arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۳۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱

جاده‌هاي سانحه‌خيز فارس تا بودجه 92 منتظر بمانند

استان فارس هنوز يك متر هم آزادراه ندارد. تنها بزرگراهي هم كه داريم به تازگي به مرحله بهره‌برداري رسيده كه بزرگراه شيراز- اصفهان است اما چندان پيشرفته نيست. خيلي از بزرگراه‌ها در سطح استان در دست ساخت است اما اعتبارات لازم به آنها داده نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«همه جاده‌ها و راه‌هاي استان فارس در مجلس شوراي اسلامي دچار مشكل هستند و اين تنها مربوط به محور كازرون به شيراز نيست.» اين نخستين واكنش رييس‌مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس شوراي اسلامي در خصوص تصادفات روز يكشنبه در اين استان است. محمدحسن دوگاني آغچغلو، «رييس مجمع نمايندگان استان فارس و عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات معتقد است به دليل عدم تخصيص اعتبارات لازم براي بهسازي راه‌هاي استان و حجم ترافيك بالايي كه در محورهاي استان فارس وجود دارد اين تصادفات رخ مي‌دهد. با اين حال چشم همه نمايندگان استان فارس به بودجه 92 است؛ بودجه‌يي كه از آن انتظار دارند وعده‌هاي دولتي‌ها را به آنها تحقق بخشد. سرهنگ ‌ميهمانمدار، رييس پليس راه كشور50 درصد خرابي جاده را در بروز تصادفات مرگبار روز يكشنبه در محور شيراز- كازرون استان فارس كه منجر به كشته شدن 20 تن از هموطنان‌مان شد، مقصر دانست؛ قصوري كه دوگاني معتقد است به دليل عمليات نيمه‌رهاشده راهسازي در جاده‌‌هاي استان تشديد هم شده است.


روز يكشنبه محور شيراز- كازرون شاهد دو تصادف منجر به فوت تنها در فاصله سه ساعت بود. تعداد كشته‌هاي اين تصادفات هم تا به حال به 26 نفر رسيده است. با توجه به اينكه فرمانده پليس راه كشور جاده را 50 درصد در واژگوني اتوبوس حامل زايران عتبات عاليات مقصر اعلام كرده است، آيا مجمع نمايندگان استان فارس از اين مشكل جاده خبر‌دار بودند؟

من اين موضوع را به طور كلي مي‌گويم. مشكلات مربوط به محورها و جاده‌هاي استان فارس تنها مربوط به محور شيراز- كازرون نيست بلكه همه جاده‌هاي استان با اين معضلات مواجه هستند. استان فارس موقعيت خاصي دارد. فارس محل اتصال چندين استان به هم و از آن مهم‌تر اتصال آنها با درياست. استان اصفهان از بخش مركزي، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد از غرب، خوزستان، بوشهر و بندرعباس در جنوب و كرمان و يزد در شرق، همسايه‌هاي استان فارس هستند. با توجه به حجم ترددي كه در جاده‌ها و محورهاي استان فارس شاهد هستيم روز به روز هم اين حجم ترافيك بيشتر مي‌شود با اين حال همه جاده‌هاي استان دچار مشكل هستند.

پس چرا اين مشكلات برطرف نشدند و عملياتي جهت بازسازي و اصلاح جاده‌ها صورت نگرفته است؟


بهسازي و بازسازي در راه‌هاي استان فارس آغاز شده اما با تاخير، و حالا هم ارتقاي سطح محورهاي مواصلاتي با كندي صورت مي‌گيرد. ظرف چهار، پنج سال گذشته حركت‌هاي خوبي در اين راستا صورت گرفته اما اين طرح‌ها جوان هستند و به تازگي شروع شده‌اند به همين دليل هم اعتباراتش نسبت به حجم كار ناچيز است. اگر قرار باشد وضع به همين منوال ادامه پيدا كند ساليان سال طول خواهد كشيد تا بهسازي اين جاده‌ها به پايان برسد.در حال حاضر ماشين‌هاي سنگين كه مربوط به كار ساخت و ساز هستند در جاده‌ها حضور دارند كه همين خود موجب بروز تصادفات مي‌شود. در بعضي راه‌ها مجبور شدند براي تردد خودرو‌ها مسير انحرافي در نظر بگيرند يا اينكه شانه‌هاي كنار جاده را بردارند يا اينكه در جاهايي مشغول ساخت پل هستند، همه اينها چون هنوز به صورت نيمه‌تمام است خود خطر وقوع تصادف را بالا مي‌برد و حتي خطر وقوع تصادف را از قبل هم بيشتر بالا مي‌برد. ما خواستار اين هستيم كه اعتبارات بيشتري براي ساخت و ساز جاده‌يي به استان فارس اختصاص دهند.

