arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۹ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۱

کاهش ۳۹ درصدی صادرات نفت ایران به ژاپن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رویترز با استناد به اطلاعات رسمی وزارت تجارت ژاپن گزارش داد که ماه ژوئیه امسال اولین بار از سال ۱۹۸۱ میلادی به این سو است که دومین واردکننده بزرگ نفت خام در آسیا، از ایران نفت وارد نکرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از این خبرگزاری ، تنها در ماه‌‌های ژانویه و فوریه ۱۹۸۱ به علت جنگ ایران و عراق واردات نفت خام ایران متوقف شده بود.

ژاپن برای جبران کمبود نفت خام، واردات از کشورهای امارات متحده عربی و عراق را افزایش داده است.

این گزارش تصریح می‌کند که خریداران ژاپنی‌، واردات نفت خام از ایران را در ماه ژوئن متوقف کردند و ماه ژوئیه این روند ادامه داشته است.

رویترز در بخش دیگری از این گزارش تصریح می‌کند که آمار وزارت اقتصاد ژاپن از میزان واردات نفت از ایران متفاوت است. بر اساس این آمار ژاپن در ماه ژوئیه به طور متوسط روزانه در حدود ۱۲۷ هزار بشکه نفت وارد کرده است.

با استناد به همین آمار نیز واردات نفت خام از ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است. صادرات نفت خام ایران به ژاپن در مدت هفت‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۱ به میزان ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگردولت ژاپن تصریح کرده است که محموله‌های نفت وارداتی از ایران را تا سقف ۷ میلیارد دلار بیمه خواهد کرد. برخی رسانه‌ها گزارش کردند که شرکت‌های ژاپنی برای بیمه محموله‌های نفتی ایران، ۳۰ درصد به هزینه‌های خود افزوده‌اند. به این ترتیب امکان از سرگیری واردات نفت از ایران برای شرکت‌های ژاپنی فراهم می‌شود.



نظرات بینندگان