سرویسهای ابری تا پنج شش سال قبل، موضوع شناختهشدهای در کشور ما نبودند اما در چند سال اخیر، شرکتهای متعددی از فضای ابری یا کلود برای ارائه خدماتشان استفاده میکنند. این خدمات میتواند توسعه نرمافزار و زیرساخت یا حتی برگزاری کلاس آنلاین بر بستر کلود باشد.
نئور، یکی از شرکتهایی است که در زمینه خدمات برونسپارس دواپس و توسعه نرمافزار کار میکند. به همین خاطر، با علی سلماجی، مدیرعامل نئور گفتوگو کردیم و با فعالیتهای این شرکت و مسیری که برای آیندهاش در نظر گرفته آشنا شدیم. برای شناخت بیشتر «نئور» و خدمات آن، این گفتوگو را تا انتها بخوانید.
آقای سلماجی، چه زمانی نئور را راهاندازی کردید؟
نئور از سال ۱۳۹۸ راهاندازی کردیم، اما در آن زمان شرکت ثبتی نداشتیم. ابتدا ۴ نفر بودیم و میخواستیم بهعنوان پلتفرم فعال در زمینه توسعه زیرساخت کار کنیم و لایه میانی سرور و سختوافزار و نرمافزار را توسعه دهیم. وقتی در کار بیشتر غرق شدیم و با شرکتهای مختلفی کار کردیم به این نتیجه رسیدیم که شرکتها، بهخصوص شرکتهای بزرگ به یک همراه در زمینه زیرساختها نیاز دارند.
چه شد که مسیر نئور به سمت برونسپاری خدمات دواپس رفت ؟
ما به این موضوع فکر کردیم که برای شرکتها پنل بسازیم اما حتی در این صورت هم به شرکتها به افرادی احتیاج دارند که پنلها را مدیریت کنند. مشکل شرکتها هم پنل نبود بلکه استخدام افراد متخصص، نگهداری، مدیریت و تضمین کیفیت کار افراد بود. همین مسئله سبب شد که ما تصمیم بگیریم مسیر تازهای را برای نئور در نظر بگیریم و devops as a service را انتخاب کردیم.
ما یکی از اولین شرکتهای فراهمکننده خدمات توسعه کسبوکار هستیم. تا سال ۱۴۰۰ رقیب زیادی نداشتیم. در ابتدا، تبلیغات خاصی نداشتیم و تلاش کردیم با شرکتهای مطرحی همکاری کنیم. در آن زمان نیروی متخصصی که داشتیم استخدام شرکتها میشد تا زیرساختها را بهبود بخشد و مدیریت فعالیتهایش با ما بود. در حال حاضر، هدف ما رسیدن به عالیترین رتبه پاسخگویی است که در گام اول در سریعترین زمان ممکن (حدودا زیر ۳ دقیقه) پاسخ مشتریانمان را میدهیم. ما فهمیدهایم که بزرگترین مشکلات شرکتها پشتیبانی است و باید در این زمینه اقدامات گستردهای را انجام داد.
از طرفی، نیروهای توسعهدهنده و زیرساخت بهصورت سلیقهای کار میکردند که این موضوع مشکلاتی را برای سازمانها بهوجود میآورد. بهطور مثال، بسیاری از فعالان حوزه دواپس، مستندسازی نمیکردند و همین مسئله باعث میشد که بعد از خروج آنها از شرکت یا مهاجرتشان که یک مسئله فراگیر در متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و زیرساخت است، شرکت با بحرانهای زیرساختی مواجه شود. برای اینکه مشکلاتی از این دست رخ ندهد ما همهی زیرساختها را که بهصورت کد هستند، مستندسازی میکنیم. امسال هم بعد از ۴ سال در نمایشگاه تلکام شرکت کردهایم. شرکت در نمایشگاهها، بخشی از استراتژیهای ارتباط با مشتری و اعتمادسازی ما در نئور است.
مهمترین چالشهای کسبوکار شما چه هستند؟
مهمترین چالش کسبوکار ما اعتمادسازی است. کسبوکارها زیرساختشان را دست یک شرکت بیرونی نمیدهند. ما با بهترین سرویسدهی و خروجیهایی که داشتهایم، به شرکتها نشان میدهیم که چقدر در کارمان حرفهای هستیم. گاهی ممکن است ۳ تا ۶ ماه با یک مشتری جلسه بگذاریم و در نهایت کار را با آنها شروع کنیم.
شما در سایتتان یک تقویم برای ملاقاتهای آنلاین دارید؛ لطفاً درباره این بخش توضیح دهید.
ما یک بخشی را در سایتمان گذاشتهایم که تقویمی برای جلسات آنلاین ۳۰ دقیقهای است. در راستای بحث اعتمادسازی، این جلسات را در نظر گرفتهایم تا مدیران شرکتها بتوانند در زمانی که برای آنها و ما مناسب است، یک جلسه ۳۰ دقیقهای با ما داشته باشند و مشاوره بگیرند. ما میخواهیم به شرکتهاکمک کنیم به همین خاطر این جلسات را میگذاریم. بعضی وقتها با یک بحث فنی مشکلات شرکتها برطرف میشود. ما مشاوره رایگان را برای رفع مشکلات شرکتها راهاندازی کردهایم. ممکن است شرکتهایی که در این جلسات مشکلاتشان برطرف شده، پس از چند ماه یا چند سال به یکی از مشتریان نئور تبدیل شوند چون متوجه کاری که ما برای آنها انجام میدهیم، شدهاند.
آینده صنعتی که در آن مشغول به کار هستید را چطور میبینید؟
شرکتهایی که در حوزه IT فعالیت میکنند، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای رشد دارند. بهطور کلی بازار فناوری اطلاعات بزرگ است و هیچ محدودیتی برای رشد در این زمینه وجود ندارد چون بهطور مداوم این بازار در حال تغییر و تحول است و میتوان در حوزههای مرتبط با آن کارآفرینی کرد.
برنامهتان برای ۱۰ سال آینده نئور چیست؟
میخواهیم برند برتر در حوزه فناوری اطلاعات شویم و به همین خاطر هم روی برندسازی کار میکنیم. تصمیم داریم که یک برند یکتا در حوزه ارائه خدمات فنی شویم. ما همچنین به بینالمللی شدن فکر میکنیم.