arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۷۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱

چرا کانادا سفارتش را درتهران بست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد دانشگاه ریرسون تورنتو با اشاره به تعطیلی سفارت این کشور در تهران گفت: به نظر می‌رسد کانادا وزیر خارجه جدیدی داشته باشد و اسم آن نتانیاهو است، گرچه کار روزانه وی نخست‌وزیری اسرائیل است.

به گزارش فاطر، تونی برمان مدیر سابق شبکه رادیویی- تلویزیونی سی‌بی‌سی و دانشگاه (ریرسون) تورنتو با انتشار مقاله‌ ای در پایگاه کانادایی (استار) نوشت: به نظر می‌رسد کانادا وزیر خارجه جدیدی داشته باشد و اسم آن، بنیامین نتانیاهو است. اگرچه کار روزانه وی نخست‌وزیری اسرائیل است اما تصمیم ناگهانی کانادا ضد ایران تایید کرد که دولت هارپر (نخست‌وزیر این کشور) سیاست خاورمیانه‌ای کانادا را به اسرائیل گره زده و متکی به تل‌آویو شده است.

برمان که سابقه مدیریت شبکه الجزیره انگلیسی را نیز دارد افزود: علت این اقدام بی‌معنای کانادا چه می‌تواند باشد؟ کانادا در سال‌‌های اخیر با اتخاذ سیاست‌های طرفدارانه از اسرائیل در خاورمیانه تبدیل به وزارت خارجه تل‌آویو شده است. چه شده است که این کشور جایگاه خود به عنوان "میانجیگر صادق” در خاورمیانه را چنین تغییر داده است؟

وی تاکید کرد: برخلاف ادعای بیانیه منتشر شده دولت کانادا در بیانیه روز گذشته، قابل تصور نیست که این اقدام، تاثیری بر سیاست ایران درباره سوریه و یا برنامه هسته ای تهران داشته باشد. البته این اقدام با استقبال نتانیاهو روبرو شده است.

این مدرس کنونی رشته خبرنگاری افزود: زمانبندی این حرکت دولت کانادا سوالاتی را به همراه داشته است. اقدام به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کانادا زمانی اتفاق افتاد که مواضع رهبران اسرائیلی درباره حمله به تاسیسات اتمی ایران تغییر کرده است. روز پنج شنبه، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل که پیشتر برنامه اتمی ایران را تهدیدی موجودیتی خوانده بود، از تمایل برای همکاری بیشتر با آمریکا در قبال ادامه سیاست تحریم و فشار بر تهران در قبال برنامه هسته ای این کشور سخن گفت. اظهارات باراک چند واقعیت مهم را نشان می‌دهد: اول، دولت باراک اوباما نیز مانند اسرائیلی‌ها مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. دوم، هنوز هیچ مدرکی درباره اینکه ایران خواهان سلاح اتمی است، وجود ندارد. و سوم، اغلب افکار عمومی، قشر نظامی و سیاسی در اسرائیل، ایده حمله به ایران را "غیر ضروری” و خطرناک” می‌دانند.

وی در پایان نوشت: کانادایی‌ها حق دارند و باید از دولت خود درباره مواضع آن در قبال این موضوع(حمله به تاسیسات اتمی ایران) سوال کنند. البته با توجه به اقدام اخیر تورنتو ضد تهران، شاید ما برای رسیدن به جواب، باید منتظر بمانیم تا دولتمان مواضع خود را با وزیر خارجه جدید خود(نتانیاهو) در میان گذاشته و در این باره مشورت کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دنیای وارونه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
3
12
یا کلا به این خبر شما اطمینانی نیست یا اینکه اونا واقعا خیلی دموکراسی دارن که یک مقامش ازادانه حرفشو میزنه!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
3
7
آخه چرا بستیش؟؟؟
نظرات بینندگان