arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۱۹ آذر ۱۴۰۲

سرویس پرداخت در محل یا COD چیست؟ هر آنچه باید بدانید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس پرداخت در محل یا COD چیست؟ هر آنچه باید بدانید

هنوز افراد زیادی هستند که در خرید حضوری دست‌به‌نقد، اما نسبت به سفارش اینترنتی بی‌اعتمادند! فرقی نمی‌کند قرار است یک لباس را اینترنتی بخرند یا هزینه ارسال یک بسته را بپردازند؛ کافی است عبارت «پرداخت درب منزل» را ببینند تا چشمانشان برق بزند و با خیال آسوده کلید سفارش را فشار دهند. سرویس پرداخت در محل یا COD راه نجات این افراد است. اگر مشتاقید درباره این سرویس، مزیت‌ها و معایب آن بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

سرویس پرداخت در محل یا COD چیست؟

پرداخت در محل یا COD

«COD» سرنامی برای عبارت «Cash On Delivery» به‌معنای پرداخت در زمان تحویل یا پرداخت در محل است: روشی امن و انعطاف‌پذیر برای پذیرش پرداخت‌ها که خریدار پس از آنکه جنس یا خدمات را در محل دلخواه خود تحویل می‌گیرد، هزینه آن را به‌صورت نقد، کارت‌به‌کارت یا ازطریق کارتخوان می‌پردازد. برای مشتریانی که تجربه خرید از یک کسب‌و‌کار را ندارند، این روش پرداخت اولین و بهترین راه اعتماد‌سازی است. به عبارت بهتر، کسب‌و‌کارهای کوچک و نوپا به‌کمک این خدمات پستی ارزشمند می‌توانند اعتماد عده بیشتری را جلب و دامنه مشتریان خود را وسیع‌تر کنند.

«ثبت نام پیک موتوری»

نحوه کارکرد سرویس پرداخت در محل

سازوکار سفارش در این شکل از پرداخت فرق خاصی با سفارش‌های پرداخت آنلاین ندارد. خریدار کالای موردنظر خود را انتخاب و بعد از تکمیل فرم پرداخت، روش پرداخت در محل را انتخاب می‌کند. به این ترتیب بی‌آنکه هزینه‌ای بابت سفارش بپردازد، سفارش او ثبت و بعد از پردازش و بسته‌بندی، به آدرس درج‌شده در فرم ارسال می‌شود. مشتری این مبلغ را زمان تحویل به مامور پیک تحویل می‌دهد تا به همین ترتیب به دست فرستنده برسد.

در این روش پرداخت، استخدام پیک موتوری یا بستن قرارداد با یک شرکت پستی معتبر موردنیاز است. پس اگر کسب‌و‌کار اینترنتی دارید و می‌خواهید COD را به سیستم پرداخت خود اضافه کنید، ابتدا باید با یک شرکت پستی یا پیک قرارداد ببندید تا مأمور پیک هر بار بسته را درب منزل از شما تحویل بگیرد و با پرداخت در محل به دست گیرنده برساند.

مزیت‌های سرویس پرداخت در محل

سرویس پرداخت در محل

همه مشتریان خریداولی ترجیح می‌دهند محصول را ببینند، حتی امتحانش کنند و بعد هزینه آن را بپردازند. بعضی از فروشگاه‌ها از این امکان به‌نفع خود استفاده می‌کنند، به این شکل که اقلام بیشتری برای خریدار می‌فرستند تا شخص حق انتخاب داشته باشد و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کند. در نتیجه مشتری با خیال آسوده برای کالایی که دیده و پسندیده است، هزینه پرداخت می‌کند و رضایت بیشتری از این خرید دارد. حتما می‌دانید که هرقدر رضایت از اولین خرید بیشتر باشد، انگیزه مشتری برای خریدهای بعدی بیشتر است.

مزیت بعدی جذب دامنه گسترده‌تری از خریداران است. با این روش پرداخت حتی مخاطبانی که دربرابر خرید آنلاین مقاومت ذهنی دارند، با دریافت رمز پویا برای کارت اعتباری مشکل دارند یا آنهایی که اصلا از خدمات رمز دوم استفاده نمی‌کنند، با سرویس پرداخت در محل ترغیب به خرید می‌شوند.

از سوی دیگر، از‌آنجا‌که این مرسوله‌ها اکثرا توسط پیک موتوری به گیرنده می‌رسند، بستر خوبی برای اشتغال‌زایی و ثبت نام پیک موتوری برای کار با موتور در تهران و شهرستان‌ها فراهم خواهد شد.

معایب سرویس پرداخت در محل

در بخش قبلی درباره مزیت‌های سرویس پرداخت در محل خواندیم، اما سرویس پرداخت در محل به‌رغم مزیت‌های قابل‌ اعتنا، چالش‌هایی هم دارد که باید آنها را گوشه ذهن نگه داشت.

