arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱

5 بازي برتر 2012

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروزه بازي‌هاي كامپيوتري بيش از آنكه كودكان را مخاطب قرار دهند، طرف حساب جوانان و حتي ميانسالان قرار گرفته‌اند. پيشرفت اين بازي‌ها در زمينه تكنولوژي، داستان و تبليغات كمك كرده است كه اين صنعت به يكي از پردرآمدترين توليدات قرن حاضر تبديل شود. طبيعي است همچون هر پديده پولساز ديگر، تنوع بسيار زيادي در اين زمينه به چشم مي‌خورد. همچنين مخاطبان بي‌شمار اين رسانه دولت‌ها را بر آن داشته است تا نظارتي جدي در اين زمينه اعمال كنند كه مشهودترين نوع آن رده‌بندي سني بازي‌هاست. اين تنوع، كاربران را نيز دچار نوعي سردرگمي كرده است. اگر از هزينه سنگين اين بازي‌ها بگذريم، زمان بسيار زيادي كه كاربر به يك بازي اختصاص مي‌دهد و تاثيري كه آن بازي بر اعصاب و رفتار او مي‌گذارد، انتخاب را بسيار سخت و پيچيده كرده است. نگراني والدين و حتي همسران از تاثيرات بازي‌ها نيز قابل چشم‌پوشي نيست. طبيعتا يكي از بزرگ‌ترين وظايف يك رسانه رفع اين نوع سردرگمي‌هاست. در نتيجه بر آن شديم تا به معرفي بهترين و محبوب‌ترين بازي‌هاي سال جاري ميلادي از ديد مخاطبان و كارشناسان بپردازيم. سعي ما بر آن بوده است بازي‌هايي را انتخاب كنيم كه رواج و محبوبيت بيشتري در ايران داشته باشند و توضيحاتي هرچند مختصر درباره آنها ارائه دهيم. بازي‌هايي كه به آنها اشاره مي‌شود همگي داراي نسخه مخصوص كامپيوترهاي خانگي تحت ويندوز هستند. دليل اين انتخاب فراگير بودن اين وسيله در اكثر منازل است. كنسول‌هاي بازي به اندازه رايانه‌هاي شخصي فراگير نيستند. در شماره‌هاي آينده به بررسي كنسول‌هاي بازي و مقايسه آنها با يكديگر و همچنين مقايسه آنها با رايانه‌هاي شخصي خواهيم پرداخت. همچنين بازي‌هاي اختصاصي اين كنسول‌ها و بازي‌هاي مربوط به تبلت‌ها و تلفن‌هاي همراه هوشمند نيز معرفي و بررسي خواهند شد و البته سعي خواهيم كرد بازي‌هاي آنلاين و بازي‌هاي ساخت ايران را نيز مورد بررسي قرار دهيم و در صورت امكان با سازندگان آنها و مديران مسوول در زمينه بازي در كشور مصاحبه‌هايي را ترتيب دهيم. در اين نوشتار به بررسي پنج بازي برتر سال خواهيم پرداخت. مطمئنا تمام بازي‌هاي مورد نظر كاربران در اين مقاله نمي‌گنجد و ممكن است اين پنج بازي ذكرشده محبوب همه مخاطبان نباشند ولي ما سعي در بيان نظر كارشناسان و اكثريت مخاطبان داشته‌ايم.



Sid Meier’s Civilization V: Gods & Kings

اين بازي كه در فارسي تمدن 5 خوانده مي‌شود، ميراث‌دار 4 نسخه گذشته است كه نخستين نسخه آن توسط شركت 2كا گيمز در سال 2010 روانه بازار شد. سبك اين بازي استراتژي نوبتي است. شما رهبري يكي از تمدن‌هاي ماقبل تاريخ را برعهده مي‌گيريد و وظيفه خواهيد داشت آن را به بهترين شكل اداره كنيد. شما بايد ضمن گسترش قلمرو، در زمينه علوم، ديپلماسي، اقتصاد و امور نظامي پيشرفت كنيد. در نسخه‌هاي قبلي قابليت توسعه مذهب و جاسوسي نيز وجود داشت كه در اين نسخه حذف شده‌اند. در اين بازي بسيار جذاب كه امكان انجام آن از طريق شبكه و اينترنت نيز وجود دارد، رهبران به زبان خود صحبت مي‌كنند. به طور مثال ناپلئون بناپارت به زبان فرانسوي صحبت مي‌كند ولي مناسبات ديپلماتيك به زبان انگليسي است. البته اشكال بزرگ در اين زمينه اين است كه داريوش هخامنشي به زبان آرامي صحبت مي‌كند كه ريشه زبان‌هاي عربي و عبري است. تمدن 5 مناسب افراد بالاي 10 سال است و روي سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و مك 10 قابل نصب است. شما مي‌توانيد آن را به صورت تك نفره يا چند نفره و از طريق موس يا كيبورد بازي كنيد.

