arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۱۸ دی ۱۴۰۲
رئیس انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی:

ایرانی‌ها ۵ برابر کشور‌های خاورمیانه لوازم آرایشی و بهداشتی می‌خرند

موسی احمدزاده در نشست خبری اظهار کرد: اعضای انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران، همه واردکننده هستند و روزی بیش از ۲۳۰ شرکت کوچک و متوسط عضو این تشکل بودند، اما با ممنوع شدن واردات، این شرکت‌ها عضویت خود را تمدید نکرده و به سمت تولید رفتند. البته با ورود به بخش تولید متوجه بروکراسی پیچیده تولید در ایران شده و با مشکلات زیادی مواجه شدند. همین وضعیت باعث شد برای نخستین بار ایده تولید بدون کارخانه در ایران در دستور کار قرار گیرد تا شرکت‌ها در زمینه تولید، توزیع و صادرات وارد بازار‌های منطقه و جهانی شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران میزان قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی را ۲.۱ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تحقیقات انجمن نشان می‌دهد ایرانی‌ها پنج برابر کشور‌های خاورمیانه محصولات آرایشی و بهداشتی می‌خرند که البته این آمار از نظر توسعه یافتگی اتفاق خوبی است؛ چرا که خرید لوازم مراقبت از پوست، هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، موسی احمدزاده در نشست خبری اظهار کرد: اعضای انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران، همه واردکننده هستند و روزی بیش از ۲۳۰ شرکت کوچک و متوسط عضو این تشکل بودند، اما با ممنوع شدن واردات، این شرکت‌ها عضویت خود را تمدید نکرده و به سمت تولید رفتند. البته با ورود به بخش تولید متوجه بروکراسی پیچیده تولید در ایران شده و با مشکلات زیادی مواجه شدند. همین وضعیت باعث شد برای نخستین بار ایده تولید بدون کارخانه در ایران در دستور کار قرار گیرد تا شرکت‌ها در زمینه تولید، توزیع و صادرات وارد بازار‌های منطقه و جهانی شوند.

وی با بیان اینکه قاچاق پس از ممنوعیت واردات، از ۱.۶ میلیارد دلار به ۲.۱ میلیارد دلار رسیده، تصریح کرد: بازار لوازم آرایش ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، از ۷ میلیارد دلار عبور کرد و ارزش این بازار سالانه حدود ۳.۷۲ درصد رشد دارد.

به گفته انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران تحقیقات انجمن نشان می‌دهد ایرانی‌ها پنج برابر کشور‌های خاورمیانه محصولات آرایشی و بهداشتی می‌خرند که البته این آمار از نظر توسعه یافتگی اتفاق خوبی است. چراکه خرید لوازم مراقبت از پوست، هزینه‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

احمدزاده در ادامه با بیان اینکه ایران در بازار جهانی نسبت به رقبای منطقه‌ای سهم پررنگی در تولید محصولات آرایشی ندارد، گفت: با خلق برند مشترک، شرایط برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم می‌شود تا در ایونت‌های جهانی شرکت کنند و وارد بازار‌های جهانی شوند.

وی افزود: البته ما همچنان بر امکان رقابت سالم بین تولید داخل و محصول خارجی تاکید داریم و معتقدیم ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی سیاست درستی نیست.

مرتضی دانایی - عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران - نیز در ادامه این نشست خواستار آزاد شدن واردات بالک به کشور شد تا تولیدکنندگان بتوانند برند‌های دنیا را تحت لایسنس در کشور تولید کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واردات مواد اولیه در حال انجام است، تصریح کرد:، اما واردات مواد اولیه به شکل بالک ممنوع است. در اصل بالک یعنی فرآیند تولید آماده‌سازی شده و محصول در کشور بسته‌بندی می‌شود و لازم نیست روی مواد کار شود. دلیل درخواست ما برای واردات بالک هم این است که تولیدکنندگان مطرح دنیا در مرحله اول قبول نمی‌کنند فرمول خود را به سایر شرکت‌ها ارائه کنند، اما ممکن است بعد از مدتی با اعتمادسازی این شرایط هم فراهم شود.

دانایی با بیان اینکه اگر هدف، تولید در سطح کیفیت جهانی باشد، ۹۰ درصد مواد اولیه وارداتی خواهد بود، چراکه هنوز این صنعت در ایران ایجاد نشده، گفت: آزاد شدن واردات بالک در نهاد‌های مختلفی تصویب شده، اما در وزارت صمت متوقف شده است. به نظر می‌رسد علت این وضعیت هم برخی تولیدکنندگان داخلی هستند که ابتدا از ممنوعیت واردات خوشحال بودند، اما وقتی واردکنندگان وارد بخش تولید شدند و سهم بازار بیشتری گرفتند از این شرایط ناراضی هستند.

نظرات بینندگان