  • اولین و مهم‌ترین مسئله عدم دریافت محصول توسط مشتری است که می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد. مثلا ممکن است خریدار از پرداخت وجه و دریافت کالا امتناع کند و محصول با هزینه فروشگاه به فرستنده بازگشت بخورد.
  • پرداخت در محل نقدینگی را کاهش می‌دهد. به‌دلیل زمان‌بر بودن تسویه‌حساب با شرکت‌های پستی، سرمایه فروشگاه همواره در گردش نیست.
  • خیلی وقت‌ها هزینه پست در این خدمات پستی با توجه به قیمت مرسوله تعیین می‌شود که ممکن است برای فروشگاه و خریدار به‌صرفه نباشد.
  • بسته‌هایی که با این روش پرداخت راهی مقصد می‌شوند، احتمالا دیرتر از بسته‌های دیگر به‌دست مشتری می‌رسند چون عملا یک روز به جمع‌آوری مرسوله در محل فروشنده اختصاص می‌یابد.
  • در این نوع پرداخت دقیقا نمی‌دانید مبلغ چه زمانی به دست‌تان می‌رسد؛ بنابراین بخش حسابداری کمی با مشکل مواجه می‌شود.

امنیت سرویس پرداخت در محل چگونه است؟

امنیت سرویس پرداخت در محل

همان طور که خریدار در پرداخت آنلاین نگران مبلغی است که به حساب فروشنده واریز کرده، در پرداخت COD فروشنده نگران کالایی است که حتی بدون پیش‌پرداخت روانه مقصد می‌کند. این نگرانی قابل‌درک است. با‌این‌حال، با انتخاب یک شرکت پستی مناسب برای ارسال بسته‌ها، می‌توان این نگرانی را به حداقل رساند. این شرکت باید در استخدام پیک موتوری نهایت دقت را داشته باشد و از خدمات‌دهندگانی بهره بگیرد که در طراحی سامانه ثبت نام رانندگان و مراحل ثبت نام پیک موتوری خود بیشترین دقت را به‌خرج می‌دهند و به ارسال به‌موقع مرسولات متعهد هستند.

همچنین می‌توانید دست‌کم هزینه ارسال را هنگام خرید از مشتری بگیرید تا درصورت انصراف او از خرید، ضرری متحمل نشده باشید.

انتخاب بهترین شرکت ارسال مرسوله برای پرداخت در محل

اگر تصمیم دارید این نوع پرداخت را برای فروشگاه اینترنتی خود فعال کنید، برای انتخاب بهترین شرکت پستی به این ۳ نکته خوب دقت کنید:

  • کارمزد شرکت برای ارسال مرسولات چقدر است؟ این کارمزد نباید تأثیر چشمگیری بر سود مالی فروشگاه داشته باشد.
  • بعد از چند روز با شما تسویه‌حساب می‌کند؟ قفل‌شدن سرمایه حتی برای مدت‌زمان کوتاه می‌تواند مشکلات مالی متعددی به‌دنبال داشته باشد.
  • قوانین شرکت در مورد هزینه بازگشت مرسوله به چه‌صورت است؟ خیلی وقت‌ها مشتری در لحظه آخر از خرید پشیمان و از دادن مبلغ به مأ‌مور پیک منصرف می‌شود! باید بدانید هزینه برگشتی برعهده کیست و چقدر است.

در ایران بعضی شرکت‌ها در زمینه ارائه خدمات COD عملکرد خوبی دارند و با خیال آسوده‌تری می‌توان با آنها همکاری کرد. استخدام پیک موتوری تهران باشد یا در دیگر شهرهای کشور، این شرکت‌ها دقت لازم را در این زمینه به‌خرج می‌دهند.

حرف آخر

نمی‌توان به‌طور قطع گفت که فعال‌سازی خدمات پرداخت در محل رشد کسب‌و‌کار را به‌دنبال دارد یا خیر! اما می‌توان دست‌کم برای یک دوره زمانی محدود آن را فعال کرد و دید چه اثری بر افزایش فروش کسب‌و‌کار می‌گذارد یا چقدر ضرر مالی به فروشگاه وارد می‌کند. از سود و زیان این روش پرداخت برای فروشنده که بگذریم، پرداخت در محل همیشه یک انتخاب امن و رضایت‌بخش برای مشتری است که او را به انتخاب یک فروشگاه اینترنتی، هرقدر نوپا و نا‌آشنا، ترغیب می‌کند.

شما پرداخت در زمان تحویل را ترجیح می‌دهید یا پرداخت آنلاین و اعتباری را؟ هرکدام به چه دلیلی؟ نظرات‌تان را برای ما و همراهانمان بنویسید.

نظرات بینندگان