arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
یک کارشناس اقتصادی، در گفتگو با «انتخاب» تحلیل کرد؛

چه شد که ارز صعودی شد؟ / «در سیکل اخبار بد گرفتار شده ایم»

یک کارشناس اقتصادی گفت: در بلندمدت شاهد این هستیم که اتفاقاتی روی زمین افتاده است. مثلا مشکلاتی که در بانک «وارن‌گلد» آلمان یا بانک‌های عراق داشتیم؛ لذا وقتی که عامل بلند مدت داریم و اخبار کوتاه مدت روی آن می‌آید، خود را به شکل افزایش و کاهش نرخ نشان می‌دهد. مثلا اگر خبر توافق منتشر شود، کاهش قیمت طبیعی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طی روز‌های اخیر با توجه به اخبار منفی که از منطقه بازتاب می‌شود؛ بازار ارز، نرخ های صعودی را تجربه کرده است. افزایش نرخ دلار و یورو نشان می‌دهد که مسیر سختی در روز‌های منتهی به نوروز در انتظار دولت است و حفظ نرخ ارز روز به روز سخت‌تر می‌شود.

احمد جان‌جان، کارشناس اقتصادی، درباره افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر به «انتخاب» گفت: اگر بخواهیم در کوتاه مدت بررسی کنیم؛ اثرات اخبار منفی منطقه و اخبار سیاسی داخلی بر روی افزایش انتظارات و یا بدبینانه کردن انتظارات اقتصادی اثر داشته اند. 

وی افزود: اگر قرار باشد افزایش انتظار تورمی را به عنوان یک سیگنال در نظر بگیریم؛ وضعیت منطقه در کوتاه مدت بر روی قیمت ارز اثر داشته است. کسی نمی‌تواند منکر بحث روانی افزایش نرخ شود. مثلا در طی چند هفته گذشته تا مهر ماه اتفاقات متعددی را پشت سر گذاشتیم. از درگیری اخیر یمن، زد و خورد بین ما و پاکستان، عملیات تروریستی کرمان و جنگ فلسطین و اسراییل که در هر کدام شاهد افزایش نرخ بودیم. مثل در اتفاقات چند هفته اخیر ۱۰ درصد افزایش نرخ داشتیم. 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در بلندمدت شاهد این هستیم که اتفاقاتی روی زمین افتاده است. مثلا مشکلاتی که در بانک «وارن‌گلد» آلمان و یا بانک‌های عراق داشتیم؛ لذا وقتی که عامل بلند مدت داریم و اخبار کوتاه مدت روی آن می‌آید، خود را به شکل افزایش و کاهش نرخ نشان می‌دهد. مثلا اگر خبر توافق منتشر شود، کاهش قیمت طبیعی است.

وی در ادامه درباره تاثیر رفتار‌های اقتصادی دولت در افزایش نرخ ارز بیان کرد: بخشی از سیاست‌های اقتصادی دولت از جمله تولید نرخ جدید ارز دولتی یکی از اشتباهات بود. بین این اتفاقات، ممکن است اتفاقات دیگری هم بیفتد. مثلا شما نرخ را ۲۸.۵۰۰ در نظر می‌گیرید، بعد «وارن‌گلد» بسته می‌شود و آن وقت گوشت مرغ و گوسفندی که رشد پیدا کرد، به خاطر این بود که «وارن‌گلد» آلمان بر روی ما بسته شد و حالا باید به جای واردات کالا‌های اساسی گوشت وارد می‌کردیم تا بتوانیم چرخه را کنترل کنیم. این اتفاقات زمینی اقتصاد است و دولت ناچار می‌شود رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهد. اشتباهاتی که در سیاست گذاری از جمله سیاست ارزی شاهد آن هستیم، می‌تواند اتفاقات را عمق دهد. همین چند روز پیش مطرح شدن کاندیداتوری ترامپ، بر روی این مسائل اثرگذار است. اگر ترامپ کاندید شود جز اخبار منفی ارز محسوب می‌شود. ما در سیکل بد خبری گیر افتادیم.

جان‌جان درباره وضعیت ارز در روز‌های منتهی به عید گفت: اگر سقف نیما برداشته شود، بعید می‌دانم به سقف قبلی برسیم. یعنی محدوده ۵۶-۵۷ هزار تومان حفظ خواهد شد و به عنوان بالاترین عدد سال مطرح می‌شود. رشد نرخ ارز که باعث شد دلار تا ۶۰ هزار تومان برود، گذاشتن سقف برای نیما بود. اگر سقف نیما برداشته شود تغییرات سختی نخواهیم داشت. فکر می‌کنم اگر اخبار بد همینطور ادامه داشته باشد و ترامپ هم بیاید، سقف قبلی را نزدیک ۶۲ هزار تومان خواهیم دید.

نظرات بینندگان