arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۱

کشف یک دایانسور متعلق به ۷۵ میلیون سال پیش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در نزدیکی شهر اکس آن پروانس در جنوب فرانسه، دیرینه شناسان در حال تکمیل اسکلت دایناسوری هستند که اتسینگانوسُروس نام گرفته و ۱۲ متر طول دارد. اسکلت این دایناسور به ۷۵ میلیون سال پیش است و از دسته تیتانُسورها به شمار می رود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از یورنیوز ؛ خاویر والنتین از دانشگاه پواتیه با نشان دادن قسمت های مختلف اسکلت این جانور غولپیکر می گوید:"اسکلت این دایناسوردوره کرتاسه بتدریج تکمیل خواهد شد.”

از زمان آغاز حفاری در سال ۲۰۰۲، پانزد دیرینه شناس فرانسوی و بلژیکی، این کشف خود را برای حفاظت در برابر دستبرد به محل حفاری، مخفی نگاه داشتند. با این که هفتاد درصد کاوش به پایان رسیده بود در عین حال تخمین طول بدن این دایناسور، تا مدتها ناممکن بود. در همین سایت دیرینه شناسی فسیل های دیگری هم از دوران کرتاسه به دست آمده است.

پاسکال ژوفروآ، یکی دیگر از محققان این سایت می گوید:"واقعا خوش شانس بودیم که در یک میکادو از استخوان دایناسورها افتادیم، حالا جیبی پر از استخوان یک دایناسور عظیم داریم. تیتانوسور، همخانواده دوردیپلودوکوس است. این یکی کمی کوچکتر است و حدود دوازده متر طول دارد.”

پژوهشگران و دیرینه شناسان در این انکشاف به ویژه موفق به جمع آوری استخوان جمجمه چند دایناسور شده اند.

با وجود این اکتشافات جدید، معمای دیرینه چگونگی انقراض دایناسورهایی که دست کم ده میلیون سال حاکم مطلق کره زمین بودند، کماکان بی پاسخ مانده است.


نظرات بینندگان