Diablo III

داستان ديابلو 3، 20 سال پس از ديابلو 2 اتفاق مي‌افتد. اين بازي اكشن در ژانر فانتزي تاريك و ترسناك ساخته شده است. ديابلو 3 را مي‌توانيد به صورت تك‌نفره يا چندنفره بازي كنيد. نكته بسيار مهم درباره اين بازي اين است كه در 24 ساعت ابتدايي ارائه، 5/3 ميليون نسخه فروخت و ركورد جديدي را در زمينه سرعت فروش بازي‌هاي رايانه‌يي به نام خود ثبت كرد. در پرفروش‌ترين بازي‌ها در تمام سال‌ها، اين بازي رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. افراد بالاي 15 سال با داشتن كامپيوتري با حداقل پردازنده 8/2گيگاهرتزي، 5/1 گيگابايت رم و كارت گرافيكي با 256 مگابايت حافظه، مي‌توانند به استقبال اين بازي بروند. بديهي است چنين سيستمي نمي‌تواند اين بازي را با بهترين گرافيك اجرا كند و بهتر است به فكر پردازنده دو هسته‌‌يي، دو گيگابايت رم و كارت گرافيك 512 مگابايتي باشيد. سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و مك قابليت اجراي اين بازي را دارند. ديابلو 3 به طور ميانگين از مراجع و وب‌سايت‌هاي بررسي بازي امتياز 9 از 10 را گرفته است كه امتياز بسيار خوبي به شمار مي‌رود.

Street Fighter X Tekken

همانطور كه از نام بازي پيداست، شخصيت‌هاي محبوب دوبعدي استريت فايتر كه ساخته شركت كپ كام هستند، در يك محيط مبارزه‌يي در مقابل شخصيت‌هاي سه‌بعدي تكن شركت نامكو قرار مي‌گيرند. احساس نوستالژيك مخاطبان نسبت به اين شخصيت‌ها كمك بسياري به فروش اين بازي جذاب كرده است. نسخه پلي‌استيشن 3 و پلي‌استيشن ويتاي اين بازي 12 شخصيت بيشتر از نسخه ويندوز و ايكس باكس 360 آن دارد كه البته قرار است اين 12 شخصيت طي يك به روزرساني به نسخه‌هاي اين دو پلت‌فرم نيز اضافه شوند. همچنين نسخه كوچكي از آن براي آيفون و آي‌پد نيز ارائه شده است. استريت فايتر مقابل تكن مناسب نوجوانان بالاي 12 سال است و براي اجراي آن روي ويندوز به پردازنده 2 هسته‌‌يي، يك گيگابايت رم و كارت گرافيكي با حداقل 256 مگابايت حافظه نياز خواهدبود و صد البته بهتر است 2 گيگابايت رم و كارت گرافيك 512 مگابايتي در اختيار داشته باشيم.

Alan Wake

شركت فنلاندي رمدي اينترتينمنت پس از آنكه در مكس‌پين 3 دخالتي نداشت، به توليد بازي دلهره‌آور «آلن ويك» پرداخت. آلن، يك نويسنده رمان‌هاي پرفروش ترسناك است ولي خواب‌هايي كه مي‌بيند باعث مي‌شود به اصرار نامزدش آليس به يك كلينيك در شهر برايت فالز مراجعه كند. در راه در حالي كه آليس رانندگي مي‌كند، يك تصادف رخ مي‌دهد و آلن پس از به هوش آمدن متوجه مي‌شود آليس ناپديد شده است.

