سعید کوشافر:این روزها
اگر نیم نگاهی به شبکه های تلویزیون خودمان داشته باشید , منظورم همان صدا
وسیمایی است که از طریق انتن هوایی یا گیرنده های دیجیتال مشاهده میکنید ؛
گاه لحظاتی پیش میاید که به اشتباه گمان میکنید که دارید از طریق گیرنده
ماهواره شبکه های لس انجلسی یا سایر شبکه های فارسی زبان را مشاهده میکنید .
نه نه نه اشتباه نکنید , منظورم پخش فیلمهای مبتذل یا سطح پایین
نیست ,چه اینکه درصورت پخش چنین فیلمهایی حداقل ارم شبکه که درگوشه بالای
تصویر است این ذهنیت را از بین میبرد.
منظور دقیق من اگهی های تلویزیونی
وتبلیغاتی است که در شبکه های مختلف میبیند و راه ورود این اگهی ها به صدا
وسیمای جمهوری اسلامی ایران از زمان شبکه بازار شروع شد.
این روزها اگر
اندکی دقیق باشید , خواهید دید که بسیاری از کالاهایی که تاهمین چند روز
قبل در شبکه های ماهواره ای معرفی و تبلیغ میشد , این روزها در شبکه های
تلویزیون ایران معرفی و تبلیغ میشود .
شاید در نگاه اول خیلی هم بد
نباشد , اما مساله زمانی تامل برانگیز است که بدانیم انچه که صدا وسیما با
آن معامله میکند, فقط میلیاردهایی نیست که درحساب صدا وسیما واریز میشود ,
بلکه اعتمادی است که نسبت به سخنان مسوولان و ادعاهایی است که طی تمام
سالهای گذشته بیان شده است .
به برخی از این ادعاها توجه کنید تا ادامه ماجرا را بررسی کنیم.
***وزیر بهداشت و داروهای ماهواره ای
وزیر
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تبلیغات دارو از شبکه های
ماهواره ای، گفت: داروهایی که از این شبکه ها تبلیغ می شوند تقلبی هستند.
"مرضیه
وحید دستجردی" افزود: بسیاری از داروهایی که در این گونه شبکه ها تبلیغ می
شوند زیان آور هستند و برای افراد خطرات بسیاری ایجاد می کنند.
وی اظهار داشت: داروهایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مردم توصیه کرد مراقب این گونه تبلیغات باشند و به آنها توجه نکنند.
دکتر دستجردی تاکید کرد: بر اساس بررسیهایی که انجام شده، در برخی از این داروها مواد رادیواکتیو وجود دارد.
***خطر اصلی داروهای ماهوارهای است
معاون
سازمان غذا و دارو گفت: نگران کمیود دارو نیستیم، نگرانی اصلی وزارت
بهداشت، توزیع اقلام خطرناک بدنسازی و ماهوارهای است که بدون نظارت توزیع
میشوند و عوارض غیر قابل جبران دارند.
معاون وزیر بهداشت هم گفت:
ازمردم درخواست داریم به تبلیغات دارو در شبکه های ماهواره ای توجهی نکنند و
سلامت خود را به سادگی در اختیار این محصولات قرار ندهند
احمد شیبانی گفت: داروهایی که ماهواره تبلیغ می کند را به دلیل عوارضی که پس از مصرف دارند تآیید نمی کنیم.
شیبانی
ادامه داد: یک ماده واحده را به مجلس پیشنهاد کردیم که محصولاتی که
ماهواره تبلیغ می کند را شناسایی و از ورود آن به کشور جلوگیری شود.
***مجلس و داروی ماهواره ای
عضو
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،با اشاره به تبلیغات ماهوارهای در زمینههای
دارویی و درمانی خاطرنشان کرد:هیچکدام از این داروها بر اساس تحقیقات
علمی و پژوهشی تولید نمیشود و مداخله نابجا در پزشکی است.
انوشیروان
محسنیبندپی با تاکید بر برخورد جدی با تبلیغات ماهوارهای، گفت: این
تبلیغات مبتنی بر یافتهها و تحقیقات علمی نیست، به تعبیر بهتر چیزی نیست
که علم آنها را تایید کرده باشد، علاوه بر اینکه مواد دارویی مذکور در
فارماکوپه دارویی هم نیامده است تا از آن طریق بتوان آنها را در معرض دسترس
و فروش مردم قرار داد.
به گفته وی، این تبلیغات بر اساس نقطه ضعف
عدهای از عوام از شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشود، چراکه اغلب آنها بر
مسایلی نظیر چاقی، اعتیاد و مشکلات جنسی صحه میگذارد، مثلا چرا دارویی
برای زخم معده یا برخی بیماریهای شناخته شده دیگر که تعداد بسیار زیادی از
افراد جامعه با آنها درگیر هستند، توسط این شبکهها تبلیغ نمیشود.
نماینده
نوشهر و چالوس ادامه داد:این شبکهها به تبلیغ مواردی روی میآورند که
خیلی حالت ضروری و اضطرار ندارد، بلکه بیشتر لوکس است اما از آنجاکه
میدانند مشتری برای این داروها وجود دارد تبلیغات گستردهای را آغاز
میکنند که متاسفانه عوارض جبرانناپذیر و سوئی برای سلامت افراد به دنبال
دارد
محسنی بندپی، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را متولی اصلی
برخورد با تبلیغات ماهوارهای اعلام و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و سازمان
غذا و دارو به لحاظ قانونی و علمی باید با این مداخلات نابجا در مسایل
پزشکی برخورد کنند.
وی در خاتمه با تاکید بر نقش صدا و سیما در
برخورد با تبلیغات ماهوارهای و کاهش توجه مردم نسبت به این تبلیغات
خاطرنشان کرد: صدا و سیما میتواند نقش تکمیلی داشته باشد، پزشکان هم
میتوانند هشدارهای لازم را به مراجعهکنندگان و مردم بدهند تا آنها به
راحتی تحت تاثیر این تبیلغات قرار نگیرند.
***صدا وسیما مقابل داروهای ماهواره ای
این نکته اخر را دوباره بخوانید , صدا وسیما در برخورد با تبلیغات ماهواره ای تلاش کند , حال انگار ماجرا درست ماجرا برعکس شده است .
بررسی
شبکه های صدا و سیما نشان میدهد که شبکه بازار راهی را شروع کرد که
درنهایت به رقابت میان سایر شبکه ها انجامید , از تن تاک , و وسایل بدنسازی
که همزمان در شبکه های ماهواره ای تبلیغ میشد شروع شد و به کرمها و داروها
رسید و الان از شبکه بازار خارج شده و به سایر شبکه ها رسید , تری او ,
کرم حلزون از جمله این موارد است , که تا چندی قبل در شبکه های ماهواره ای
تبلیغ میشدو امروز درصدا وسیمای جمهوری اسلامی است .
با این روند مردم
به این نتیجه میرسند که دعوای داروی ماهواره ای و داروی ایرانی , فقط پول
بوده که باید به صدا وسیما یا وزارت بهداشت یا برخی نهادها و سازمانها
پرداخت میشد و اکنون که پرداخت شده دیگر اثرات منفی ندارند .
در ثانی
باید در روزهای اینده منتظر تبلیغ سایر کالاهایی در تلویزیون باشیم که طی
روزهای قبل در ماهواره دیدیم و درواقع رقیب جدید ماهواره , تلویزیون خودمان
خواهد شد و شاید دکتر مظاهری و داروهایش هم با شکل وشمایل و لباس جدید به
تلویزیون خودمان بیاید.