پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا: جعفر تشکری هاشمی روز سهشنبه در نطق پیش از دستور خود در صحن شورا با اشاره به قرارداد خرید اتوبوس با سازندگان داخلی افزود: متوجه شدهایم که یک شرکت داخلی به دلیل آنچه نتوانسته به تعهدات خود عمل کند قرارداد را لغو کرد اما جای سوال است که چرا شهرداری تهران با شرکت ایران خودرو دیزل که یک شرکت ملی است قرارداد نمیبندد که این دسته از مشکلات پیش نیاید.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده اما از این میان تنها ۱۴۴ دستگاه فعال هستند و ۱۵۱ دستگاه در پارکینگها خوابیدهاند و نکته حائز اهمیت اینکه برای این اتوبوسها یک هزار و ۱۵۰ راننده جدید جذب و یک هزار و ۲۶۰ نفر نیز بازنشسته شدهاند.
وی ادامه داد: جذب نیروی انسانی جدید نمایانگر این است که یک هزار و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی داشتیم در حال حاضر سه هزار نیرو در شرکت اتوبوسرانی وجود دارد اما به تعداد این رانندگان، اتوبوس در شهر نمیبینیم و باید حتما معاونت منابع انسانی در این حوزه ورود پیدا کند.
تشکری هاشمی با اشاره به در سیستم پرداخت الکترونیکی گفت: در گذشته نیز به وضعیت سیستم پرداخت الکترونیک و کارتخوانها اشاره داشتهام در حال حاضر ۳۱۵ ایستگاه بی آر تی در خطوط دهگانه تهران وجود دارد که از این میان فقط ۱۶۰ ایستگاه دارای کارتخوان است و مابقی ایستگاهها فاقد کارتخوان هستند و مردم نمیتوانند در آنها هزینه بلیت خود را پرداخت کنند.
وی اضافه کرد: ۲ هزار و ۲۶۰ دستگاه اتوبوس دارای کارتخوانهای قدیمی هستند که عمده آنها غیر فعال است با این کار به ۵۰ سال قبل بازگشتهایم البته باید نیمی از ایستگاههای خطوط اتوبوسرانی تهران فاقد دستگاه کارتخوان باشند.
به گفته وی، مردم ما با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیت فرار کنند اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیت خود را پرداخت کنند ۲ سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام میشود اما روزانه ۳۵۰ هزار تراکنش ثبت میشود.
تشکری هاشمی با اشاره به بخش تاکسیرانی پایتخت هم گفت: تا ۲۰ آذر امسال یک هزار و ۱۲۸ تاکسی به صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده و میگویند ۳۷۷ دستگاه تاکسی جدید نیز در شرف تحویل است در حالیکه ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم و سالیانه ۱۰ هزار تاکسی نیز باید نوسازی شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه ردیفهایی که در شورای شهر مصوب میکنیم در شهرداری ردیفهای دیگری پیدا میکنند که کاملا با مصوبات شورای شهر دارای انحراف است ۸۶۰ میلیارد ریال برای خط حمایت از رانندگان تاکسی تخصیص داده شده اما این مبلغ در جای دیگر خرج میشود.
وی یادآور شد: گفته شده ارائه سرویس دهی رایگان در مناسبتهای ملی و مذهبی در همین بخش باید ذکر شود اما این بند شهرداری هیچ ارتباطی به حمایت از شخص رانندگان تاکسی ندارد مواردی که توسط شهرداری تهران ذکر شده هیچ ارتباطی به حمایت از این قشر ندارد و کمکهایی که به تاکسیرانان بوده جهت مصارف دیگر استفاده شده است.