پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم نوشت: شرکتهای هواپیمایی داخلی از اواخر ماه گذشته با استناد به رأی دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند.
بر این اساس شرکتهای هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارسایر، معراج، آتا، کارون، تابان، کاسپین و انجمن شرکتهای هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره ۳۶۶۸۵/م/ص مورخ ۱۸ دیماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمتگذاری بلیت هواپیما شده بودند.
شرکتهای هواپیمایی ذکرشده با استناد به رأی دیوان عدالت اداری از اواخر ماه گذشته افزایش قیمت در مسیرهای پروازی داخلی را بدون سروصدا کلید زدند، حدود یک هفته قبل گرانفروشی ایرلاینها رسانهای شد که منجر به گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد و پلمب دفتر دو ایرلاین از جمله پارسایر شد.
در ادامه دو روز قبل با دستور رئیس دیوان عدالت اداری رأی دیوان در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اطلاع ثانوی موقوفالاجرا شده است.
سازمان هواپیمایی کشوری نیز سرانجام با تأخیر چندروزه به گرانفروشی شرکتهای هواپیمایی داخلی واکنش نشان داد، بر این اساس سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ توقف رأی دیوان عدالت اداری به ایرلاینها خبر داده و گفته بود: در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیرهای داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی ۲۹ درصد افزایش یافت.
جعفر یازرلو گفت: براساس آخرین اقدامات بهعملآمده از سوی شرکتهای هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد که براساس آن مقرر شده است؛ حملونقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمتگذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.
یازرلو با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازهاست افزود: این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسئولیتهایی که قانونگذار بهعهده او نهاده است میداند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود موظف به اجرا خواهد بود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: متعاقب رأی صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه و شهرسازی بهعنوان دستگاه ذیربط درخواست اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری بهمنظور رسیدگی مجدد کرد که بهاستناد آن، رئیس دیوان در نامهای به وزارت راه و شهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رأی مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد و شرکتها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.
تا پیش از رأی دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی بازار حملونقل هوایی مسافری کشور با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی دست و پنجه نرم میکرد، رویدادی که بهنظر میرسد عمدی و با هدف فشار بر متولیان این بخش برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عملیاتی شده بود.
این در حالی است که با موقوفالاجرا شدن رأی دیوان عدالت اداری، یک بار دیگر بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی مسیرها نایاب شده است، مانند قبل دیگر خبری از عرضه بلیت با قیمتهای مصوب نیست و معدود بلیتهای موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و بهصورت بیزینس عرضه میشود.
بهعنوان مثال در حالی بلیت پرواز تهران ـ اهواز حدود ۱.۲ میلیون است که هواپیمایی "اروان" بلیت این مسیر پروازی را با قیمت یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان را بهصورت چارتری به فروش میرساند.
قیمت بلیت سیستمی این مسیر پروازی هواپیمایی آسمان نیز حدود ۱.۵ میلیون تومان است.