arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۸ - ۲۶ آذر ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۶ آذر ۱۴۰۲؛ از روایت علی مطهری از نظر رهبری درباره محصورین تا درگذشت امیر کویت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آتش‌سوزی در پالایشگاه اصفهان
آتش سوزی در واحد تقطیر سه پالایشگاه اصفهان اتفاق افتاد که به گفته مسئولان خسارت جانی نداشت. محمد ده بیدیان، مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان گفت: خوشبختانه این حادثه با همت نیروهای آتش نشانی پالایشگاه در کمترین زمان ممکن مهار شده است. 

در کشور نیازمند دو مجلس هستیم
سیاهکلی، نماینده مجلس گفت: بنده در این سه سال و خورده‌ای که در مجلس هستم و یا حتی قبل از آن که سال‌های زیادی مدیر و مسئول بودم، معتقدم ما در کشور نیازمند دو مجلس هستیم. باید همه‌ اندیشمندان و دانشگاه‌هیان بنشینندو راجع به دو مجلسی شدن کشور فکر کنند. پیشنهاد خودم این است که ما باید به سمت مسیری برویم که یک مجلس قانونگذار و یک مجلس نمایندگان داشته باشیم. 

سقوط هواپیمای نظامی‌ در کازرون
یک فروند هواپیمای نظامی در اطراف دریاچه پریشان کازرون سقوط کرد. این هواپیما از نوع  آموزشی - نظامی بوده که در ‌منطقه نظامی غرب استان فارس به علت نقص فنی سقوط کرده است.

پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا مفقود شده
یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان اعلام کرد پرونده‌ای حاوی اسناد فوق محرمانه مربوط به تلاش روسیه برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به نفع دونالد ترامپ، در روز‌های پایانی دوران ریاست جمهوری وی ناپدید شده است. این منبع افزود: ترامپ توانست موارد موجود در این پرونده مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 را از اندکی پیش از ترک کاخ سفید از طبقه بندی خارج کند.

فهرست کالا‌های ممنوعه اسرائیلی به سازمان توسعه تجارت اعلام شد
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ارتباط با به‌روزرسانی لیست کالاهای وارداتی مرتبط با اسرائیل اظهار داشت: لیست شرکت‌های ممنوعه در این ارتباط به سازمان توسعه تجارت اعلام شده است و این سازمان در زمان ثبت سفارش ممنوعیت‌های لازم را اعمال می‌کند. 

کاخ سفید: حمله اتمی کره شمالی به معنای پایان حکومت «کیم» است
کاخ سفید غروب شنبه به وقت تهران بار دیگر به کره شمالی هشدار داد که هرگونه حمله اتمی به ایالات متحده و متحدان این کشور  به پایان حکومت کیم منجر خواهد شد. در بیانیه مشترک گروه مشورتی اتمی آمریکا و کره جنوبی نیز تاکید شد که هرگونه حمله اتمی پیونگ یانگ به کره جنوبی با پاسخی سریع و قاطع مواجه خواهد شد. 

قوه قضاییه: جاسوس موساد اعدام شد
قوه قضاییه اعلام کرد: صبح روز شنبه ۲۵ آذر ماه حکم اعدام فردی که به اتهام ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد در سیستان و بلوچستان محاکمه و محکوم شده بود، اجرا شد. 

میانگین افزایش حقوق کارمندان همان ۱۸ درصد
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پلکانی‌بودن افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان گفت: میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۸درصد و بازنشستگان ۲۰درصد است که به‌صورت پلکانی اعمال می‌شود. 

روایت علی مطهری از نظر رهبری درباره محصورین
علی مطهری، نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگویی درباره پاسخ رهبر انقلاب به نظر او درباره محصورین گفت: در یک جلسه‌ای بود که فکر کنم در زمان مجلس نهم بود و ما به عنوان فراکسیون شاهد مجلس به ملاقات ایشان رفته بودیم. من در این جلسه دو نکته را خدمت ایشان گفتم، یکی درباره یک مسئله فرهنگی و دیگری هم درباره همین موضوع ادامه حصر خانگی، که ایشان هم پاسخ دادند که جرم اینها سنگین است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند. مطهری افزود: ایشان در ادامه صحبت‌های خود گفتند که اگر محاکمه شوند حکمی که صادر می‌شود به گونه‌ای خواهد بود که شما راضی نخواهید بود و ما الان داریم با اینها ملاطفت می‌کنیم. خُب در اینجا من دیگر ادامه ندادم. 

نماینده رباط کریم: متروی پرند از پول مردم تهیه شد
حسن نوروزی، نماینده رباط کریم با انتقاد ازگرانی بلیت مترو پرند، از نامه نگاری با ابراهیم رئیسی خبر داد و گفت: متروی پرند را شهرداری تهران تمام نکرد و مردم پرند آن را تمام کردند یعنی شرکت عمران، زمین فروخت و صد‌ها میلیارد تومان پول به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) دادیم، اما اسمش به نام شهرداری تهران تمام شد البته قطار از شهرداری تهران است، اما ریل، ایستگاه‌ها، برق، سیویل و سیگنالینگ‌ها همگی از پول مردم پرند تهیه شده است .

تولید کولرهای آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع شد
معاون سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران(ساتبا) ضمن اعلام اینکه تولید کولرهای آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع شده است، گفت: از اول دی‌ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری می‌شود و بر این اساس، کولرهای آبی فقط با رده انرژی A و بالاتر امکان تولید دارند که این رده‌ها عملاً کولرهای پربازده و با فناوری نوین هستند که بازده سرمایشی بالایی دارند و می‌توانند جایگزین کولرهای گازی در مناطق غیر گرمسیر شوند. 

درگذشت امیر کویت
خبرگزاری رسمی کویت (کونا) گزارش داد که نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به دلیل وخامت حال که در بیمارستان بستری شده بود، امروز شنبه در سن 86 سالگی درگذشت. امیر کویت در ماه های مه، سپتامبر و اکتبر 2022 برای انجام معاینات پزشکی به ایتالیا رفته بود. شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح در 29 سپتامبر 2020 به مقام امیر کویت انتخاب شد. او در 7 اکتبر همان سال، «مشعل الاحمد» را به عنوان ولیعهد خود انتخاب کرد. ولیعهد کویت (60 ساله) و برادر ناتنی امیر فعلی کشور است. او در کویت و در دانشکده نظامی هندن انگلستان تحصیل کرده و نایب رئیس نیروهای گارد ملی کویت بوده است.

تمایل اسرائیل به توافق جدید با حماس بیشتر شده
دو مقام امنیتی مصر روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که اسرائیل «تمایل بیشتری» به تماس با میانجی‌ها برای رسیدن به توافق جدید وقفه در جنگ با حماس نشان می‌دهد. این مقام‌ها همچنین خبر داده‌اند که مسئولان اسرائیلی درباره برخی نکاتی که قبلا رد کرده بودند، «ظاهرا نظر خود را تغییر داده‌اند.» 

آمریکا در حال بررسی حمله مستقیم به یمن
مقامات دولت بایدن به سمافور گفتند که آنها به طور فزاینده ای نگران هستند که حوثی ها و حامیان آنها در تهران تلاش می کنند تجارت جهانی دریایی را تضعیف کنند، که با هدف کاهش تجارت با اسرائیل و بالا بردن هزینه های ایالات متحده و متحدانش برای حمایت از جنگ دولت تل آویو انجام می شود.   

نظرات بینندگان