فرموديد همه راه‌ها و جاده‌هاي استان فارس با مشكل مواجهند، به جز محور شيراز - كازرون كدام راه‌ها خطرخيز و حادثه‌ساز هستند؟

بله. مثلا محور شيراز- فسا- داراب – بندرعباس يا محور شيراز- فسا- استهبان – كرمان يا محور شيراز به اصفهان هم وضعيتي مشابه با محور شيراز- كازرون دارند و آنچه فرمانده پليس راه كشور در رابطه با ميزان مقصر بودن وضعيت بد راه‌ها به اين جاده نسبت داده در رابطه با همه محورهاي استان صادق است علاوه بر اينكه همه اين محورها روزانه شاهد حجم ترافيك بالايي هستند. استان فارس هنوز يك متر هم آزادراه ندارد. تنها بزرگراهي هم كه داريم به تازگي به مرحله بهره‌برداري رسيده كه بزرگراه شيراز- اصفهان است اما چندان پيشرفته نيست. خيلي از بزرگراه‌ها در سطح استان در دست ساخت است اما چون اعتبارات لازم به آنها داده نشده است پيمانكار سه يا چهار سال كار را زمين مي‌گذارد. وجود همين كارگاه‌ها و فعاليت آنها در جاده‌ها، پل‌هاي نيمه‌تمام و جاده‌هاي خاكي و انحرافي و ماشين‌هاي راه‌سازي حادثه‌خيز است. ما از مسوولان استاني و كشوري مي‌خواهيم توجه بيشتر و جدي‌تري به معضلات راه اين استان داشته باشند.

شما كه نماينده مجلس هستيد آيا معضلات راه‌هاي استان را در مجلس مطرح كرده‌ايد؟ و آيا بازخوردي از سوي مسوولان داشته است؟

اين موضوع را نمايندگان استان هم در نطق پيش از دستور به صورت تذكرات كتبي و شفاهي در صحن علني مجلس مطرح كرده‌اند كه اعتبارات درباره راه‌ها و خطوط راه‌آهن بيشتر شود. متاسفانه استان فارس راه‌آهن هم ندارد. شايد اگر ما راه‌آهن داشتيم ترافيك و تصادفات امروز را در جاده‌هايمان شاهد نبوديم، به هر حال قطار امنيت بيشتري نسبت به اتوبوس دارد و ميزان تصادفاتش كمتر است. ما مي‌خواهيم براي تامين زيرساخت‌هاي استان سرمايه‌گذاري‌هاي لازم صورت بگيرد و مي‌خواهيم در بودجه 92 كه تا ماه ديگر قرار است آماده و بررسي شود در جهت تامين اعتبارات محورهاي مواصلاتي‌مان درخواست اعتبار بيشتري كنيم تا قطعات جاده‌هاي نيمه‌كاره كه پيمانكاران به دليل نبود بودجه آنها را تعطيل كرده‌اند و روي زمين مانده، كامل شود.

وزارت راه و شهرسازي چطور؟ آيا اين موضوع با آنها مطرح شده است؟


مديران ارشد بايد اين موضوعات را نزد دستگاه‌هاي اجرايي مطرح كنند، مخصوصا وزارت راه و شهر‌سازي. ما اين موضوع را با مسوولان وزارت راه هم مطرح كرديم.

پاسخ‌شان چه بود؟

آنها در جواب به ما گفتند بايد صبر كنيم پروژه‌هاي قديمي‌تر كه در سطح كشور وجود دارد كامل شود، يعني پروژه‌هاي قديمي اولويت اول آنهاست. اگر قرار بر اين باشد پروژه‌هاي نيمه‌تمام زيادي در استان‌هاي شمالي اصفهان در آذربايجان‌ها و خراسان داريم كه شايد 10 يا 20 سال پيش تعريف شده‌اند.

پس چرا مسوولان استان فارس همان موقع موضوع بهسازي جاده‌ها را مطرح نكردند؟

آن موقع ما هم مي‌خواستيم برايمان پروژه راه‌سازي تعريف كنند اما همان موقع هم به ما گفتند دست نگه داريم تا پروژه‌ها در استان‌هاي ديگر تكميل و تمام شود و بعد نوبت شما مي‌رسد.

حالا با اين وضعيت چه آينده‌يي را براي وضعيت جاده‌هاي استان متصوريد، با توجه به اينكه هم به مجلس و هم به وزارت راه و شهرسازي موضوع را منعكس كرده‌ايد؟

ما هر بازخوردي را كه بايد از سوي مسوولان ببينيم در بودجه 92 خواهيم ديد. به هر حال مشخص است كه در بودجه 91 اتفاق خاصي براي راه‌هاي استان نمي‌افتد چون هر طرحي اعتبار مخصوص به خودش را دارد. خواست نمايندگان استان فارس اين است كه وزارت راه و شهرسازي روند كند بهسازي جاد‌ه‌ها را با تخصيص اعتبار به پروژه‌هاي استان فارس شتاب دهد.



