پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پسر جوان كه دوست خود را به قتل رسانده بود در جلسه دادگاه با گريه و التماس از اولياي دم خواست او را ببخشند.
در اين پرونده حسن متهم است در جريان يك نزاع در جواديه راهآهن مرتكب قتل دوستش به نام رضا شده است.
با برگزاري نخستين جلسه دادگاه، اولياي دم متقول نيز خواستار قصاص قاتل
پسرشان شدند. متهم نيز در دفاعيات خود در جلسه دادگاه گفت: من و مقتول
دوست بوديم، حتي روز قبل از جنايت همراه هم به گردش رفتيم. شب حادثه به
دليل مصرف مشروبات الكلي حالت عادي نداشتم و سر يك موضوع كوچك با رضا در يك
قهوهخانه درگير شدم. او مرا تهديد كرد و من هم به خانه رفته و يك كارد
آشپزخانه برداشتم و دوباره به قهوهخانه بازگشتم، با مقتول درگير شده و با
كارد يك ضربه به گردنش زدم كه باعث مرگش شد. من قصد كشتن او را نداشتم و
ميخواستم با چاقو فقط ضربهيي به دستش بزنم. در ادامه دادگاه وكيل متهم
از قضات خواست بررسيهاي بيشتري درباره سلامت روحي و رواني و وضعيت متهم در
زمان قتل صورت گيرد. حسن نيز در آخرين دفاع با گريه از اولياي دم خواست او
را ببخشند. پس از آخرين دفاعيات متهم، قضات دادگاه براي صدرو حكم وارد شور
شدند.
(فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ اَخيهِ شَىْءٌ، فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَداءٌ اِلَيْهِ بِاِحْسانٍ...)(258)
پـس اگـر كـسى از سوى برادر (دينى ) خود مورد عفو قرار گيرد (و از قصاص او صرف نظر شود)، بايد از راه پسنديده پيروى كند و (ديه را) با نيكى به عفو كننده بپردازد.
نـكـته جالبى كه از تعبير (مِنْ اَخيهِ) در آيه مزبور به دست مى آيد، اين است كه قرآن رشته بـرادرى را در ميان مسلمانان ، حتّى بعد از ريختن خونهاى ناحقّ، همچنان برقرار مى داند و براى تـحـريـك عـواطـف ، ولىّ مـقتول را برادر قاتل معرّفى مى كند و با اين تعبير، آنان را به عفو و گذشت تشويق مى نمايد.