arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲

 آیت‌الله جوادی آملی: انسان غیرتمند به کشور دیگر اجازه ورود به حریم خود را نمی‌دهد

استاد عالی حوزه گفت: غیرت یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خانه شخصی، چه خانه ملی و کشور باشد، یعنی همان‌طور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی‌شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود را نمی‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاد عالی حوزه گفت: غیرت یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خانه شخصی، چه خانه ملی و کشور باشد، یعنی همان‌طور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی‌شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جوادی آملی امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی در مسجد اعظم قم به شرح حکمت 124 نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: در حکمت 124 نهج‌البلاغه آمده است که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ کُفْرٌ، وَ غَیْرَةُ الرَّجُلِ إِیمَانٌ»؛ غیرت از فضایل اخلاقی است، اگر به‌جا مصرف شود، ایمان است و اگر به‌جا مصرف نشود برخلاف ایمان خواهد بود.

 وی بابیان اینکه ائمه اطهار(ع) ما را به غیور بودن توصیه کردند، اظهار داشت: غیرت از چند مطلب علمی تشکیل‌شده یعنی هرچند یک واژه است اما به سه اصل متکی است: اصل اول اینکه انسان غیور از مرز خود تجاوز نمی‌کند، بیرون مرز خود را نگاه نمی‌کند، به خانه و اتومبیل و مغازه دیگری نگاه نمی‌کند، اینکه در بیانی دیگر آمده است که «مَا زَنَى غَیُورٌ قَطُّ» بدین معناست که هیچ مرد غیرتمندی از مرز خود خارج نمی‌شود و اگر کسی از مرز خود تجاوز کند، بی‌غیرت است.

استاد تفسیر قرآن بیان داشت: اصل دوم این است که هیچ انسان غیرتمندی اجازه نمی‌دهد که به حرم و حریم او تجاوز شود، اگر کسی سنگی به سمت کشور شما یا خانه شما انداخت «رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَیثُ جاءَ».

وی خاطرنشان کرد: بنابراین غیرت یک امر ثواب دار مصطلح نیست، نظیر فضایل اوصاف و کرامات عادی نیست، بلکه یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خانه شخصی، چه خانه ملی و کشور باشد، یعنی همان‌طور که انسان غیرتمند وارد کشور دیگری نمی‌شود، به کشور دیگری نیز اجازه ورود به حریم خود نمی‌دهد.

جوادی آملی ادامه داد: امر سوم در غیرت که مهم است این‌که انسان مرز خود را، هویت خود را، شناسنامه هستی خود را بشناسد و تا مرز خود را نشناسد، نمی‌تواند سنجشی داشته باشد که در کجا از مرز رد شده و کجا به مرز و حریم او واردشده‌اند، انسان باید هویت خود را بشناسد تا حریم و حرم خود را بشناسد.

نظرات بینندگان