گزارش «اعتماد» از وضعيت زلزله‌زدگان خراسان جنوبي

هنوز تلفات جاني گزارش نشده است

اعتماد| زمين‌لرزه قائنات تلفات جاني نداشته است ولي براي رفع خسارات ناشي از اين زمين‌لرزه نياز به بودجه داريم. «جواد هروي» نماينده مردم قائنات در مجلس نهم شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: خوشبختانه تاكنون هيچ تلفات جاني را شاهد نبوده‌ايم و با اينكه خسارات مالي هنوز برآورد نشده است ولي شواهد امر نشان مي‌دهد خسارات زيادي در اين شهرستان داشته‌ايم. روز يكشنبه زلزله‌يي با بزرگاي 2/5 در مقياس ريشتر منطقه «ذهان» در خراسان جنوبي را لرزاند ولي هنوز هيچ گزارش دقيقي در اين‌باره منتشر نشده است. برخلاف آنكه زمين‌لرزه‌يي با اين شدت معمولا خسارات خاصي در پي ندارد ولي مردم اين شهرستان و روستاهاي اطرافش به دليل بافت قديمي آن مناطق خسارت زيادي را شاهد بودند. اين در حالي است كه موسي قرباني نماينده شهرستان قائنات در مجلس هشتم شوراي اسلامي به «اعتماد» گفت: زمين‌لرزه‌يي كه در ارديبهشت سال 76 در اين شهرستان اتفاق افتاد باعث بازسازي‌هاي بسيار جامعي در آن مناطق شد. حجت‌الاسلام قرباني افزود: من خودم هنگام زلزله آنجا بودم و ساختمان‌ها فقط تكان خوردند و تخريبي حاصل نشد. قدرت اين زمين‌لرزه بسيار كم بود و اگر كسي دقت مي‌كرد مي‌توانست لرزش 2/5 دهم ريشتري را حس كند و در كل زمين‌لرزه مهمي نبود.


قائنات به ستاد مديريت بحران نياز دارد


جواد هروي اما با تكذيب مهم نبودن اين زمين‌لرزه گفت: اين زمين‌لرزه در بافت شهري خيلي موثر بود و باعث تخريب بسياري از منازل شد. اين خطر از بيخ گوش‌مان گذشت زيرا تلفات جاني نداشتيم ولي به دليل عدم وجود ستاد مديريت بحران با مشكلات عديده‌يي مواجه شديم. هروي افزود: متاسفانه رسانه‌ها در خبرهاي خود زمين‌لرزه‌هاي قبلي در اين شهرستان را انعكاس نمي‌دهند در صورتي كه اين، اتفاق بسيار مهمي است زيرا اين شهر دقيقا روي گسل قرار دارد و بايد با تشكيل سازمان‌ها و ستاد‌هاي مرتبط، اين وضعيت را تحت بررسي قرار دهند. نماينده مجلس نهم همچنين با اشاره به اينكه از وزارت كشور درخواست دارد در قبال مناطق جنوبي استان خراسان تمهيدات لازم را به عمل آورد، گفت: اعتقاد من اين است كه به دليل واقع شدن اين منطقه روي گسل بايد نظارت بيشتري بر ستاد مديريت بحران اين مناطق وجود داشته باشد و اين در حالي است كه اين شهرستان حتي از ستاد مديريت بحران موقت هم بي‌بهره است.

مردم قائنات از زلزله مي‌گويند


«اعتماد» در مورد زمين‌لرزه اخير با برخي ساكنان شهرستان قائنات گفت‌وگو كرده است كه از اين ميان، بودند افرادي كه متوجه زلزله نشده بودند. يكي از صاحبان آژانس‌هاي مسكن در قائنات اما به هيچ‌‌وجه از اين زلزله اطلاعي نداشت و با وجود اينكه هنگام زلزله در آن شهر بود متوجه زمين‌لرزه نشده بود. اما يكي از رانندگان تاكسي سرويس‌هاي اين شهر در رابطه با اين موضوع گفت: من متوجه اين زمين‌لرزه نشدم اما از بسياري از مسافران خود در مورد اين زلزله شنيدم. حتي بعضي از مسافران مي‌گفتند بامداد يكشنبه در حالي از خواب پريدند كه قسمتي از گچ‌هاي ديوار را روي خود ديدند. يكي از راننده‌هاي ديگر اين تاكسي سرويس هم از سر و و صدايي گفت كه هنگام زلزله به گوش او و خانواده‌اش رسيده است.او گفت: تا متوجه موضوع شويم تمام شده بود و ديگر منزل را ترك نكرديم


* اعتماد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ياور از مراغه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
0
جاده مراغه تا آزادراه تهران(جاده قديم هشترود) با ظرفيت پذيرش ترافيك جنوب آذربايجان‌شرقي قسمت مهمي از آذربايجان غربي و كردستان واقعا جاده مرگ شده است آقايان فكري به حال اين جاده بفرمايند
روح اله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
0
1
جالبتر اینکه استان فارس دارای دو اداره کل راه وشهر سازی است اداره کل فارس واداره کل لارستان ولی یک متر هم بزرگراه ندارد جاده شیراز جهرم لار بندر عباس هم جزو جاده های سانحه خیز است فکری هم برای اون کنید
نظرات بینندگان