او به برايت فالز و كلينيك واقع در آن مي‌رود و در زمينه بهبود بيماري موفق مي‌شود. ولي با ديدن زني مرموز كه شباهت زيادي به آليس دارد، كابوس‌ها دوباره به سراغش مي‌آيند. آلن مجددا شروع به نوشتن مي‌كند و اين‌بار متوجه مي‌شود شهر برايت فالز همگام با نوشته‌هاي او تغييرات چندش‌آوري پيدا مي‌كند. آلن تنها يك كلت و يك چراغ قوه در اختيار دارد و ضمن محافظت از جان خود بايد از اتفاقات رخ داده پرده بردارد. موسيقي اين بازي توسط پتري آلانكو ساخته شده است. البته موسيقي پاياني توسط همان گروه محبوب فنلاندي ساخته شده است كه ساخت موسيقي پاياني مكس‌پين 2 را نيز برعهده داشتند. اين بازي علاوه بر ايكس باكس 360، روي كاميپوتر شخصي مبتني بر ويندوز با پردازنده 2 هسته‌يي حداقل 8/2 گيگاهرتزي، 2 گيگابايت رم و 512 مگابايت حافظه گرافيكي قابل اجراست.

كارت گرافيك بايد از دايركت ايكس 10 پشتيباني كند. نسخه ايكس باكس 360 آلن ويك مربوط به سال 2010 است ولي نسخه ويندوزي آن در سال 2012 عرضه شد. اين بازي توسط گيم‌پد انجام مي‌شود و مناسب افراد بالاي 15 سال است. آلن ويك نيز همچون تمام نسخه‌هاي مكس‌پين سوم شخص تيراندازي است.

Max Payne 3

سومين نسخه بازي اين پليس محبوب را «راك استار» منتشر كرده است. نويسنده اين بازي نيز برخلاف دو نسخه قبلي تغيير كرده است. نسخه‌هاي گذشته مكس‌پين به حدي محبوبيت پيدا كردند كه فيلمي با همين عنوان برپايه اين بازي ساخته شد كه موفقيت بسياري را از آن خود كرد. مكس‌پين يك افسر پليس است كه خانواده‌اش را طي يك سوء قصد توسط مجرمان از دست مي‌دهد. دو نسخه گذشته به روايت اين داستان و اتفاقات مرتبط با آن مي‌پرداختند. در اين نسخه كه مكس با ظاهري متفاوت در آن حضور دارد، 12 سال از اتفاقات قبلي گذشته است و او به عنوان محافظ يك خانواده ثروتمند در سائوپائولوي برزيل مشغول فعاليت است. علاوه بر ظاهر، خلقيات او نيز تحت تاثير از دست دادن خانواده‌اش و مشكلات پس از آن تغيير كرده و مجبور است به طور مداوم قرص اعصاب مصرف كند. سبك اين بازي سوم شخص تيراندازي است. كنترل مكس‌پين در اختيار شماست ولي اطراف را از ديد او مشاهده نمي‌كنيد و به عنوان يك شخص سوم مي‌توانيد او را ببينيد.

در مكس‌پين 3 مانند بازي دزدي بزرگ اتومبيل (GTA) از موتور «ريچ» استفاده شده است و به همين دليل امكان بازي در شبكه نيز براي مخاطب فراهم است. قابليت روز و شب در اين نسخه وجود دارد و محيط بازي نيز قابل تخريب است. برخلاف دو نسخه گذشته امكان پنهان شدن براي شخصيت بازي وجود دارد.

مكس‌پين تاكنون براي رايانه‌هاي شخصي مبتني بر ويندوز و همچنين كنسول‌هاي ايكس باكس 360 و پلي‌استيشن 3 ارائه شده است. براي اين بازي شما به موس و كيبورد و كامپيوتري با حداقل پردازنده دو هسته‌يي 4/2 گيگاهرتز، رم دو گيگابايتي و كارت گرافيك جيفورس 8800 و بالاتر يا رادئون 4850 و بالاتر نياز خواهيد داشت. انجام اين بازي براي افراد بالاي 18 سال مناسب شمرده شده است.

* اعتماد
نظرات بینندگان