های خود سعی می‎کنند تا مانند یک پیر دانا، رازهایی که برای یک زندگی شادتر، معنادارتر و موفق‎تر به آن نیاز دارید را برای شما توضیح دهد. اگر تمایل به شنیدن پادکست جردن پیترسون دارید، خوب است بدانید که مدرسه صفر تا صد اقدام به ترجمه و ضبط صوتی آثار این روانشناس می‎کند و شما می‎توانید از طریق لینک پادکست جردن پیترسون به آن دسترسی داشته باشید.

نظرات بینندگان