arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۱ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با «انتخاب» مطرح شد؛

غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس: در حوزه حمل و نقل بار و مسافر و حتی واردات خودرو اعلام آمادگی کردیم؛ ظرفیت تولید داخل ما خیلی محدود است

غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من در حوزه عمرانی وزارت راه و شهرسازی از جمله بحث راهسازی که در حوزه شرکت زیرساخت و راهداری تعریف می‌شوند، نباید از انصاف گذشت که در سراسر کشور هزینه‌های فراوانی انجام می‌شود و روکش راه ها، چالش‌های مسیر و تجهیزات مسیر‌ها به خوبی در حال انجام است. در زمینه راه‌های روستایی نیز تلاش‌های خوبی شده، اما عقب افتادگی‌ها در حدی است که این تلاش‌ها شاید به چشم نیاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زیرساخت‌های راه در کشور به مرور زمان و عدم رسیدگی وزارت راه دچار فرسودگی جدی شده است؛ از سوی دیگر دولت نیز برخی پروژه‌ها را پیش از اتمام، افتتاح کرده که موجب اعتراض برخی از مردم و حتی مسئولین شده است. مشخص‌ترین این نمونه آزادراه اصفهان-شیراز است.

غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون عمران مجلس، درباره وضعیت فعلی پروژه‌های زیرساختی راه به «انتخاب» گفت: به نظر من در حوزه عمرانی وزارت راه و شهرسازی از جمله بحث راهسازی که در حوزه شرکت زیرساخت و راهداری تعریف می‌شوند، نباید از انصاف گذشت که در سراسر کشور هزینه‌های فراوانی انجام می‌شود و روکش راه ها، چالش‌های مسیر و تجهیزات مسیر‌ها به خوبی در حال انجام است. در زمینه راه‌های روستایی نیز تلاش‌های خوبی شده، اما عقب افتادگی‌ها در حدی است که این تلاش‌ها شاید به چشم نیاید.

وی در ادامه درباره افتتاح زودهنگام برخی راه‌ها بیان کرد: در زمینه زیرساختی پروژه‌های بزرگ راهسازی از جمله اصفهان-شیراز و جاده مرز خسروی شکل گرفت؛ البته انتظار ما از وزارت راه این است که وقتی یک کاری را شروع کردند آن را به سرعت و کامل به اتمام برسانند. گاهی انجام دادن ناقص یک کار شیرینی افتتاح آن را به تلخی می‌کشاند. این مباحث بار‌ها در کمیسیون عمران از وزیر راه پرسیده شده است. در برنامه هفتم دکتر خادمی و دکتر امانی به کمیسیون می‌آیند و نگرانی‌های مردم را به آن‌ها منتقل می‌کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در رابطه با چالش‌های مالی وزارت راه اشاره کرد: مشکل اصلی وزارت راه تامین منابع است؛ مصوبات مختلف از جمله بحث قیر هم بار‌ها رفت و برگشت داشته و به عنوان یکی از منابع اصلی راه سازی دچار چالش است. در بودجه نیز منابعی برای آن در نظر گرفتیم تا مشکل آن حل شود. در زمینه کمک به شهرداری‌ها و وزارت راه برای حل مشکل قیر فعالیت‌های زیادی شده است، زیرا جاده‌ها به علت فرسودگی نیاز به نگهداری دائمی دارد و یک جا بالاخره باید مشکلات راه حل شود.

شریعتی درباره تهاتر با پیمانکاران چینی گفت: ما در بحث راهسازی امکانات فنی و مهندسی کافی داریم تا از توان پیمانکاران استفاده کنیم؛ همان حمایتی که از پیمانکار چینی بخواهد انجام شود را باید از پیمانکار داخلی انجام دهیم و فقط تجهیزات وارد کنیم. واردات تجهیزات بهتر از این است که پیمانکار خارجی وارد کشور شود.

شریعتی سپس نسبت به فرسودگی ناوگان بار و مسافر گفت: در بحث ناوگان حمل و نقل از جمله واردات اتوبوس و کامیون، نظر مجلس این است که تولید فعلی کشور با نیاز بازار خیلی تفاوت دارد و شرکت‌های داخلی چنین امکانی را ندارند که نیاز‌ها را تامین کنند. نتیجتا باید به وسیله واردات مشکلات را حل کنیم، لذا مجلس بار‌ها درباره افزایش قیمت اتوبوس تذکر داده است. با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با جان مردم سر و کار دارد، مجلس آمادگی دارد که به دولت در این زمینه کمک کند. ما در حوزه حمل و نقل بار و مسافر و حتی موضوع واردات خودرو اعلام آمادگی کردیم؛ ظرفیت تولید داخل ما خیلی محدود است.
 

نظرات بینندگان