arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۱

وزیر عراقی: ایران مانع از سرازیر شدن ۴۹ رودخانه به عراق شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بازرگانی عراق می‌گوید ایران مانع از سرازیر شدن آب «۴۹ رودخانه کوچک» به عراق شده و تأکید کرده است که این وزارتخانه تصمیم گرفته است که تا زمان حل این مسئله، هیچ قراردادی با جمهوری اسلامی به امضا نرساند.

خیرالله حسن بابکر، روز سه‌شنبه، هفتم شهریور‌ماه، به بخش عراقی رادیو اروپای آزاد گفت: «ما با کمبود آب مواجهیم. بسیاری از مناطقی که ما در آن می‌توانستیم کشاورزی کنیم، به دلیل تصمیم‌های ایران و ترکیه دچار خشکسالی شده‌‌اند. آیا در این شرایط که از کمبود آب رنج می‌بریم باید بازارهای عراق را برای این دو کشور باز نگه داریم؟»

به گفته وزیر بازرگانی عراق، آب رودخانه‌هایی که ایران مانع از سرازیر شدن آنها به عراق شده، به استان‌های سلیمانیه در کردستان عراق دیاله، میسان و بصره روان می‌شوند.

آقای بابکر اضافه کرده است که وزارت بازرگانی عراق تصمیم گرفته است تا زمانی که مشکل آب این مناطق حل نشود، هیچ قراردادی را با ایران و ترکیه امضا نکند.

وزیر بازرگانی عراق همچنین افزوده است که اقدام‌های عراق تنها به این تصمیم محدود نخواهد بود و در صورت ادامه این روند، دیگر وزارتخانه‌های عراق نیز از امضای توافق‌نامه با جمهوری اسلامی و ترکیه خودداری خواهند کرد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که، به گفته وزیر بازرگانی عراق، وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی تأکید کرده است که حل مسائل آبی در حوزه مسئولیت این وزارتخانه نیست.

به گفته خیرالله حسن بابکر، در سال ۲۰۱۱ حجم مبادلات ایران و ترکیه به عراق «بین ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار» بوده و در این سال «بین ۱۱ تا ۱۲ میلیارد دلار» کالا نیز از ترکیه به عراق وارد شده است.

وزیر بازرگانی عراق با اشاره به این که تجارت با این دو کشور «بیشتر یک‌طرفه» بوده و «۹۰ درصد مبادلات، واردات از سوی عراق بوده»، افزوده است که قطع این روابط برای هر دو کشور ایران و ترکیه دارای تبعات منفی خواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد که عراق می‌تواند نیازهای وارداتی خود را از طریق تجارت با کشورهای دیگری نظیر مصر، عربستان سعودی، فنلاند، جمهوری چک و ایتالیا برآورده کند.

به گفته آقای بابکر، عراق در سالیان گذشته در چندین مورد با کشورهای همسایه بر سر مسئله آب دچار اختلاف نظر شده است.

وی در این زمینه به اختلاف آبی با ایران در سال‌های ۱۹۱۳، ۱۹۳۷، ۱۹۴۸ و ۱۹۷۵ اشاره کرده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
باباخان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
0
8
قابل توجه
با اینکه ایران در کمک به عراق از چیزی دریغ نکرده و بدون داشتن انتظاری از سوی عراق کمک های خود را انجام داده ببینید که چگونه رفتار میکنند . درست در بدترین زمان بر طبل اختلاف میکوبند که این طبیعی نیست.
حال باید دید ادعای ایشان در مورد 49 رود خانه چقدر درست است تا انجا که من میدانم سهم آب جمهوری نخجوان از رود ارس را تمام و کمال پرداخت میشود بعید است که با بودن چنین ادعای ایران سهم انهارا پرداخت نکند میبایست در مورد ادعای این وزیر عراقی تحقیق کرد نباید این ادعا را دربست قبول کرد و اینکه ما از آنها واردات داشتیم هم فابل تحقیق است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
0
8
برو اگر عرضه داری از حق آبی خود از دجله و فرات در مقابل ترکیه دفاع کن ، نکنه انتظار داشتی با این خشکسالی چندرغاز آب رودخانه های محلی را هم برای شما بفرستند
نظرات بینندگان