arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۰۴ دی ۱۴۰۲

اعتراض فعالان محیط زیست و ماهیگیران فرانسوی به واردات ماهی از خلیج فارس و عمان

توافق فرانسه و عمان بر سر همکاری‌ دوجانبه در حوزه شیلات و احتمال واردات ماهی‌های صیدشده از خلیج فارس و دریای عمان به فرانسه، نگرانی ماهیگیران فرانسوی و فعالان محیط زیست را برانگیخته است. فرانسه با وجود هزاران کیلومتر ساحل در شمال، غرب و جنوب کشور، هشتاد درصد از محصولات دریایی خود را از خارج وارد می‌کند، اما این بار، واردات ماهی از هزاران کیلومتر دورتر و به‌ویژه از طریق هواپیماهای باری به انتقادها در این زمینه دامن زده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
توافق فرانسه و عمان بر سر همکاری‌ دوجانبه در حوزه شیلات و احتمال واردات ماهی‌های صیدشده از خلیج فارس و دریای عمان به فرانسه، نگرانی ماهیگیران فرانسوی و فعالان محیط زیست را برانگیخته است.
 
فرانسه با وجود هزاران کیلومتر ساحل در شمال، غرب و جنوب کشور، هشتاد درصد از محصولات دریایی خود را از خارج وارد می‌کند، اما این بار، واردات ماهی از هزاران کیلومتر دورتر و به‌ویژه از طریق هواپیماهای باری به انتقادها در این زمینه دامن زده است.
 
در دوره‌ای که ماهیگیری فرانسه شرایط سختی را می‌گذراند، این موضوع که بندر لوریان در غرب فرانسه، به عنوان دومین بندر بزرگ کشور، با هواپیماهای باری ماهی از عمان وارد کند، نگرانی ماهیگیران را برانگیخته است.
 
بندر لوریان در حال حاضر مقادیر زیادی ماهی وارد می‌کند و آنها را به بازرگانان و کارخانه‌های فرآوری ماهی در فرانسه تحویل می‌دهد.
 
این بندر همچنین سالانه ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تن غذای دریایی را فرآوری می‌کند، اما به عنوان نمونه، در سال گذشته میلادی، از این میان تنها حدود ۱۸ هزار تن ماهی اولیه مورد نیاز، توسط ماهیگیران محلی تامین شد.
 
زمانی که شرکت فرانسوی کرومان در سال ۲۰۲۰ برنده یک مناقصه در عمان برای طراحی و مدیریت بندر دقم در جنوب این کشور و در سواحل دریای عمان شد، هنوز خبر این همکاری واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال نداشت.
 
تا آن زمان، فقط صحبت از انتقال دانش و فناوری شیلات فرانسه به عمان بود.
 
اما وقتی پائیز امسال یک هیئت عمانی به نمایشگاه بین‌المللی شیلات فرانسه که در غرب این کشور برگزار می‌شود آمد، حساسیت‌ها در این زمینه بیشتر شد.
 
در جریان این سفر، موریس بنواش، رئیس شرکت کرومان به مطبوعات محلی فرانسه گفت که زمینه عرضه ماهی تازه‌گرفته‌شده از سوی عمان و حمل‌شده با هواپیماهای باری در فرانسه فراهم شده است.
 
او از این که ماهیگیران فرانسوی می‌توانند به آب‌های دریای عمان دسترسی داشته باشند نیز ابراز خوشحالی کرد.
 
آب‌های کشور عمان به وسعت بیش از ۵۳۵ هزار کیلومتر مربع در دریای عمان از نظر صید ماهی، جذابیت زیادی برای شرکت‌های خارجی دارد.
 
اما فعالان محیط زیست بلافاصله این طرح را محکوم کردند و گفتند که میزان مصرف سوخت‌های کربنی برای این نوع حمل و نقل ماهی، نسبت به صید ماهی در همین منطقه «ده برابر» بیشتر است.
 
این افزایش در دوره‌ای است که دولت وعده داده انتشار گازهای کربنی را کاهش دهد.
 
دولت امانوئل مکرون گفته که قصد دارد ۷۰۰ میلیون یورو برای گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش شیلات فرانسه سرمایه‌گذاری کند.
 
دامین ژیرار، فعال حامی محیط زیست در لوریان گفته است: «ما ماهیگیران لوریان را قربانی ساختاری می‌کنیم که با آن رقابت کنند. سوال این است: آیا ما هنوز یک بندر ماهیگیری در لوریان می‌خواهیم؟»
 
رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند که این یکی از معدود مواردی است که ماهیگیران با فعالان محیط زیست در زمینه موضوعی همنظرند.
 
داوید لو کینترک، یک ماهیگیر اهل لوریان، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ایده وارد کردن ماهی از خلیج فارس مزخرف است. یک ندانم کاری بزرگ!»
 
ماهیگران محلی از اتحادیه‌های خود انتقاد می‌کنند که از حقوق ماهیگران دفاع نمی‌کنند، اما الیویه لو نزت، رئیس کمیته ملی شیلات فرانسه اعلام کرده که واردات ماهی «یک انتخاب برای شرکت‌های خصوصی است.»
 
او تاکید کرده که شیلات فرانسه نمی‌تواند برای یک شرکت بازرگانی تصمیم بگیرد و مانع واردات ماهی از عمان شود.
 
با این حال، شهرداری لوریان که چهار درصد در شرکت کرومان سهم دارد، امیدوار است که از عواید این همکاری برای توسعه این بندر مهم فرانسه استفاده کند.
نظرات بینندگان