arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۷۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱

تب دوچرخه در یونان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وحید عماد - پیرمردهای آتنی می‌گویند: هرکس که 10 سال پیش یک مرد دوچرخه سوار را در مرکز آتن در حال دوچرخه سواری می‌دید، بدون شک او را مردی دیوانه و یا یک روستایی دوچرخه سوار می‌دانست که از آداب و رسوم شهرنشینی آن هم در مرکز آتن کاملا بی‌اطلاع است !

 

اما تولیس سیمویانیس 42 ساله که خود وارد کننده دوچرخه و دوچرخه سواری ماهر است معتقد است، امروزه دیگر شرایط فرق کرده است و اگر در مرکز پرغوغای آتن در حال دوچرخه سواری باشید، برای دیگران الهام بخش و الگوی مناسبی خواهید بود.

صرفه جویی با دوچرخه
رونق در بازار دوچرخه یونان از حدود چهار سال پیش آغاز شده و روند آن به طور فزاینده ای با دوره های کوچکی از فروش ثابت، در زمان بحران اقتصادی این کشور ثابت مانده است. تولیس معتقد است، بحران مالی سبب افزایش نرخ سوخت و مالیاتها شده و مردم را به این فکر انداخته است که با دوچرخه سواری در پول صرفه جویی کنند و در ضمن رسیدن به مقصد، ورز ش هم کرده باشند.
آتن شهری است که بیشتر مردم در آن بشدت به خودروهایشان حتی برای مسافتهای کوتاه وابسته اند و بندرت از وسایل دیگر حمل و نقل استفاده می‌کنند، اما دوچرخه این روند را بخوبی تغییر داده است.
گرت جونز بریتانیایی که از هشت سال پیش در آتن فروشگاه و تعمیرگاه دوچرخه های دنده ای را افتتاح کرده است، می‌گوید: 80 درصد مشتریان ما را کاربران جدید دوچرخه تشکیل می‌دهند. در حالی‌که یونانی‌ها به مقابله با بحران اقتصادی می‌روند، کسب و کار ما خوب و راضی کننده است.
بسیاری از جنبشها و باشگاه‌های دوچرخه سواری در طول چند ساله اخیر ظاهر شده اند. مشاهده جمع انبوهی از دوچرخه سوارانی که هر جمعه شب از مرکز پایتخت به طرف حومه آن به راه می‌افتند، دیگر برای اهالی پایتخت کاملا عادی شده است.
نکته جالب این است که این روند بدون اینکه زیر ساخت اساسی از سوی دولت داشته باشد، به صورتی کاملاً خودجوش در حال گسترش است.
اغلب آنها دوچرخه هایشان را در مسیر عبور خودروها، پیاده روها و حتی در خلاف جهت عبور و مرور سایر خودروها به حرکت در می‌آورند و این موضوع امری عادی به شمار می‌آید!

پارکینگ هایی بدون خودرو
خانم النا منیاراکی 39 ساله که در پایین شهر زندگی می‌کند، دو سال پیش خودرویش را فروخت و دوچرخه ای خرید تا با آن به محل کارش برود.
او می‌گوید : دوچرخه سواری در خیابانهای اصلی شهر آتن بسیار وحشتناک است و من ترجیح می‌دهم که به جای آن از خیابانهای فرعی و پیاده روها استفاده کنم! این کار به من احساس امنیت بیشتری می‌دهد.
به نظر او با توجه به درصد رو به رشد دوچرخه سواران، دولت باید امکانات جدیدتری نیز برای آنان در نظر گیرد. او معتقد است، دوچرخه سواری هم شیوه ای از زندگی است و تمامی دوچرخه سواران باید یاد بگیرند که چگونه زندگی روزانه خودشان را با آن هماهنگ کنند.
آنها باید قوانین و مهارتهای دوچرخه سواری را بخوبی بیاموزند و این شامل سایر وسایل نقلیه و حتی عابران پیاده هم می‌شود.
آمارهای دولتی نشان می‌دهد، تعداد خودرو در جاده های یونان در طول دو سال گذشته بیش از 40 درصد کاهش یافته و این در حالی است که در سال 2011 بیش از 200 هزار دوچرخه در یونان فروخته شده است که نشان از افزایش 25 درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
جالب اینکه فروشگاه‌های دوچرخه و تجهیزات جانبی آن از جمله کلاه و زانو بند به سرعت در تمامی پایتخت گسترده می‌شوند و حتی آنها را می‌توان در خیابانهای مهم و گردشگری آتن و در میان فروشگاه‌های شیک و با کلاس پایتخت نیز مشاهده نمود !
منبع: رویترز
نظرات بینندگان